הליכוד | טור סופ"ש

64 השניות של נתניהו: הסרטון שהבהיר לליכודניקים סופית - קרב הירושה עלה הילוך

נתניהו אמנם הודיע שלא יסכים לקלון, אך לא שלל שפניו מופנות לעסקה • זירת ההתרחשויות בליכוד מבעבעת: היורשים עולים לרגל לראשי הסניפים ואנשי מפקדים • וגם: הביקורת שסופג אריה דרעי ממקורביו בעקבות ה"שיתוק" הפוליטי שבו לקה בצל החקירות נגדו

יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו והח''כ לשעבר אריה דרעי / צילום: אמיל סלמן-הארץ
יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו והח''כ לשעבר אריה דרעי / צילום: אמיל סלמן-הארץ

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שחרר השבוע התבטאות ראשונה על המגעים שהוא ואנשיו מנהלים להשגת עסקת טיעון. הוא הודיע שלא הסכים לקלון, וכי ימשיך להנהיג את הליכוד. אבל ב־64 השניות של הסרטון, הוא לא שלל את האפשרות שיחתום על עסקת טיעון. לדקויות שמו לב היורשים בליכוד שהחלו את מאבק הירושה. הם צפו בסרטון, והמסקנה הייתה זהה: נתניהו ממשיך במגעים, קרב הירושה ימשיך מתחת לרדאר. כולם פרסמו הודעות תמיכה בנתניהו, אך אף אחד לא החזיר את החרב לנדן. קרב הירושה נמשך.

היחיד שלא התפתה להוציא הודעה או תגובה היה ח"כ יולי אדלשטיין. הוא היה היחיד שהודיע עוד לפני ענייני עסקת הטיעון כי יתמודד מול נתניהו, לא ראה לנכון להצטרף למחול המתמודדים והמסתירים. הוא כבר מחוץ לארון, ואין לו כוונה לחזור פנימה. ניר ברקת, ישראל כ"ץ ואחרים, שחששו להודיע על התמודדות מול נתניהו, השתמשו השבוע במנטרות של אדלשטיין: כל אחד שאינו נתניהו יכול להרכיב ממשלה עוד בכנסת ה־24.

בינתיים, זירת ההתרחשויות מאחורי הקלעים בליכוד מבעבעת. בכירי המפלגה עולים לרגל לראשי סניפים ואנשי מפקדים. פגישות כאלו התקיימו, בין השאר, עם יו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית יאיר כץ. הוא, כמו אביו יו"ר המרכז חיים כץ, שלחו את המתמודדים כלעומת שבאו - אף הצהרת תמיכה לא תצא עד שנתניהו יודיע שהוא בדרך החוצה.

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער עשה שירות טוב לברקת, לאדלשטיין ולכ"ץ כשהודיע שאין בכוונתו לחזור לליכוד. ההודעה נשמרה בטלפונים של היורשים, והיא תשמש אותם כשיישאלו על ידי אנשי ליכוד האם הם מתכוונים לשריין את סער ברשימת המפלגה, בתמורה להקמת ממשלה. עתה יוכלו לענות שלא יעשו זאת ולא כי הם לא היו רוצים, אלא כי סער הוריד את הנושא מהשולחן. מוקש אחד נוטרל.

בה בעת, יו"ר ש"ס וח"כ לשעבר אריה דרעי נכנס בפעם האחרונה למליאה ביום שני בערב והצביע בעד ונגד שורת חוקים, ניהל עם ראשי האופוזיציה דיון מול הנהלת הקואליציה על הסכמות - ולבסוף גם היה בין אלה שהצליחו לדחות את ההצבעה על חוק הגיוס. מאז יום שלישי, דרעי הוא אזרח מן השורה במסגרת עסקת הטיעון שנחתמה איתו. חזרה לספסלי מליאת הכנסת תהיה אפשרית עבורו רק במסגרת ממשלה חדשה.

מקורביו של דרעי: "הוא ויתר על המשילות"

אך מתברר כי מאז שנפתחה נגדו החקירה, עוד לפני שהפסיק להיות חבר כנסת בשל ההאשמות נגדו, דרעי הפסיק גם לתפקד כשר במשרדים בראשותו. מקורביו הודו השבוע בשיחות סגורות כי "היה משותק". בכל ממשק במסגרת עבודתו כשר הפנים והדתות (לסירוגין) עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, או מי מאנשיו, דרעי פשוט נטה לומר הן לכל דרישה ממנו. "למעט דילים בכנסת וניצחונות פוליטיים, דרעי ויתר על המשילות", אמרו מי שעבדו לצידו בשנים האחרונות. "בכל ישיבה, אפילו בנושאים אזרחיים, עם דינה זילבר או אביחי מנדלבליט, היה פיל בחדר".

שקד וכהנא הופתעו: האם אנחנו חולמים?

