זמנן של קרנות הגידור: מה יתרונן במצב השווקים הנוכחי ואיך בוחרים עם מי לגדר

קרנות הגידור זכו באחרונה לפופולריות רבה בארה"ב הודות לתנודתיות החדה באינפלציה, כמו גם בענפים כמו ספנות, מלונאות ואנרגיה • רקע, גודל ונזילות הם רק חלק מהשיקולים שיש להביא בחשבון בבחירת קרן

ספינת סחורות. כיצד משפיעה התנודתיות בענף על תיק ההשקעות? / צילום: Reuters, WILLY KURNIAWAN
ספינת סחורות. כיצד משפיעה התנודתיות בענף על תיק ההשקעות? / צילום: Reuters, WILLY KURNIAWAN

מה יקרה אם מנהל ההשקעות שלכם יזהה אינדיקציות למשבר קרוב, יחשוש שהתמחור בועתי, או יחשוד שיש נפילות מחירים מוגזמות וקיימות הרבה מציאות ששווה להתנפל עליהן? עד כמה הוא באמת יכול לעשות עם זה משהו? האמת שלא הרבה. מנהלי ההשקעות מנהלים ספינות ענק תחת כללי שיט ברורים מאוד. הם לא יכולים להסיט את הספינה גם אם הם רואים מולה קרחון ענק, ובאופן דומה, הם לא יכולים להאיץ אם הם רואים ים פתוח.

כיום, כשהתחזיות לתשואות מתמהיל הנכסים הקלאסי של 60/40 (מניות/אג"ח) הולכות ונשחקות לרמה חד-ספרתית נמוכה, מתרחשת במקביל עוד תופעה של תנודתיות חריגה כמעט בכל מקום ששמים עליו את האצבע, מה שמעלה את ההזדמנויות בהשקעות אקטיביות.

דוגמה בולטת היא התפרצות האינפלציה ב-2021. רוב מנהלי ההשקעות המוסדיים עמדו מולה חסרי אונים ובלי יכולת אמיתית לבצע הסטה חדה של הנכסים אל עבר נכסים צמודי מדד. למזלם, שוקי המניות החזקים חיפו על ההפסדים שהם רשמו באג"ח הנומינליות והסתירו את פספוס ההזדמנויות באג"ח צמודות מדד. אבל מי שהוכיח גמישות ועשה שם "ערימות" של כסף היו קרנות הגידור.

מדובר בקרנות השקעה פרטיות, אשר אינן תחת פיקוח הרגולטור ולא נסחרות בבורסה, ומהוות מעין שותפות מוגבלת שבה בדרך כלל מנהל הקרן עצמה הוא השותף הכלכלי שלה ובעל הסמכות, המקבל החלטות אסטרטגיות באשר לאופן ניהולה. המשקיעים בקרן מהווים למעשה שותפים בעלי סמכות מוגבלת בקבלת ההחלטות, הנהנים מהרווחים שמניבה הקרן. הם נקראים משקיעים כשירים (Accredited Investor), ונדרשים לעמוד בתנאים שהציבה רשות ניירות ערך.

למעשה, "משקיע כשיר" מתייחס לאדם פרטי שיש לו נכסים נזילים בשווי כולל העולה על 8.1 מיליון שקל, או היקף הכנסה השנתית בכל אחת מהשנתיים האחרונות העולה 1.2 מיליון שקל.

מוניטין של הגנה מפני אינפלציה

בנג'מין קרופורד, סגן נשיא וראש מחקר בחברת נתוני ההשקעות האלטרנטיביות BarclayHedge, אמר לסוכנות רויטרס כי המוניטין שצברו כמה ממגזרי קרנות הגידור בהגנה מפני אינפלציה, הוביל לזינוק בפופולריות שלהם, וכעת נראה ש"כולם מוצאים סיבה להכניס את ההשקעות שלהם לקרנות גידור, בין שהם חושבים שאנחנו לקראת אבדון, בין שלקראת עידן של שלווה ואושר, או שאין להם שום מושג מה צפוי, אבל הם לא רוצים להיתפס מחוץ למשחק".

לפי נתונים של חברת האנליטיקה Preqin, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 זרמו לקרנות הגידור בארה"ב 40.9 מיליארד דולר, ולפי הערכות היקף הנכסים בתעשייה ימשיך לגדול ויתקרב בשנה וחצי הקרובות ל-5 טריליון דולר! קרנות הגידור חגגו לא רק את התנודתיות החדה באינפלציה אלא בענפים רבים: בספנות, בתעשיית האנרגיה, ברכב, "מניות המם" (מניות שהפכו לפופולריות דרך קידום במדיות החברתיות), בחברות המלונאות ועוד.

