"על בעיית האספקה בנמלים הקמנו את שולמן. כדי שיהיה גוף נגד ההסתדרות, שייאבק בטירוף הזה"

אילן בן הרוש, תושב ירושלים בן 50 • נשוי + 4 • מנהל חנות "מיסטר אלקטריק" למוצרי חשמל וממייסדי מחאת השולמנים • "הקורונה הביאה לביקוש אדיר למוצרי חשמל איכותיים. אנשים הבינו שהבית זה המקום החשוב ביותר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אילן בן הרוש, מנהל חנות ''מיסטר אלקטריק'' למוצרי חשמל וממייסדי מחאת השולמנים / צילום: שרון גבאי
אילן בן הרוש, מנהל חנות ''מיסטר אלקטריק'' למוצרי חשמל וממייסדי מחאת השולמנים / צילום: שרון גבאי

אילן בן הרוש מירושלים מוכר בעולם העסקים הקטנים כמי שהיה ממייסדי מחאת השולמנים, כמי שמכיר את הנושא מקרוב כבר 35 שנה, מאז שאביו פתח את החנות במרכז ירושלים והוא הצטרף אליו. "כל חיי אני במוצרי חשמל", הוא אומר. "אנחנו נמצאים בעידן שבו הכל מהיר, קוויקי, לוחצים על כפתור ודברים קורים ומגיעים לבית ואני דווקא מוצא את עצמי מאוד נהנה לעשות את הדברים אחרת, כי לעסק שלי יש חוזקות אדירות".

"הקו שמנחה אותי מאוד ברור והוא: מילה זה מילה, זמן זה זמן ושירות זה שירות. קיבלתי את זה מאבא שלי, אנחנו עובדים 90 אחוז מפה לאוזן. לא משקיעים שקל בפרסום או קידום ואין לנו אתר אינטרנט ואנחנו עובדים ממש טוב".

מפתיע. כמו שאמרת זה עידן אחר.
"אני מציע ללקוחות מסלולים מחוץ לקופסה: פינוי והתקנה באותו יום. או למשל אם הארון של הלקוח לא מתאים לתנור שהוא קנה אני מביא צוות שמרכיב את הארון כך שהוא יתאים. אני נהנה מהאתגרים האלה שהעבודה הזו מזמנת לי. אני נהנה שלקוח מתקשר ואומר תודה רבה, השירות היה מאוד טוב ואין לזה תחליף. כשאני רואה יצאת צדיק אני תוהה איך אנשים לא מבינים שהשם הטוב של האדם הוא החשוב ביותר".

איך הקורונה משפיעה על העסק?
"הקורונה בשנתיים האחרונות הביאה לביקוש אדיר למוצרי חשמל איכותיים. אנשים ישבו בבית והבינו שהוא הוא המקום החשוב ביותר בחיים. אבל הביקוש הגדול גם מביא לבעיית כשלים באספקה כי יש הרבה מוצרים שאין: תנורים של סימנס, מדיחי כלים ומייבשי כביסה איכותיים שהמצוקה בהם אדירה. אנחנו מחכים כבר ארבעה חודשים ורק עכשיו הגיעו אלינו מייבשי כביסה שהזמנו".

בגלל הפקקים בנמלים?
"על בעיית האספקה בנמלים הקמנו את שולמן. כדי שיהיה גוף נגד ההסתדרות, שייאבק בטירוף הזה. אבל זה לא רק זה. זה גם כושר הייצור במפעלים שנפגע בגלל הקורונה וגם כתוצאה מהגברת הביקוש ברחבי העולם - אין מספיק כוח ייצור שיעמוד בביקוש. וגם כאשר יש מוצרים, ישראל לא הראשונה בתור שהם מגיעים אליה. המצב בלתי יאומן. היבואנים משתפים אותי במה שהם עוברים".

במה מסתכמים הקשיים שלך כבעל עסק מול הרשויות?
"רוב העבודה שלי מגיעה מבחוץ ולא מהעוברים ושבים ברחוב. לכן מצאתי לנכון להשכיר חלק מהחנות לחנות סלולר, ומאז קיבלתי מכתב מחברת חשמל שעקב צריכה גבוהה אני אצטרך לשלם בתעריף גבוה כי הם לא מכירים בשוכר משנה. אי אפשר לתלות שלט מעל העסק לשוכר משנה ולכן צריך לשלם כפל אגרה לעירייה ואפילו הביטוח ניסה לעשות לי בעיות. אלה הקשיים הבירוקרטיים. במקבץ של החנויות שלנו ברחוב יפו הייתי מציין לטובה את האגף לקידום עסקים שעוזר מאוד לעסקים במרכז העיר".

נעזרתם במדינה בגלים קודמים?
"הגל הראשון תפס אותי בשיא המערכה כשהייתי בשולמן. אני די בטוח שאחרי ההפגנה הגדולה שלנו גם אני נדבקתי ואחרים, וישבנו ביחד והיינו בהלם. לקחתי סוג של מענק קטן לעסק שלי, אבל היה חשש של העצמאים מזה שהם הולכים לאבד את כל מה שיש להם, ולכן היו אנשים שלקחו עוד ועוד מענקים גם כאלה שלא הגיעו להם כי חששו מהבאות. זה לא היה רעיון טוב לתת את המענק כפי שניתן. הממשלה הקודמת גם כשלה בזמן התגובה שלה והוכיחה שהיא לא שם בשביל העצמאים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il