סוף עידן בהפניקס: בעלת השליטה לשעבר כבר אינה בעלת עניין בקבוצת הביטוח

יבואנית הרכב מאיר של יעקב שחר ומשפחת קז מכרה מניות תמורת כ-60 מיליון שקל, וירדה להחזקה של פחות מ-5% מהון הפניקס, שהכפילה את שווייה מאז עברה ב-2019 לשליטת קרנות השקעה זרות

שחר יעקב / צילום: אביב חופי
שחר יעקב / צילום: אביב חופי

סוף עידן בהפניקס: קבוצת מאיר של יעקב שחר ומשפחת קז מכרה נתח מהחזקותיה תמורת כ-60 מיליון שקל, וחדלה להיותה בעלת עניין בחברת הביטוח והפיננסים, שבה שלטה בעבר. לאחר המכירה, של כ-0.5% מהונה של הפניקס , נותרה קבוצת מאיר, יבואנית מכוניות וולוו והונדה, עם החזקה של קצת פחות מ-5% ממניות הפניקס, בשווי שוק נוכחי של כ-50 מיליון שקל.

את מכירת המניות הנוכחית, שנעשתה מחוץ לבורסה, ביצעה קבוצת מאיר לפי מחיר מניה של 40 שקל - דומה לערכה בשוק, הנמצא ברמת שיא ומשקף להפניקס שווי שוק נוכחי של כ-10 מיליארד שקל. זאת אחרי נסיקה של כ-120% בערכה בשנתיים האחרונות וקפיצה של כ-270% מרמת השפל שאליה הגיעה במרץ 2020 - שיא משבר הקורונה בשוקי ההון בעולם ובארץ.

קבוצת מאיר, של יעקב שחר וישראל קז, שנפטר באחרונה, רכשה את השליטה בהפניקס מידי יוסי חכמי בשנת 2002, ומכרה אותה, ברווח גדול, לידי קבוצת דלק  של יצחק תשובה בשנת 2006. הקבוצה אינה מהווה כבר שנים ארוכות חלק מגרעין השליטה בהפניקס, אינה לוקחת חלק משמעותי בניהולה ואינה חלק מהדירקטוריון שלה.

במהלך השנים האחרונות צמצמה קבוצת מאיר את החזקותיה בהפניקס, בתמורה מצטברת של מאות מיליוני שקלים. מימוש המניות המשמעותי האחרון שביצעה מאיר במניות הפניקס נעשה לפני שנה, אז מכרה כ-5% מהחזקותיה בחברת הביטוח תמורת כ-325 מיליון שקל, לידיה של יבואנית הרכב UMI שבשליטת חיים דנון ומשפחת עיני, לפי מחיר מניה נמוך משמעותית מהמחיר שעמד אז על 26 שקל.

UMI מצידה כבר קצרה פירות מהשקעה זו, המתגלה בינתיים כמוצלחת במיוחד, והיא צפויה לרשום רווח של כ-80 מיליון שקל תוך פחות משנה, על מכירת כמחצית מהחזקותיה בהפניקס (2.6%) שביצעה באוקטובר האחרון לידי בית ההשקעות אלטשולר שחם, תמורת כ-250 מיליון שקל.

התקופה האחרונה עושה חסד עם הפניקס, עם רצף עסקאות שהציפו לה ערך עצום שלא נעלם מעיני המשקיעים, ששלחו אותה לתשואת יתר ביחס למתחרותיה מענף הביטוח, והפכו אותה לחברת הביטוח הגדולה בבורסה מבחינת שווי שוק, בפער משמעותי מהמתחרות (השנייה בגודלה היא הראל, בשווי שוק של כ-8 מיליארד שקל).

זה כשנתיים נמצאת הפניקס בשליטת קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, ומאז השלמת רכישת השליטה בה בנובמבר 2019 ועד כה השלימה מניית הפניקס את הכפלת ערכה.