מנהלים מנסים לפתור בעיות, מנהיגים מנסים ליצור מומנטום. איך עושים את זה?

גם במה שמבחוץ נראה כמו הצלחה בין לילה, אין שום "חידוש מדהים" או "הזדמנות שלא תחזור". אין שום רגע קסום • יש בעיקר המון עבודה שיוצרת את המומנטום, והוא גלגל התנופה שמניע אותך קדימה • חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. איך יוצרים מומנטום? / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה. איך יוצרים מומנטום? / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team

"אני לא רוצה גנרלים מוכשרים, אני רוצה גנרלים עם מזל", אמר נפוליאון בונפרטה, ובפראפרזה שלי לעולם העסקי הייתי אומר: "אל תביאו לי מנכ"לים מוכשרים, תביאו לי מנכ"לים שיודעים ליצור מומנטום".

כשאנחנו בונים תוכניות צמיחה לחברות, אני רואה מה המרכיב המשמעותי שעושה את ההבדל בין הצלחה לכישלון: היכולת של המנהלים לייצר מומנטום בארגון ובצוותים. מומנטום הוא החבר הכי טוב של המנהל, כי ברגע שיש לך את זה, הכול נראה טוב יותר. קל יותר לגדול, קל יותר להוביל. ולהבדיל, אם אין לך מומנטום או איבדת אותו, אז תמצא את עצמך כסיזיפוס דוחף ובוטש במעלה ההר.

לדעתי זה ההבדל בין מנהלים למנהיגים. בשעה שמנהלים מנסים לפתור בעיות, מנהיגים מנסים ליצור מומנטום. מנהיגים יודעים שאם הם יצרו מספיק מומנטום, הם יצליחו לפתור את רוב הבעיות בקלות רק מכוח התנופה. הוא כבר ידרוס את הבעיות (שתמיד עולות וקיימות).

המטרה היא לייצר יותר אימפקט בפחות אנרגיה, או להשקיע את אותה כמות אנרגיה אבל לקבל תוצאות במהירות הולכת וגוברת. על תשתית המומנטום הרבה יותר קל לנו למצוא וליישם את מנועי הצמיחה, את כל החדשנויות, המוצרים והשירותים החדשים.

אז איך יוצרים מומנטום?


1. בונים מכונה: הדבר הכי חשוב למומנטום הוא מה שקורה לפניו - היכולת לבנות מכונה שתוכל לעמוד במהירות ההולכת וגדלה. חשוב לזכור שיש הבדל בין פריצה לבין מומנטום, ורבים מתבלבלים ביניהם. פריצה היא "פיק" נקודתי שאחריו יכולה לבוא נפילה. מומנטום בהגדרה הוא משהו שרק הולך ומתגבר כל הזמן. אם התשתית לא תהיה טובה, ברגע האמת הכול יתפרק וההתקדמות תיעצר.

ג'ים קולינס בדק בספרו "גלגל התנופה" חברות שונות, כאלו שהצליחו וכאלו שכשלו. בקרב החברות הכושלות הוא איתר כל מיני ניסיונות לקיצור דרך כמו "הצנחת מנכ"ל כוכב" או פעילות מוגברת של "מיזוגים ורכישות". החברות האלו סבלו מכשל. במקום לצבור תנופה ולסובב את הגלגל סיבוב ועוד סיבוב, הן ניסו לדלג על שלב הבנייה ולזנק היישר לפריצת הדרך. כשזה לא עבד, הן התרוצצו לכל כיוון ולא הצליחו לשמור על כיוון אחיד.

הבנייה חשובה גם כשמציבים מטרות ברמה האישית. חשוב לשאול את עצמך: האם הנחת את התשתית הנכונה לקראת המומנטום שיבוא? האם יש לך את ההרגלים, השיטות והיכולות המתאימים לקראת השגת היעד שלך?

2. מורידים חיכוך: כדי שגלגל יגביר קצב, חייבים להוריד את החיכוך. ארגונים הם אלופי החיכוך, שהוא כל מה שמאט את החברה - בין אם זו קבלת החלטות איטית ובין אם אלה יחסים לא טובים או "תפוח רקוב" בצוות, וכמובן תהליכי עבודה מסורבלים.

התפקיד שלנו הוא לבנות מערכת של תהליכים ושיטות, שתאפשר זרימה כמה שיותר חלקה בין חלקי הצוות. זה תהליך שאינו נגמר, שמצריך שיפור תמידי והמון המון מודעות עצמית. תמיד יש עוד משהו לעשות כדי להוריד את החיכוך.

3. מאיצי הטכנולוגיה: כלים חדשים מאפשרים לנו לעשות הכול הרבה יותר טוב ומהר, וחברות וצוותים שלומדים להשתמש בכלים החדשים במהירות מקבלים בּוּסט לתאוצה שלהם. בשנות השמונים הובילו חברות שמיהרו לאמץ את המחשוב; בשנות האלפיים חברות שאימצו את כוחה של הרשת ניצחו את המתחרים; וכיום חברות שיאמצו את הבינה המלאכותית (AI) ואת האינטרנט של הדברים (IoT) כדי לתת ערך גדול יותר ללקוחות, הן שינצחו.

אבל, אזהרה קטנה: החברות המצליחות השתמשו בטכנולוגיה כמאיץ לתנופה - ולא כגורם שיוצר את התנופה. אף אחת מהן לא החלה את המפנה בטכנולוגיה חלוצית, אבל כולן נעשו חלוצות ביישומה של הטכנולוגיה לאחר שהבינו איך היא משתלבת בערכי הליבה שלהן.

4. מכניסים פנימה יוצרי אנרגיה: הדבר הכי חשוב בצוות הוא האנרגיה שלו. יותר מהמקצועיות, יותר מהידע - המפתח להצלחה הוא הגישה. יש אנשים שהם זוללי אנרגיה ויש כאלו שמכניסים אנרגיה. כדי להגיע למומנטום, חשוב להיות בפלוס משמעותי במספרם היחסי של מכניסי האנרגיה. כאן המקום (ואני מודה שאני כותב מהפוזיציה) להביא מבחוץ מייצרי מומנטום שיתנו בוסט והכוונה לצוות הקיים.

5. ממנפים הצלחות: הסוד של אומני המומנטום, בין אם ברמה האישית ובין אם כמנהלים, הוא למנף הצלחות. כל הצלחה היא מדרגה, וממנה מגיעים אל ההצלחה הבאה. ברור שבהתחלה ההצלחות הן צנועות, אבל השימוש בהן, החגיגה אותן, מאפשרים להגיע אל ההצלחה הבאה.

6. מחכים בסבלנות: גם כשאנחנו לא במומנטום, חשוב לשים לב למצב הזה, להבין למה ולדעת גם לקבל את זה. לפעמים צריך להוריד את הראש, לצבור אנרגיה ולחכות לגל הבא, להיות מוכנים לתפוס אותו. מומנטום צריך להגיע בשלב של בשלות, כשכל התנאים מוכנים לקראתו. כמו "הסערה המושלמת", זה תמיד לוקח זמן, אבל כשהוא מגיע, אפשר לעוף קדימה.

ברוב המקרים גם מה שמבחוץ נראה כמו "הצלחה בין לילה", ממה שאני רואה מאחורי הקלעים, אין שום "פעולה מכריעה", שום "חידוש מדהים" או "הזדמנות שלא תחזור". אין שום רגע קסום. אלא בעיקר המון עבודה שיוצרת את המומנטום.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

gefen@gteam.org