מרכז התערוכות באבו דאבי רכש טכנולוגיה ישראלית להפקת מי שתייה מהאוויר

מכשירי חברת ווטרג'ן הישראלית יסייעו להפוך את המרכז לנקי מבקבוקי פלסטיק

מתקן להפקת מים מהאוויר של חברת ווטרג'ן / צילום: ווטרג'ן
מתקן להפקת מים מהאוויר של חברת ווטרג'ן / צילום: ווטרג'ן

חברת ווטרג'ן (Watergen) הישראלית תספק מי שתייה מהאוויר למרכז התערוכות ADNEC שבאבו דאבי - הנחשב לגדול ביותר במזרח התיכון - בעסקה המוערכת בכמה מיליוני שקלים. העסקה נועדה לתת מענה למחסור במי שתייה, וכן משתלבת ביעדי צמצום פסולת הפלסטיק של הממשל באבו-דאבי.

המערכת החלה לפעול בתחילת השבוע עם פתיחתה של ועידת האנרגיה העתידית העולמית (World Future Energy Summit) האירוע הבינלאומי המוביל בתחום הקיימות ואנרגיה נקייה, אשר מתקיים תחת חסותה של קרן העושר הממשלתית של אבו-דאבי 'מובאדאלה' ומשרד האנרגיה שלה.

מדובר בתערוכה הראשונה בעולם בסדר גודל זה שהיא נקייה מפלסטיק - שכל משתתפיה ייהנו באופן בלעדי אך ורק ממי שתייה נקיים המופקים מהאוויר. לפי ההסכם שנחתם בין מרכז התערוכות לבין החברה הישראלית, 15 מכשירים בגודל תעשייתי כבר הותקנו במתחם עם חיבור למערכת המים שלו. העסקה כוללת גם תחזוקה של המכשירים.

לצורך מתן מענה לכ-34 אלף המבקרים במתחם בכל יום, הותקנו בו מכשירים מסוג GEN-M PRO אשר יספקו כ-13.5 אלף ליטרים של מים מהאוויר על בסיס יומי. התקנת המכשירים הייתה כרוכה באופרציה לוגיסטית מורכבת שכן מדובר במרכז תערוכות בעל שטח כולל של 133 אלף מ"ר.

בנובמבר 2020 חתמה ווטרג'ן על הסכם עם חברת אל-דהרה (Al Dahra) האמירותית להקמתה של חברה משותפת ששמה Watergen baynunah. החברה המשותפת פועלת לייצור של מכשירים באבו דאבי והפצתם ברחבי המדינה, במדינות המפרץ ובאפריקה. ההתקנה במרכז התערוכות מתבצעת באמצעות חברה משותפת זו והיא מגיעה בהמשך להתקנתם של מכשירי ווטרג‘ן במספר מקומות ציבוריים ברחבי אבו-דאבי.

הטכנולוגיה של ווטרג'ן מאפשרת להפיק מי שתייה נקיים ומלאי-מינרלים מהלחות שבאוויר ללא צורך בחיבור למקור מים כלשהו. הטכנולוגיה הישראלית מהווה פתרון ייחודי למדינות בהן אין נגישות מספקת למי שתייה.

מכשירי ווטרג'ן משתמשים בחיבור רגיל לחשמל או לפאנלים סולאריים ומסוגלים להפיק עד 6,000 ליטר מי שתייה ביום. המכשירים פועלים ביותר מ-60 מדינות, כולל אפריקה, דרום אמריקה, מרכז אמריקה, אסיה, אירופה, המזרח התיכון, ארה"ב והאמירויות - הם ממוקמים בכפרים מרוחקים, בתי חולים, מרכזי ערים, פארקים ציבוריים, בתי ספר, בנייני משרדים של חברות גלובליות כמו Google ו-Microsoft ואף משמשים את כוחות החילוץ במקרי אסון.

ד"ר מיכאל מירילשוילי, נשיא ווטרג'ן ובעל החברה, מציין כי "הסכמי אברהם נתנו למדינות המזרח התיכון את האפשרות לקדם את היחסים בתחומים רבים. בזכות ההסכמים אנו משתפים פעולה ומאפשרים את הפתרון לבעיית מחסור מי השתייה באזור. לאורך ההיסטוריה בני אדם נלחמו אחד בשני כדי להשיג את מקורות המים, אנחנו עושים היום בדיוק את ההפך - בונים את השלום ואת העתיד המשותף סביב טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך שמאפשרת לספק מי שתייה ברמה הגבוהה ביותר לכל תושבי איחוד האמירויות והעולם כולו".