גאו-פוליטיקה | שאלות ותשובות

החזון של פוטין, האיום של המערב: מפת האינטרסים בסכסוך באירופה

הרוסים מכחישים שהם רוצים לפלוש לשכנתם, אך כבר הציבו כ-100 אלף חיילים בגבול • מה קרה מאז הפלישה של רוסיה לחצי האי קרים ב-2014 ולמה הכל נדלק שוב • האם הסנקציות הכלכליות של המערב יכולות לעצור את רוסיה מפלישה, ומה הסיכוי שהתמיכה המוצהרת של ביידן באוקראינה תוביל את ארה"ב לתוך הבוץ • גלובס עושה סדר

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Reuters
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Reuters

"זה לחלוטין המשבר הכי גדול שראינו מאז סוף המלחמה הקרה", אמר השבוע איבו דאדלר, שגריר ארצות הברית לנאט"ו לשעבר, ברקע רוחות המלחמה נושבות במלוא כוחן באירופה. במערב כבר מבינים שהשלכות המלחמה, במידה ותפרוץ, חורגות הרבה מעבר לגבול בין רוסיה לאוקראינה.
מה רוסיה רוצה? מי השחקנים הראשיים בסכסוך? איזה סנקציות כלכליות ניתן להטיל על רוסיה ועל פוטין? גלובס עם מורה נבוכים לסכסוך שעיני העולם נשואות אליו.

מהם האינטרסים של רוסיה לערעור האזור?

בין שתי המדינות קיימים קשרים היסטוריים, תרבותיים ולשוניים. לאחר נפילת מסך הברזל, מוסקבה המשיכה לראות את אוקראינה כמרחב גיאופוליטי חשוב וצפתה בעליית הסנטימנט הפרו-מערבי שם בחשש רב. לאחר שהפגנות עממיות בקייב וערים אחרות גרמו לנשיא פרו-רוסי לפרוש מתפקידו, סיפחה רוסיה את קרים, מושבו של צי הים השחור של רוסיה, והחלה לתמוך במיליציות פרו-רוסיות במזרח אוקראינה.
מאז, נהרגו במחוז דונבס יותר מ-14 אלף אנשים, למרות הסכם השלום שנידון בתיווך של גרמניה וצרפת. הפרות הפסקת האש גברו השנה, ועיבוי הכוחות הרוסיים גרם לעצבים להיות מתוחים אפילו יותר.

בנוסף, רוסיה רואה אינטרס במשאבים של אוקראינה - אדמותיה הפיקו הרבה מהחיטה והיא הייתה מרכז מסחרי חשוב כחלק מברית המועצות.

איך הגענו בכלל למשבר הנוכחי?

ב-2014 שלח פוטין חיילים לכבוש את חצי האי קרים שבשליטת אוקראינה. הסכם מ-2015 ביסס קו חלוקת שטח חדש וקרא לצדדים לעשות ויתורים. מאז נמשכה הלחימה לאורך החזית ושני הצדדים האשימו אחד את השני בהפרת ההסכם.

מה פוטין מנסה להשיג מכיבוש אוקראינה?

רוסיה הכחישה שהיא מתכוונת לפלוש לאוקראינה, והאשימה את נאט"ו בחימוש שכנתה במערכות נשק מתקדמות, ליבוי מתחים וערעור אזור מזרח אירופה כולו.

בכירים רוסים טענו שמוסקבה מבחינתה רק רוצה לשמור על מאזן אינטרסים באזור, שלדבריהם מופר על ידי נאט"ו. בשל כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען באחרונה שיש לערוך שינויים בסדר שהתקבע באזור לאחר המלחמה הקרה. מוסקבה דורשת גם הבטחות שנאט"ו לא תתרחב עוד מזרחה או תמקם מערכות נשק בקרבת רוסיה.

אולם, מומחי ביטחון שונים מעריכים שהמטרה העיקרית של הרוסים היא למנוע מהמערב קיום מערכת יחסים חזקה עם ממשלו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. בקרמלין, כך מעריכים אנליסטים רבים במערב, חוששים כי הצלחה של הדמוקרטיה האוקראינית יכולה לערער את האמון של הרוסים בפוטין.

 
  

למוסקבה יש אמצעי לחץ לא קטן על בנות בריתה של ארצות הברית באירופה דרך אספקת הגז שלה - רוסיה מספקת כ-40% מהגז המיובא ליבשת. משבר האנרגיה, שאירופה חוותה לאחרונה, גרם למחירים לזנק, והעלה שאלות לגבי המוכנות מספר מדינות אירופאיות לנקוט בצעדים משמעותיים נגד מוסקבה.

בתוך כך, בריטניה, טענה השבוע שהממשל הרוסי מנסה לסלק את הנשיא האוקראיני, ולמנות במקומו בקייב ממשלת בובות פרו-רוסית. מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, אמר ביום ראשון בהקשר זה כי ארצות הברית "הזהירה בדיוק מטקטיקה כזו כבר לפני כמה שבועות".

איך הגיבה עד כה ארצות הברית למתחים?

