תדרים | בלעדי

משרד התקשורת שוקל להקצות לחברות הסלולר רצועות תדרים מפתיעות


במסגרת מכרז התדרים הצפוי השנה, המיועד להקצאת תדרים ב-26 גיגה הרץ, עשוי המשרד להקצות תדרים שהחזירה גולן טלקום ותדרים נוספים שנמצאים בשימוש פלאפון

מנכ''לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ
מנכ''לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת שוקל להקצות שתי רצועות תדרים מפתיעות במסגרת מכרז התדרים הצפוי השנה. מדובר על רצועת תדרים שהחזירה גולן טלקום בתחום ה-2,100 מגה הרץ, ותחום נוסף הוא רצועת תדרים שבה משתמשת פלאפון בתחום ה-1,800 מגה הרץ ושאותם קבלה לשימוש זמני. שתי הרצועות הללו הן רצועות שניתן לעשות בהן שימוש לטובת הדור החמישי והרביעי, ומכאן העניין שהן מייצרות בקרב חברות הסלולר.

התדרים המרכזיים שהמשרד מתכנן להוציא השנה הם תדרים משלימים לחברות, שאותם החליטו להוציא במסגרת מכרז נפרד. התדרים המרכזיים שיוקצו במכרז ושמעוררים הרבה מאוד תרעומת הם בתחום ה-26 גיגה הרץ. אלה תדרים שמאפשרים כיסוי מצומצם אך עם רוחב סרט גדול מאוד, ולכן הם מתאימים בעיקר בשוק העסקי למפעלים, קמפוסים, רשויות מקומיות, נמלים וכו'.

תדרים אלה, כפי שחשפנו בגלובס בשבוע שעבר, מטרידים מאוד את חברות הסלולר, כיוון שמשרד התקשורת מתכוון להקצות אותם לא רק לחברות הסלולר אלא גם לגופים ציבוריים ולחברות חדשות מחוץ לשוק הסלולרי. 

תדרים "מלוכלכים"

כעת מסתבר כי המשרד רוצה להוציא גם תדרים נוספים שיש לו במאגר. התדרים בתחום ה-2,100 מגה הרץ אלה תדרים שבעבר היו בשימוש גולן טלקום, והיא החזירה אותם למשרד לאחר חילופי הבעלות בחברה ומכירתה לאלקטרה צריכה. הטענה הייתה שמדובר בתדרים "מלוכלכים", כלומר תדרים שמופרעים על-ידי הרשות הפלסטינית, ולכן לא ניתן לעשות בהם שימוש יעיל.

נסביר כי עבור גולן טלקום מדובר בחיסכון כספי גדול מאוד, שכן במסגרת הסכם שיתוף הרשתות שיש לה עם סלקום, עוד בטרם נרכשה על-ידה, היא עשתה שימוש ברשת של סלקום ומראש תכננה לוותר ולהחזיר את התדרים למשרד התקשורת מטעמי חיסכון.

בקרב חברות הסלולר אין תמימות-דעים לגבי הצורך בתדרים נוספים בתחום ה-2,100 מגה הרץ. יש הטוענים כי כיום הטכנולוגיה יכולה לעשות שימוש אפקטיבי בתדרים הללו, שבעבר היו מיועדים לרשתות דור 3, אך היום ניתן להשתמש בהם לטובת רשתות דור 4 ודור 5 במסגרת מקבצי תדרים (Carrier aggregation) שמגדילים את רוחב הפס פר משתמש.

טיעון נוסף בעד השימוש בתדרים הוא שבגלל שהשימוש צפוי להיות סלקטיבי ובאזורים ללא הפרעות, התשלום עבור אגרות התדרים יהיה מופחת בהתאם. מנגד, יש הטוענים כי מכיוון שמדובר בתדרים "מלוכלכים", המאמץ לא שווה, כי התיאום מול הרשות הפלסטינית ומול החברות הפלסטיניות הוא בלתי אפשרי.

ממשרד התקשורת נמסר כי הוא בוחן את הקצאת התדרים האלה במכרז.