חורים שחורים והתפוצצות כוכבים: אלביט תספק טלסקופ חלל למכון ויצמן ב-16 מיליון דולר

החברה מזנקת בבורסה המקומית לאחר שהודיעה כי תספק טלסקופ חלל למכון ויצמן למדע, במסגרת תוכנית "אולטראסאט" לתצפית ומחקר חלל עמוק • היקף החוזה עומד על 16 מיליון דולר והוא יבוצע במהלך תקופה של שנתיים • נפח החלל שיהיה נגיש לטלסקופ יהיה גדול פי 300 מזה שהיה נגיש לטלסקופ העוצמתי ביותר עד כה

טלסקופ חלל - פיתוח אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
טלסקופ חלל - פיתוח אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

אלביט מערכות  דיווחה על חוזה קטן עבורה, אך בתחום מעניין: החברה תספק טלסקופ חלל למכון ויצמן למדע, במסגרת תוכנית "אולטראסאט" לתצפית ומחקר חלל עמוק. היקף החוזה עומד על 16 מיליון דולר והוא יבוצע במהלך תקופה של שנתיים.

לפי הודעת החברה, אלביט תפתח, תייצר ותבצע אינטגרציה של טלסקופ חלל אולטרה-סגול בעל רכישות גבוהה ושדה ראייה רחב, שנועד לסייע למדענים בהבנה של היווצרות אלמנטים כבדים, חורים שחורים וגלי כבידה, וכן בגילוי תופעות אסטרונומיות דוגמת סופרנובה - התפוצצות של כוכבים. בחברה מציינים כי יש לאלביט ניסיון באספקה של מצלמות חלל, לוויינים וכן רכיבים אלקטרוניים נוספים מתוצרתה לתוכניות חלל בישראל, ארה"ב, אירופה, דרום קוריאה וברזיל.

תוכנית אולטראסאט (Ultraviolet Transient Astronomy Satellite) מנוהלת וממומנת במשותף על-ידי סוכנות החלל הישראלית ומכון ויצמן, ומבוצעת בשיתוף עם מרכז המחקר הגרמני DESY. באתר האינטרנט של מכון ויצמן נכתב שאולטראסאט הוא מיני לוויין מדעי הנושא טלסקופ בעל שדה ראייה רחב בתחום ה-UV, שצפוי להיות משוגר למסלול גבוה סביב כדור הארץ בשנת 2024. לדבריהם, "אולטראסאט יחולל מהפכה ביכולתנו למדוד, לנתח ולהבין אירועים חולפים ביקום".

עוד לפי המכון, הפרויקט צפוי להשפיע על מגוון רחב של תחומים מדעיים והוא יספק תצפיות בתדירות גבוהה תוך שהוא מאפשר מעקב רציף אחר המקורות לאורך חודשים בקצב דקות. הנתונים ישודרו לקרקע בזמן אמת, והתרעות על אירועים חולפים יופצו לקהילה המדעית בתוך פחות מ-15 דקות, לצורך מעקב מהקרקע אחר מקורות משתנים וחולפים. הלוויין עצמו ייבנה על-ידי התעשייה האווירית.

אורכו של טלסקופ החלל שמייצרת אלביט יהיה 170 ס"מ ומשקלו 125 ק"ג, ולפי מכון ויצמן, נפח החלל שיהיה נגיש לטלסקופ יהיה גדול פי 300 מזה שהיה נגיש לטלסקופ האולטרה-סגול רב העוצמה ביותר עד כה.

אורן סבג, מנכ"ל אלביט מערכות מודיעין ול"א, מסר: "אנו גאים לקחת חלק בפרויקט המדעי הזה ולהעמיד את היכולות והניסיון שלנו לתמיכה במאמץ להבין טוב יותר את הטבע. אנו שמחים על ההזדמנות לשתף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית ועם הקהילייה המדעית בהובלת מכון ויצמן למדע ומרכז המחקר הגרמני DESY".

אלביט, בניהולו של בצלאל (בוצי) מכליס ובשליטתו של מיקי פדרמן, נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 7.25 מיליארד דולר.