מזכיר המדינה האמריקאי, בלינקן, שוחח דיבר עם דיפלומטים רוסיים בניסיון למנוע עימות צבאי בגבול אוקראינה, לשם שלחה מוסקבה כוח עצום של כ-100 אלף חיילים. בלינקן ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב נועדו בג’נבה, אך לא הושגה פריצת דרך.

במטרה לעכב את הפלישה הרוסית לאוקראינה, בלינקן אמר ללברוב שארצות הברית תספק לרוסיה תגובות על כל ההצעות של מוסקבה עד השבוע הבא, והציע ששני הדיפלומטים הבכירים ייפגשו שוב.

נשיא ארצות הברית, ג’ו ביידן, הביע תמיכה בריבונות אוקראינה ודחק בפוטין לחזור לשיחות על מנת לפתור את הסכסוך. בנוסף, וושינגטון ומוסקבה החלו לקיים שיחות ביטחון בתחילת ינואר בג’נבה. הפקידים הרוסים התמקדו בניסיון לגרום לארצות הברית להסכים לכך, שנאט"ו תפסיק להתרחב לכיוון מזרח, אך גם כאן לא נרשמה התקדמות דיפלומטית משמעותית. פגישה נוספת בין נאט"ו ורוסיה לא הניבה תוצאות, וארצות הברית התנגדה לניסיונות רוסיים למנוע מעוד מדינות להצטרף לברית.

"אנחנו עושים כל שביכולתנו על מנת להבהיר לרוסיה שתהיה, כפי שאמרתי, תגובה אחידה, מהירה וחמורה לכל תוקפנות רוסית שתכוון לאוקראינה", אמר בלינקן . ארצות הברית גם תדרכה את בנות בריתה שצעד כזה אפשרי, והזהירה את רוסיה שתטיל עליה גל חדש של סנקציות כלכליות אם תפלוש לאוקראינה, לצד תמיכה צבאית באוקראינה.

איך הגיבו בנאט"ו לאיומים של פוטין?

נאט"ו הזהירה שחברי הברית יגבו מחיר משמעותי מרוסיה אם תפתח בפלישה צבאית לאוקראינה, שאינה חברה בברית. בינתיים, המדינות החברות בנאט"ו מחזקות את האגף המזרחי בברית, ממוקמות כוחות במצב של המתנה ושולחות ספינות ומטוסי קרב למדינות בצפון מזרח וצפון מערב החברות בברית.

"נאט"ו תמשיך לנקוט בכל האמצעים הנחוצים על מנת להגן ולשמור על כל בנות הברית, כולל על ידי חיזוק החלק המזרחי בברית", אמר ינס סטולטנברג, מזכ"ל נאט"ו.

למרות כל התסריטים האלה האופציה הדיפלומטית עדיין נראית סבירה - רוסיה מעוניינת בוויתורים מהמערב במשא ומתן. מיקום הכוח הצבאי לאורך הגבול יכול להיות פשוט תרגיל שבו החיילים הם רק האמצעי להשגת הישגים דיפלומטיים. נזכיר שפוטין אמר בעבר שהוא חושב שמתיחות צבאית משמשת את רוסיה.

עם זאת, לדברי אנליסטים, ללא ניצחון דיפלומטי ברור של רוסיה, כל הסגה של החיילים עלולה להיראות כתבוסה - דבר שפוטין לא יכול להרשות לעצמו הן בזירה הרוסית-הפנימית והן בזירה הבינלאומית.

מה ידוע על תזוזת הכוחות הצבאיים?

הרבה מכלי הנשק הכבדים המוצבים קרוב לאוקראינה הגיעו לשם באביב 2021, כשרוסיה שלחה כ-110 אלף חיילים עם טנקים וציוד כבד אחר לאזור הגבול. הציוד כולל נגמ"שים, טנקים, תותחים, טילים בליסטיים לטווח קצר. ישנן גם יחידות שהוצבו באופן קבוע סמוך לאוקראינה.

מה ההתרחשויות האחרונות בגבול בין רוסיה ואוקראינה?

בהסתמכות על דוחות מודיעין הכוללים צילומי לוויין, אומרים פקידים אמריקאים בכירים, שעיבוי כוחות הצבא הרוסי בשבועות האחרונים שונה מעיבוי כוחות קודם שנעשה באביב. כשתושלם המשימה, תהיה הנוכחית הצבאית הרוסית כפולה בגודלה.

מה הסיכויים שרוסיה תפלוש לאוקראינה?

פקידים אמריקאים בכירים אומרים שסוכנויות המודיעין האמריקאיות לא יודעות אם מוסקבה תתקדם בנושא הפלישה. עם זאת, מנהל סוכנות המודיעין המרכזית (CIA) וויליאם ברנס, טען בעבר שעיבוי הכוחות עלול לפעול באופן מאוד מהיר.

לצד זאת, קיימת הערכה שהגנרלים של פוטין מעדיפים להמתין לחודש פברואר, אז מזג האוויר יהיה יותר נוח ללחימה.

