חברות הסלולר מזהירות: הרחבת התחרות תפגע בפריסת הדור החמישי

בתגובה לכוונת משרד התקשורת להרחיב את התחרות בסלולר ע"י הקצאת תדרים לטובת רשתות פרטיות, חברות הסלולר טוענות כי לא יוכלו לעמוד בדרישות הכיסוי האוניברסלי

הדור החמישי בסלולר / צילום: Shutterstock, Fit Ztudio
הדור החמישי בסלולר / צילום: Shutterstock, Fit Ztudio

חשש גדול בקרב חברות הסלולר מהמגמה במשרד התקשורת להקצות תדרים לשימושים של גופים ציבוריים ופרטיים. משרד התקשורת פרסם בדצמבר קול קורא לציבור, בו ביקש התייחסות לכוונתו לשחרר תדרים בתחום ה-26 גיגה הרץ, לא רק לחברות הסלולר אלא לגורמים שונים שרוצים להקים רשתות פרטיות.

תחום הרשתות הפרטיות בסלולר נחשב לאחד התחומים הלוהטים בעיקר בדור החמישי. הקצאת התדרים מאפשרת לגופים שונים להקים רשת פרטית משלהם לטובת צורכיהם הארגוניים, ובכך לכאורה מייתרים את השירות שניתן לקבל ממפעילי הסלולר. כך לדוגמה יכולה אוניברסיטה להקים רשת פרטית סלולרית פרטית לטובת הסטודנטים, ועיריות יכולות לספק שירותים לאזרחים, לנמלים, לרכבות ועוד.

חשוב להדגיש כי גם בעולם אין עדיין אסדרה מובהקת של תחומי התדרים לטובת רשתות פרטיות, ולכן בישראל משרד התקשורת די מגשש את דרכו באפילה בתחום. אלא שבישראל משרד התקשורת סבור כי חברות הסלולר אינן עושות די בכל מה שקשור לקידום הדור החמישי וממעטות להשקיע בחדשנות, ולכן תחום הרשתות הפרטיות קורץ למשרד כנושא שיכול לקדם יוזמות חדשות מצד גופים פרטיים ומוסדות ציבוריים שונים, שיעדיפו לתפעל ישירות רשתות פרטיות ולא לעשות זאת דרך חברות הסלולר.

כאמור, המגמה במשרד התקשורת מאוד מדאיגה את חברות הסלולר, שרואות לנגד עיניהן כיצד מנוע צמיחה שחשבו שהוא במגרש שלהן, לפתע עומד להיפתח לתחרות חיצונית מצד גורמים שאין עליהם חובות רגולטוריות כגון פריסה ואיכות שירות, ויקטפו את מה שהן רואות כשמנת.

בעיני החברות, הדיון סביב האסדרה אינו יכול להתקיים בחלל מופשט, היות שלאסדרה של תחום הרשתות הפרטיות יש השלכות רחבות על כלל השוק, ולכן חובה על משרד התקשורת להיות זהיר ולעקוב אחר המגמות בשוק הבינלאומי. בנוסף, בישראל, בגלל צורכי הביטחון, יש פחות תדרים לשימושים אזרחיים בתדרים מתחת ל-10 גיגה הרץ.

בגלל מצוקת התדרים, החברות סבורות כי אי-אפשר שבישראל יהיו רשתות סלולר פרטיות עם תדרים ייעודיים, וכי רשתות שמכסות תחום כיסוי מוגדר ללא רישוי חייבות להיות מוקמות על-ידי המפעילים הסלולריים שמקימות רשתות דור חמישי, שבנויות בדיוק כדי לאפשר שירותים כגון רשתות פרטיות במה שמכונה Slicing Network (פילוח רשת). במילים אחרות, החברות טוענות כי חשוב להאיץ הקצאות תדרים בתחום 26 גיגה הרץ להן ובדומה למה שקורה באירופה, כדי שהן יוכלו להציע מגוון שירותים כתחליף לרשתות הפרטיות.

חברות הסלולר מזהירות מפני פגיעה ממשית בחוסנן הפיננסי. לדברי החברות, הן נדרשות לעמוד בדרישות כיסוי מחמירות בכל הארץ ובחובת כיסוי אוניברסלית, כאשר השירותים המתקדמים אמורים לממן זאת. לדברי החברות, המחיר הנמוך של שירותי הסלולר בישראל אינו מאפשר להן לעמוד במעמסה הכלכלית של כיסוי אוניברסלי, לא כל שכן אם תורחב התחרות בשוק הרשתות הפרטיות.