הקשר בין קופים משועממים, כוכבת ריאליטי והסחרור בשוק הקריפטו

על רקע תדמיתם הבעייתית של המטבעות הדיגיטליים, קהילת ה-NFT מנסה לבנות עצמה כענף אמנותי לגיטימי • מספר כוכבים גדולים כבר הצטרפו ורכשו דמויות מאוסף הקופים המשועממים, אולם הניסיון של קיילי ג'נר להצטרף לטרנד הצית בקהילה מחלוקת אידאולוגית

מועדון הקופים המשועממים באתר הרשמי שלהם. מחיר ממוצע לקוף עומד על 250 אלף דולר / צילום: צילום מסך
מועדון הקופים המשועממים באתר הרשמי שלהם. מחיר ממוצע לקוף עומד על 250 אלף דולר / צילום: צילום מסך

מה משותף לשחקן הכדורגל ניימאר, אגדת הטניס סרינה וויליאמס, הראפר סנופ דוג והיזם גארי ווינרצ'ק? כולם עשירים, מפורסמים וגם בעלים של קוף משועמם. לא קוף אמיתי חלילה, אלא דמות מאוסף ציורים של 10,000 קופים שחורך את האינטרנט - Bored Ape Yacht Club.

לפי אתר NFT Stats, המחיר הממוצע לקוף הוא 251 אלף דולר, והשווי הכולל של האוסף הוא כ-47 מיליון דולר. האיור הנדיר והיקר ביותר נמכר תמורת 3.4 מיליון דולר במכירה של סות'ביס באוקטובר. זה הקוף היחיד בסדרה עם פרווה בצבע זהב. אירוניה של קופים.

להתמנגל עם שאקיל אוניל

"הקופים המשועממים" הם סנסציה תרבותית. תפקידם כסמל סטטוס התחזק בזכות ההחלטה האחרונה של טוויטר לאפשר למנויים בתשלום לשים NFT כתמונת פרופיל. שורה של סלבס כבר החליפו את תמונתם לתמונת הקוף שבבעלותם.

למרות החגיגה סביבם, הקופים עדיין נראים משועממים. הם לא מתרגשים מכך ששחקן ה-NBA טייריס הליברטון עלה למגרש עם נעלי נייקי יפהפיות וייחודיות שעליהן מודפס הקוף שלו. קית' קינקייד הכניס אותם לליגת ההוקי עם קסדה שעליה קוף בדמות פסל החירות. אולי שבט הקופים יתרגש יותר בסוף העונה, כשקינקייד יתרום את הקסדה לצדקה.

אך "הקופים המשועממים" אינו מועדון לעשירים ומפורסמים בלבד. אלפי אנשים מהשורה נכנסו למועדון, כי קנו קוף לפני שהמחירים האמירו. כמו כל יצירת אמנות, גם NFT ניתן למכור שוב ושוב. אתר NFT Stats מדווח שבשבוע האחרון בוצעו כבר 188 מכירות חוזרות, כך שמספר החברים במועדון הקופים רק גדל. המועדון גם מארגן מפגשים פיזיים, כך שלפחות תיאורטית, פעילNFT ותיק עשוי למצוא עצמו מתמנגל עם שאקיל אוניל, אלכסיס אוהניאן מייסד Reddit ושאר ידוענים.

הקוף המשועמם שקיילי ג'נר ביקשה לקנות / צילום: צילום מסך
 הקוף המשועמם שקיילי ג'נר ביקשה לקנות / צילום: צילום מסך

מי חסם את ג'נר

חירות, נגישות ואינקלוסיביות הם מהערכים שהנחו מתחילת הדרך את אנשי הקריפטו בכלל, וה-NFT בפרט. כמובן שהאידאלים הללו לא מיושמים ב-100%, אולם ה-NFT בהחלט שחרר אמנים דיגיטליים ממספר כבלים של עולם האמנות הישן. הוא גם פתח את הדלת לצעירים מוכשרים, חלקם ילדים ובני נוער , והפך אותם ליוצרים מבוססים, מקצועית וכלכלית.

לנוכח האידאולוגיה הזו, צעד אגרסיבי ויוצא דופן עורר לאחרונה ויכוח ער בקהילה. פעיל מוכר בסצנת האמנות הדיגיטלית, שמכונה @WillyTheDegen הודיע קבל עם וטוויטר שחסם את קיילי ג'נר. לדבריו, ג'נר פנתה אליו בפרטי כדי לרכוש קוף נדיר שנמצא בבעלותו. בתגובה הוא העלה את הציוץ הפומפוזי הבא: "קיילי ג'נר חסומה. זה למען התרבות שלנו".

האקט התוקפני עורר מחלוקת אידאולוגית. התגובות נעו בין "אתה מלך" לבין "קהילה שמקדמת אינקלוסיביות לא דוחה חברים". זה לא טריוויאלי לסרב למשפחת קרדשיאן. סדרת הריאליטי החושפנית "הקרדשיאנס" רצה על המרקע לאורך 14 שנה, סיפקה אינסוף שערוריות והפכה את המשפחה העשירה ממילא לאימפריה עסקית.

