הפד עשוי להעלות הילוך בטיפול באינפלציה, ושוקי המניות נסחרים תחת לחץ

בהמשך לנתוני האינפלציה בארה"ב שהצביעו על קצב עליית המחירים ברמה הגבוהה מאז ימי רייגן כנשיא, השווקים מגלמים כעת יותר מארבע העלאות ריבית, והפד עשוי להחל בצמצום המאזן כבר באמצע השנה • הבעיה: האינפלציה הגבוהה תפגוש בשנה הקרובה האטה בצמיחה

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

שוקי המניות בעולם נסחרים תחת לחץ על רקע התגברות הציפיות להעלאה של הריבית בארה"ב באופן אגרסיבי מהצפוי לצד צמצום המאזן של הפד. המדדים המובילים בוול סטריט מאבדים יותר מ-1% בפתיחת שבוע המסחר, והאג"ח הקצרות עולות לשיא של שנתיים.

קשה להישאר אדישים לעליית שיעור האינפלציה בארה"ב לשיא של כ-40 שנה. עם קצב עליית מחירים של 7%, ואינפלציית ליבה של 5.5%, השוק מתמחר כבר יותר מארבע העלאות ריבית בארה"ב - מעבר לתחזית של הפד. עד לפני מינויו של יו"ר הפד ג'רום פאוול לכהונה שנייה בפד עוד דנו בשאלה האם האינפלציה מונעת מגורמים זמניים, אבל כעת התמונה שונה לחלוטין כשבפד מכירים כי האינפלציה רוחבית, וכבר דנים בהכרח לנקוט בצעדים על מנת לרסנה. השאלה היא באיזה קצב זה הולך לקרות, כשמנגד האינפלציה הגבוהה תיפגש בשנה הקרובה עם האטה בצמיחה, והעלאה של הריבית עלולה על פניו להעיב על ההתאוששות הכלכלית.

האם הפד יצליח להעלות את הריבית מבלי לסגת לאחור? פרוטוקול הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח (FOMC) מאמצע דצמבר חשף טון ניצי מכפי שהשתקף בהודעה של הריבית. מעבר לכוונת הפד להקדים את העלאות את הריבית בשנה, מקבלי ההחלטות דנו בצמצום המאזן של הבנק שסיפק עד כה נזילות לשווקים. מאז, יו"ר הפד ג'רום פאוול סיפק נאום ניצי בשימוע למינויו מחדש בפני הקונגרס. פאוול צפה סדרה של העלאות ריבית השנה בארה"ב לצד נסיגה מכלים אחרים שהופעלו בעת משבר הקורונה, וגם העריך כי צמצום המאזן של הפד יחל במחצית השנה הקרובה. העלאה של הריבית בארה"ב במרץ הקרוב כבר הייתה מתומחרת בשוק, אבל לא היה ברור מתי הפד יחל בצמצום המאזן - מהלך שאמור להיות הדרגתי.

ההסתברות להתנעת סבב העלאות הריבית כבר בחודש מרץ הקרוב עלתה, התשואה לפדיון על אג"ח ממשלתית לשנתיים ציינה היום שיא של שנתיים - 1.83% - מה שמשקף עלייה בציפייה למספר העלאות ריבית בשנתיים הקרובות. וכך, שוק ההון צופה כעת יותר מארבע העלאות ריבית השנה (לרמה של 1.25% בטווח העליון) ועוד שתיים עד שלוש העלאות ריבית ב-2023.

יחד עם זאת, כוונת הפד להעלות הילוך במדיניות הצמצום המוניטארי נראית על ידי חלק מהכלכלנים כמו מאחרת את הרכבת. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן אמר השבוע כי ציפיות השוק לארבע העלאות ריבית השנה הן בחסר והפד עשוי להעלאות את הריבית בארה"ב שש ואף שבע פעמים. 

"פאוול רמז כי החלטה על צמצום המאזן מתקבלת תוך שניים עד ארבע ישיבות, ובכך אותת על פוטנציאל לתחילת צמצום המאזן לקראת אמצע השנה. האיתות על מעבר לצמצום מוניטארי מכוון בסופו של דבר לעלייה בריבית הריאלית", אמר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות איי.בי.אי. "מכיוון שהציפיות לאינפלציה בארה"ב עדיין גבוהות, עליית התשואות עד כה תורגמה אמנם לעלייה בריביות הריאלית לאורך העקום, אך הן עדיין בטריטוריה שלילית עמוקה. מדיניות הפד תכוון בהמשך השנה לירידה בציפיות לאינפלציה ולעליית מדרגה משמעותית בסביבת הריבית הריאלית, כך שמגמת העלייה בתשואות הריאליות בארה"ב, שצברה תאוצה לאחרונה, עדיין רחוקה מאוד מסיום".