לפני השפעת האומיקרון: שיעור האבטלה בדצמבר 2021 ירד ל-4.1%

שיעור האבטלה הרחב בסיכום הרבעון הרביעי אשתקד: 6.5% - טוב יותר מהתחזיות של בנק ישראל לרבעון האחרון של 2021

לשכת התעסוקה בתל אביב. שוק העבודה פוגש את זן האומיקרון במצב טוב יחסית / צילום: שירות תעסוקה
לשכת התעסוקה בתל אביב. שוק העבודה פוגש את זן האומיקרון במצב טוב יחסית / צילום: שירות תעסוקה

שוק העבודה פוגש את זן האומיקרון במצב הטוב ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה: רגע לפני הגל החמישי, נתוני חודש דצמבר 2021 של הלמ"ס מצביעים על המשך ההתאוששות המהירה של שוק העבודה, כאשר שיעור האבטלה ירד ל-4.1%, לעומת 4.6% בנובמבר.

שיעור האבטלה הרחב ירד ל-6% בדצמבר, לעומת 6.5% בנובמבר. מדובר ב-262 אלף איש שאינם משתתפים בכוח העבודה בגלל סיבות הקשורות לקורונה.

בסיכומו של הרבעון הרביעי של 2021, שיעור האבטלה הרחב הגיע ל-6.5%. מדובר בנתונים טובים יותר מהתחזית האופטימית של בנק ישראל לשיעור אבטלה רחב של 6.7% ברבעון האחרון אשתקד.

יחד עם זאת, נזכיר כי במשרד האוצר מסתכלים בעיקר על נתוני התעסוקה, מאחר שהנתונים משוק העבודה עשויים להיות משובשים. שיעור התעסוקה בדצמבר ירד קלות ל-60.1%, לעומת 60.2% בנובמבר.

לצד הירידה בשיעור האבטלה' נרשמת במקביל עלייה מתמשכת במספר המשרות הפנויות, מה שעשוי להעיד על הידוק מסוים של שוק העבודה. יחד עם זאת, רמות השכר במשק לא חרגו מהמגמה שנרשמה לפני המשבר. 

כיצד ישפיע גל האומיקרון?

למרות הידוק שוק העבודה, צריך לקחת בחשבון את השפעותיו של גל האומיקרון על המשק שעשויu, להתבטא בהמשך. אומנם אין סגר, אך כן מורגשות ירידה בניידות האנשים וירידה חדה בצריכה בכרטיסי אשראי.

נכון לתחילת ינואר נרשמה ירידה של יותר מ-6.5% במכירות בכרטיסי אשראי, כשירידות בולטות נרשמו בעיקר בפעילות תחום התיירות, וירידות מתונות יותר נרשמו בתחומי החינוך ופנאי, מסעדות ודלק ותחבורה.

ככל שהגל הנוכחי ימשיך להתרחב ייתכנו שיבושים נוספים בפעילות הכלכלית, מה שעלול להשפיע לשלילה על נתוני המאקרו ברבעון הראשון של השנה. מעבר לכך, לא בטוח שלאחר שהאומיקרון ידעך נצפה בזינוק חזרה בביקושים בגלל מנגנון פיצוי שונה מהגלים הקודמים.

בבנק ישראל מעריכים כי עלות הבידוד היומית לאדם היא 273 שקל. בהינתן גל של 10 ימים לפחות, להערכת בנק ישראל נגיע לשיא של 450 אלף מבודדים, והימשכות שיא זה עד ל-20 יום יביאו לנזק מצטבר של עד 2.5 מיליארד שקל במונחי תוצר.