מלצר, ברק ואקירוב מוכיחים: העולם לא תמיד שייך לצעירים

הצעירים חושבים אחרת, אוכלים אחרת, מדברים אחרת - וזר (או זקן) לא יבין זאת - אבל בנימין נתניהו, חנן מלצר, אהרן ברק ואלפרד אקירוב הדגימו השבוע שעדיין יש חשיבות רבה בעצות ובהחלטות של הזקנים • וגם: המשכירים ממשיכים לחגוג על גב השוכרים

ברק, מלצר ואקירוב / צילום: אמיל סלמן, מארק ישראל סלם, איל יצהר
ברק, מלצר ואקירוב / צילום: אמיל סלמן, מארק ישראל סלם, איל יצהר

מצוין:

ממלצר ועד אקירוב: העולם שייך למבוגרים

שוב ושוב אנחנו שומעים וקוראים על בני הדור הצעיר הכובשים ומשנים במהירות את העולם הישן - טכנולוגית, תחבורתית, חברתית, כלכלית וכו'. הצעירים הללו חושבים אחרת, אוכלים אחרת, מדברים אחרת - וזר (או זקן) לא יבין זאת.

אבל השבוע האחרון שלח תזכורת לערכם ולמשקלם של בעלי הניסיון הזקנים. שלמה אליהו, שחגג השבוע 86 שנים, מינה את השופט בדימוס חנן מלצר, רק בן 71, לכהן במקומו כיו"ר חברת מגדל. אלפרד אקירוב, בן 81, ממשיך להתעקש להשיג את השליטה בחברת הביטוח כלל. ואהרן ברק, נשיא בית המשפט בדימוס בן ה-85, עסוק בהסדר הטיעון עבור ראש הממשלה לשעבר נתניהו (בעצמו בן 72 שאינו מראה סימנים של רצון לפרוש לביתו).

"מטאטא ישן", אומר פתגם עתיק, "מכיר הכי טוב את הפינות המלוכלכות בבית". עם כל הכבוד לרעננות של הצעירים, גם ילדי דור ה-Y וה-Z מוכרחים להכיר את הערך הגדול שיש לעצות ולהחלטות של הזקנים. כדאי להם ללמוד להקשיב לאנשים שהספיקו לראות ולחוות לא מעט סייקלים - כלכליים, פוליטיים ואחרים - בחייהם הארוכים.

בלתי מספיק:

המשכירים חוגגים ושכר הדירה גבוה

הפטור ממס על השכרת דירה בישראל הנציח הוראת שעה ישנה משנות ה-90, בימים בהם המדינה רצתה שהאזרחים יקנו וישכירו כמה שיותר דירות (בעיקר בשל הביקושים שיצרו גלי העלייה הגדולים). מאז, במשרד האוצר משמיעים מדי פעם קולות רפים בנוגע לביטול הפטור הישן. התקרה הספיקה לרדת בחדות לפני כמעט 2 עשורים - מתקרת שיא של 7,540 שקל בחודש בשנת 2003 עד לשפל של 3,830 שקל בשנת 2006, אחרי ששר האוצר דאז, בנימין נתניהו, הכריז על צמצום הפטור עד לביטולו. אלא שמאז, שוב ושוב מוזעקים למערכה השוכרים המסכנים, בשם החשש שהעלאת המס תתגלגל עליהם.

כך, בשנת 2022 עלתה תקרת הפטור מ-5,070 שקל ל-5,196 שקל לחודש. לא חלילה בגלל שמישהו דואג למשכירים המאושרים (שגם נהנים ממס מוזל בשיעור של 10% מעל אותה תקרה), אלא כמובן כדי לדאוג לשוכרי הדירות האומללים. וגם בגלל שמחירי השכירות מהווים 25% ממדד המחירים לצרכן, ובבנק ישראל רועדים שמשם תתרגש עלינו האינפלציה.