נת"ע נערכת לפינוי כפר שלם: פתרונות לינה ארעיים ופיצוי של 50 אלף שקל למשפחה בשנה

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "לא מזלזל באף משפחה ובאף אחד שמרגיש שפגעו בו, אבל המשימה תבוצע ותושלם בקרוב"• "אף אחד מהם לא זכאי לקבל אפילו אגורה אחת, ולכן נאלץ להתפנות" • למשפחות המפונות הסדר לינה בבית מלון, והן גם יקבלו דמי שכירות בסך 50 אלף שקל למשך שנה • במשרד האוצר הורו לחברת נת"ע לא לפתוח את מעטפות המכרז לביצוע השלב השני בקו הסגול ובקו הירוק של הרכבת הקלה עד לפינוי כפר שלם

כפר שלם / צילום: רפי קוץ
כפר שלם / צילום: רפי קוץ

נת"ע נערכת לפינוי של 12 מבנים בכפר שלם בתל אביב בתוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה עובר בין היתר בשכונת כפר שלם ובתוכנית שאושרה בממשלה נדרשו לפנות 88 מבנים, כשמרבית המשפחות שגרו שם פונו בהסכמה במסגרת מתווה פיצויים שקידמה רשות מקרקעי ישראל. המדינה התחייבה לפנות את הדיירים שלא הסכימו לפינוי עד לאוגוסט 2020 אך בעקבות התערבותה של שרת התחבורה לשעבר מירי רגב הפינוי נדחה.

העבודות המבוצעות כעת בקו הן במסגרת השלב הראשון ("אינפרא 1") שכולל הפקעות, הטמנת התשתית מתחת לאדמה והכנת הקרקע. בינתיים, במשרד האוצר הורו לחברת נת"ע לא לפתוח את מעטפות המכרז לביצוע השלב השני ("אינפרא 2") לקו זה ולקו הירוק עד לפינוי כפר שלם וזאת מחשש שהפינוי יתעכב ובהתאמה - הקבלן לא יוכל להכנס לשטח ויוטלו על המדינה קנסות לסכומי פיצויים כלפיו.

"המשימה תבוצע ותושלם בטווח הזמנים הקרוב"

מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר בתדרוך לעיתונאים היום (ג') כי הוא "לא מזלזל באף משפחה ובאף אחד שמרגיש שפגעו בו, אבל המשימה תבוצע ותושלם בטווח הזמנים הקרוב", גליק אמר כי "לא מתוך יהירות אלא מידיעה וודאית - אף אחד מהם לא זכאי לקבל אפילו אגורה אחת, ולכן נאלץ להתפנות. צריך להזכיר שהפיצויים שניתנו ניתנו ביד רחבה ובסבר פנים טובות לכל מי שמגיע לאחר שניסינו להרחיב את גבולות הגזרה שניתנה לנו". לדבריו של גליק, למשפחות המפונות הסדר לינה בבית מלון לטווח קצר, והן גם יקבלו דמי שכירות בסך 50 אלף שקל למשך שנה.

בנת"ע מדגישים כי הפיצוי "ניתן ביד רחבה" וכי אינו משקף את גודל הקרקע המופקעת אלא מהווה פיצוי לדיור חלופי. הפיצוי הוא עד 1.7 מיליון שקל למשפחה ועד 600 אלף שקל לצאצאים. לפי המתווה, מי שזכאי לפיצוי הוא מי שהתגורר במקום החל משנת 1975 וברצף בשטח מאפריל 1987 ושלא היה בבעלותו נכס ב-10 שנים האחרונות. בנוסף המתווה כולל פיצוי של שנה עד שנתיים לדמי שכירות לשכירת דירת 3-4 חדרים באזור, מי שלא נמצא זכאי יקבל פיצוי בגובה של עד 3 שנים דמי שכירות לדירה דומה. ומי שלא זכאי ולא התגורר בכפר שלם בשנים האחרונות יהיה זכאי לתשלום 50 אלף שקל לדיור חלופי. בנת"ע מדגישים כי אין מיסוי על הפיצויים. ערעוריהם של חלק מהתושבים נדחו בבית המשפט העליון ונקבע שהפינוי יתקיים כאמור באוגוסט 2020 אך מאז נדחה.

עוד טוענים בחברה כי בשטח נותרה אם משפחה שפונתה ופוצתה בעבר בשווי דירה ופלשה שוב, משפחה אחרת שהתלה שמתגוררת במשך שנים בעיר אחרת, בני זוג עם מוגבלויות קשות שהיו להם נכסים בעבר והוצע להם פיצוי חריג של 1.775 מיליון שקל והם מסרבים לעבור לדיור מוגן ולהתפנות, וכן אדם שהגיע לשטח בשנת 2000, לא הגיש מסמכים ולא עומד בקריטריונים.

"המאמצים היחידים שנת"ע עושים זה להוציא אותנו מהבתים"

מנגד, תושבי כפר שלם הציגו תמונה שונה בישיבת ועדת הפנים של הכנסת שהתקיימה בחודש נובמבר האחרון. חגית קובריגה שרעבי, שמתגוררת בשכונה, טענה כי "יש בין התושבים שמיועדים לפינוי זוג נכים שצמודים לשתי מטפלות. הדירה שלהם מונגשת לנכים. הם זכאים לפיצוי של 1,700,000. אין סיכוי שימצאו דירה מתאימה בסכום כזה. רק להנגיש דירה עולה יותר מהפיצוי. המאמצים היחידים שנת"ע עושים זה להוציא אותנו מהבתים. תושב השכונה ליאור עומרי טען כי הוא נולד בכפר שלם אבל מסיבות דתיות השכיר את דירתו ועבר להתגורר בבני ברק. "בוועדה אמרו לי שעזבתי לפני עשר שנים, הסברתי שרציתי לגור בחברה חרדית אבל זה לא עניין אותם. הציעו לי 50 אלף שקל כי 10 שנים לא גרתי שם".

הקו הסגול באורך 27 ק"מ, יעבור דרך 10 רשויות מקומיות מתל אביב ועד יהוד מונוסון ויכלול 43 תחנות, והוא אמור ליהפתח בשנת 2026 - אך במשרדי הממשלה חוששים שהעיכובים בפרסום המכרז ובפתיחת המעטפות מביאים לדחייה של יותר משנה, כשספק אם הקבלן שיבחר יצליח לצמצם אותה במלואה. הבעיה אף מחריפה בקו הירוק של הרכבת הקלה שכן שם ישנם עיכובים עוד במסגרת השלב הראשון של ביצוע הפרויקט ובסיום הכנת התחנות התת קרקעיות.