המחיר הכלכלי של כל לחימה כזו יהיה עצום, מפני שארצות הברית ובנות בריתה נשבעות שהתגובה תהיה סנקציות "משמעותיות וחמורות" במקרה שהרוסים יתקפו.

איך מגיב נשיא אוקראינה לצעדים של פוטין?

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי אמר שרוסיה שולחת איתות "מאוד מסוכן" בכך שהיא מזיזה את כוחותיה, ושהכוחות האוקראיניים מוכנים להדוף כל פלישה. שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, אמר שבין אם תהיה מתקפה רוסית רחבה או מצומצמת, מדינות המערב יתייחסו אליה באותה רצינות. כמו כן, אמר שר החוץ האוקראיני שנשיא ארצות הברית, ביידן, מסתכן בכך שהוא מעריך בהערכת חסר את מידת התוקפנות של הרוסים.

הסנקציות הכלכליות: מ"נשק יום הדין" ועד חסימת גישה לדולר

האיום של רוסיה בפלישה לאוקראינה מעלה את האפשרות להפעלת סנקציות כלכליות של המערב כנגדה. המחיר הכלכלי של כל לחימה כזו יהיה עצום, מפני שארה"ב ובנות בריתה נשבעות שהתגובה תהיה סנקציות "משמעותיות וחמורות".
האפשרויות שעל הפרק: סנקציות אישיות וקולקטיביות - מניתוקם של האוליגרכים שבסביבת הנשיא פוטין מצינור החמצן המערבי, ועד ניתוקה של רוסיה מהדולר האמריקאי.

ניתוק ממערכת SWIFT

אחת האופציות המרכזיות שנשקלות ומהווה איום משמעותי למשטר פוטין היא ניתוק -רוסיה ממערכת SWIFT - המסלקה שבאמצעותה מתנהלת המערכת הבנקאית העולמית, ושדרכה עובר מידע בין מוסדות פיננסים שונים כגון בנקים, וכ-80% מהתשלומים הבינלאומיים מתנהלים באמצעותה.

בהשאלה מעולם המושגים של זירות קרב - זה נשק יום הדין. אם הסנקציה הזו תצא לפועל, רוסיה תיפגע באופן מיידי. הזירה העסקית הרוסית תנותק מהיכולת להעביר או לקבל כספים, כולל רווחים ממכירת נפק וגז שמהווים כיום יותר מ-40% מהכנסות המדינה.

בעבר הלא רחוק, בעת הפלישה הרוסית לחצי האי קרים, האפשרות הזו עלתה על הפרק אך נגנזה לאחר שפוטין איים כי המשמעות תהיה מלחמה בלתי מוגבלת מצד רוסיה. בימים האחרונים התייחסה שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק לאופציה של שימוש באפשרות הזו. היא הביעה ספק גלוי, באומרה כי שימוש ב"מקל הקשוח ביותר לא תמיד מתגלה בסופו של דבר כחרב האינטליגנטית ביותר".

יש לציין כי לניתוק רוסיה מ-SWIFT עשוי להיות אפקט פרפר שיכלול פגיעה בכלכלות אחרות, כולל ארה"ב ובעלת בריתה המרכזית גרמניה, שלהן אינטרסים משותפים כגון צינור הגז "נורד סטרים 2".

סנקציה כלכלית משמעותית אפשרית נוספת היא חסימת הגישה של רוסיה לדולר האמריקאי. זו החלטה אוטונומית, כמעט בלעדית, של וושינגטון, בניגוד לניתוק רוסיה מ-SWIFT שדורשת ניסיונות שכנוע מצד ארה"ב. הדולר עדיין שולט בעסקאות הפיננסיות בעולם וטריליוני דולרים מחליפים ידיים מדי יום בעסקאות, כאשר הן מסולקות בסופו של דבר דרך הפדרל ריזרב ומוסדות אחרים בארה"ב.

גם סנקציה כזו תורגש באופן מיידי על ידי אנשי עסקים רוסיים וחברות רוסיות, מאחר שתמנע מהם ביצוע פעולות יומיומיות.

מניעת אג"ח רוסיות

אפשרות נוספת שעומדת בפני ממשל ביידן במקרה של פלישה של רוסיה היא הרחבת האיסור שארה"ב הטילה בשנה שעברה על מוסדות פיננסיים בארה"ב לרכוש אג"ח ממשלתיות רוסיות. הקונגרס יכול להרחיב את האיסור גם לשוק הפרטי.

בבית הלבן שוקלים גם להטיל פיקוח על היצוא לרוסיה ולהוסיפה לרשימת המדינות המפוקחות, דוגמת קובה, צפון קוריאה ואיראן. למהלך זה עשויות להיות השפעות טכנולוגיות מרחיקות לכת בשל הדומיננטיות של חברות הטק האמריקאיות בזירה הבינלאומית.

אם סנקציה זו תופעל, רוסיה תתקשה להשיג לדוגמה שבבים - מה שיגביל את התעשייה הרוסית בתחומים אזרחיים משמעותיים נרחבים, מתעופה ועד ענף הסמארטפונים.