שרי ימינה איילת שקד ומתן כהנא, שנכנסו למשרדים של דרעי וש"ס בחודש יוני, היו מופתעים נוכח גודל השיתוק. שקד וכהנא מצאו עשרות משרות פנויות, שאותן מילאו בעיקר ממלאי מקום. דרעי אפילו לא ניסה להשלים את המינויים. שרי ימינה שאלו את מי שעבדו אז במשרדים "האם אנחנו חולמים?" מאגר משרות ומינויים הוא חלומו של כל פוליטיקאי, שהרי מדובר בחומרים שמהם בונים שטח ומארג קשרים לטווח הארוך. לא רק שדרעי לא מינה אנשים והותיר משרות רבות בשירות המדינה ריקות, גם בפעמים הבודדות שבהן אכן עשה את המוטל עליו הוא לא מינה חרדים, ש"סניקים.

בכירים במשרדי הפנים והדתות אמרו לגלובס כי לא מדובר רק בשיתוק משפטי, אלא גם בדרעי עצמו שלא נטה למנות חרדים ממפלגתו לתפקידים. "הוא לא האמין ביכולותיהם", הם סיפרו. גם אם נניח את הסיבה בצד, התוצאה זהה: אפס חרדים בשירות המדינה במשרדי הדתות והפנים. את התשובה לכך סיפק השר כהנא במסגרת שאילתא ששלח לו ח"כ משה ארבל (מש"ס) בחודש נובמבר, ובה שאל האם משרד לשירותי דת עומד ביעדים לגיוס ושילוב חרדים בתעסוקה.

השאילתא התהפכה על יוצרה והשר כהנא הגיב לארבל: "צר לי לדווח לך כי המשרד לשירותי דת עמד בשנת 2020 על 0.00% גיוס חרדים". כהנא גם הבטיח, על פי פרסום בערוץ 7, לפעול לתיקון המצב. בינתיים, כפי שפרסמנו השבוע, כהנא עסוק במינוי אנשיו לממונים במועצות הדתיות - במטרה לייצר את התשתית לבחירת רב ראשי לשביעות רצונו. אגב, כשהייעוץ המשפטי של משרד הדתות לצידו - השמיים הם הגבול מבחינת כהנא, שמרשת את המשרות באנשי הבית היהודי. ותיקי המשרד ידעו לספר כי בחילופים אחרים שהתקיימו בין הבית היהודי לבין ש"ס, שר הדתות הפורש הציע לזה הנכנס "תסתדר איתי במינויים. היועץ המשפטי הוא איש שלי". במילים אחרות, הוא הבהיר למחליפו: לא תוכל לבצע דבר בלי אישור מהיועמ"ש שמחכה לאישור שלי.

בחזרה לדרעי. בית המשפט יגזור את דינו ביום שלישי. דרעי אמנם לא יחזור להיות איש פרטי, אך הוא הורחק לפחות חלקית מהמגרש הפוליטי. אם יחליט לשוב, הוא יידרש לאישור מיו"ר ועדת הבחירות. ההליך הפורמלי מסתיר את שהתרחש כבר לפני שנים מאחורי הקלעים. לפי העדויות, דרעי לא תפקד כבר מאז שהחקירה נגדו הפכה גלויה. האפקט המצנן הושג אי אז במרץ 2016, כאשר מנדלבליט החליט על פתיחה בחקירה פלילית נוספת בענייניו. פוליטיקאים אחרים שיצפו השבוע במשפטו של דרעי כבר למדו את הלקח. מאזן הכוחות בין הפרקליטות לבין נבחרי הציבור עומד על 1:0.

תוכנית שכר המינימום של ליברמן מעוררת סערה

שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם השבוע תזכיר חוק למתווה להעלאת שכר המינימום במסגרת עסקת החבילה. החוק מבטיח שבעוד מספר שנים יעלה שכר המינימום ל־6,000 שקלים, אולם בארגונים החברתיים זועמים. כשהם פורטים את ההבטחה לפרוטות, הארגונים טוענים כי מדובר בעלייה של 54 אגורות לשעה. במקביל, עוד לפני פרסום תזכיר החוק הממשלתי, החלה תנועת "עומדים ביחד" להחתים את הח"כים על העלאת שכר המינימום ל־40 שקלים לשעה. 35 ח"כים מסיעות האופוזיציה, וכן ממרצ, מרע"ם ומהעבודה חתמו על הצעת החוק.

בתנועת עומדים ביחד מתכוונים להיעזר באותם חותמים כדי ללחוץ לתיקון מתווה ליברמן כאשר יגיע לדיונים בוועדה שתכין את החוק להצבעה בכנסת. עסקת החבילה שמוביל ליברמן, שבמסגרתה יעלה שכר המינימום, נחשבת להישג עבור ההסתדרות, אך ספק אם מי מהח"כים שיפעילו את הלחץ - יצליחו לגרום להעלאה נוספת במתכונת ששוחררה לעיון הציבור. ובכל זאת, הקרב בוועדות שינהלו הח"כים החותמים על הצעת החוק החלופית מול הקואליציה צפוי להביך את הסיעות החברתיות.