דמטריס פולמיס, מנהל השקעות בקרן הגידור Paralos Asset Management, אמר לפייננשל טיימס כי שנים הם חיכו לתנודתיות בתעריפי הובלת הסחורות היבשות, וזו "הובילה לכמה מהזדמנויות המסחר הטובות ביותר שראינו מאז שהתחלנו את הקרן ב-2011". ואכן, במהלך 12 החודשים האחרונים, כל מדדי קרנות הגידור של PivotalPath (למעט מספר אסטרטגיות של מגזר המניות) הניבו אלפא עודפת בהשוואה למדד S&P 500, שבעצמו היה חזק מאוד (אלפא מבטאת את ההצלחה של מנהל השקעות להשיג תשואה עודפת על המדד, מבלי להעלות את רמת הסיכון של ההשקעה).

אם כך, היתרון שבניהול דרך קרן גידור הופך להיות כפול - הן בגלל התנודתיות הגוברת בין ענפים והן בגלל ירידת האטרקטיביות של ההשקעה הקונבנציונלית, בשל ירידת התשואות הגלומות. מכאן הערכתי כי אכן נראה בעשור הקרוב הסטה משמעותית של כספי חיסכון לניהול דרך המכשיר הזה.

הבחירה בין קרנות גידור היא כשלעצמה מורכבת וצריכה להתאים מאד למאפיינים האישיים של החוסך, ליעדיו וכד'. אבל אם יש שיקול שרלוונטי לכולם הוא ההתלבטות בין קרנות גידור גדולות לקטנות. מצד אחד, הגדולות מפורסמות יותר ובעלות היסטוריה מפוארת של הצלחות, אך מצד שני קיים גם אלמנט של חיסרון לגודל - כלומר, ככל שהן גדלות כך הן מתקשות יותר "להזיז את הספינה" ולנצל הזדמנויות.

 
  

ב-2021 הקטנות היכו את הגדולות

נתוני שנת 2021 הראו כי לאורך רוב השנה הקרנות הקטנות היכו משמעותית את עמיתותיהן הגדולות. לפי נתוני PivotalPath, קרנות עם נכסים בהיקף נמוך מ-250 מיליון דולר השיגו עד אוקטובר תשואה ממוצעת של כ-11.5%, בזמן שקרנות עם 250 -500 מיליון דולר השיגו 8%, וקרנות עם יותר מ-5 מיליארד דולר הניבו 6% בלבד.

חשוב להדגיש שלא מדובר בממוצעים של קרנות מנייתיות בלבד, שהיו כאמור גבוהים מאלה של ה-S&P 500, אלא בממוצעים של קרנות כלליות שכוללות בין היתר אג"ח ממשלתיות, ובחלקן הגדול אף מפעילות אסטרטגיות גידור שמטרתן להוריד תנודתיות גם במחיר של תשואה. למעשה, הערך הגדול ביותר שקרן גידור מצופה לספק למשקיע הוא כשמה "גידור", כלומר גיוון וייצוב תיק ההשקעות.

לסיכום, אנחנו נכנסים לשנים שבהן סביר שהיקפי ההשקעות דרך קרנות גידור ילכו ויגדלו, ובעולם כזה הקרנות הקטנות נהנות מיתרון כשהן טובות יותר בהסטת כספים ובניצול הזדמנויות, וזאת מבלי להשפיע משמעותית על השוק.

עם זאת חשוב לשים לב ש"גודל" לא שווה ל"גיל" וההיסטוריה חשובה. היסטוריה לא רק של הקרן אלא גם של מנהל הקרן - מאיפה הוא הגיע, מה המומחיות וההישגים שלו, ובאופן דומה מה האסטרטגיה של הקרן ומה מידת וסוג הסיכונים שהיא מתכוונת לקחת.

שיקול אחרון שאציין בבחירת קרן הוא מידת הנזילות שלה. חשוב לוודא שהיא אכן בעלת פוטנציאל לניצול ההזדמנויות וגם בעלת יכולת לספק לנו, המשקיעים דרכה, נזילות במידת הצורך.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל קרני פמילי אופיס. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.