פורבס העריכו באוגוסט שחברת הקוסמטיקה של ג'נר בת ה-24 שווה 620 מיליון דולר. באינסטגרם בלבד יש לה 305 מיליון עוקבים. הקוף שג'נר רצתה מתאים לצרכים המסחריים שלה: זה הקוף הכי "נשי" בסדרה, הוא ורוד וחובש משקפי שמש אדומים בצורת לב.

לשלוט בקודים התרבותיים

ווילי אולי הגזים עם הדרמטיות, אבל יש היגיון בשיגעון שלו. זה כלל סוציולוגי פשוט: כל קהילה קובעת לעצמה גבולות של מותר ואסור בתהליך התהוותה. NFT הוא תחום צעיר שעדיין נאבק על הלגיטימציה שלו. בניגוד למצופה, עשירים ומפורסמים הם לא תמיד כרטיס כניסה ללב הקונצנזוס. ה-NFT סוחב על גבו גיבנת, אפילו שתיים, וג'נר לא תורמת להן.

גיבנת אחת היא התהייה האם NFT הוא אמנות. הוויכוח הזה מצחיק אותי, כי הוא מזכיר את סיפור "המזרקה" של דושאן מ-1917. יוזמי התערוכה הזדעזעו מהפסל, שהיה למעשה משתנה, נמנעו מלהציגו והוא אבד. היום הפסל נחשב למבשר ה"רדי מייד". הרפליקות שלו מוצגות במוזיאונים מובילים (כולל מוזיאון ישראל בירושלים), ונמכרות במחיר גבוה לאספנים. ההיסטוריה מלמדת שבסוף יבינו שגם גיף הוא יצירת אמנות. אבל כרגע אנשים עדיין סקפטיים לגבי הערך האמנותי של יצירות דיגיטליות. ג'נר, כך מאמינים חברי הקהילה, לא תחזק את תדמית האיכות של אמנות דיגיטלית.

הגיבנת השנייה של ה-NFT היא יחסי הציבור הגרועים של המטבעות הדיגיטליים. הם מקושרים לתנודתיות וסיכון גבוה במקרה הטוב, ולפשע במקרה הרע. מטבעות דיגיטליים הם בלתי יציבים, כפי שממחישה ההתרסקות הנוכחית, אבל חלק מההיבטים שקשורים לרוב מטבעות הקריפטו לא רלוונטיים ל-NFT.

מבחינת פשע, מפתיע לגלות בדוח של Chainalysis שרק 0.15% מהעברות הקריפטו ב-2021 היו בלתי חוקיות. אבל בתודעה הציבורית, התפיסות השליליות כבר התקבעו. ג'נר מתמחה בשערוריות, ואת זה הענף לא צריך - יש לו מספיק.

עולם האמנות הדיגיטלית מקבל בברכה משפיענים עשירים מפורסמים שתורמים ללגיטימציה שלו - בתנאי שהם שחקני נשמה. הם צריכים להוכיח שלא באו רק כדי לרכוב על הטרנד לטובת כסף מהיר.

כשכוכבת הריאליטי ויורשת המיליונים פריס הילטון נכנסה לעולם ה-NFT, היא עשתה זאת בהדרגה. היא בנתה אמון בקרב אנשי הקהילה הרבה לפני שהשיקה קולקציית NFT רווחית משלה. היום היא שגרירה מוערכת, שפועלת רבות לקידום הענף.

סרינה וויליאמס נכנסה לעולם ה-NFT ממש לאחרונה, ובצורה חכמה. ראשית, היא הצטרפה כיועצת למועצת המנהלים של חברה למוצרי NFT. אחר כך היא חשפה את הקוף שלה בציוץ שכלל מלה אחת: GM. בז'רגון הקהילתי, GM פירושו "בוקר טוב" (Good Morning). כך בונים אמון: מגלים אכפתיות, מעורבות ושליטה בקודים התרבותיים.

ג'נר לא פעלה באופן כזה. אין ויכוח שהקרדשיאנס ניחנו בחושים עסקיים מחודדים. ג'נר היא אולי מה שמכנים Trash, אבל יודעת היטב להפוך מוצרים לערימות של Cash. גם המעריצים השרופים יודו שהקרדשיאנס באים לעשות עסקים, לא אמנות. ג'נר שם בשביל הרווח, לא בשביל הנשמה.

עולם ה-NFT צריך להיבנות כענף אמנותי ראוי ולגיטימי. הדבר האחרון שהוא צריך עכשיו זה קומודיזציה בסגנון קוף ורוד על ליפסטיקים, מגבות ותיקים. בנוסף, הסחרור בשוק הקריפטו מצריך פנים מעוררות ביטחון ואמון. החבר ווילי צודק: למען תרבות ה-NFT ועתידה, אין כרגע מקום למסחור של קיילי ג'נר. אולי הזמן שלה יגיע בהמשך.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, סטוריטלרית ומרצה במכללה למנהל ו-HIT.
זוכת פרסי Effie Gold לאפקטיביות שיווקית ו-Product of the Year ב- NAB Show