חוק האזרחות תחילה? מתיחות בין שקד ליש עתיד על אישור התוכניות לחברה הבדואית

הטונים בקואליציה עולים: יו"ר רע"מ דורש להוציא את פרק האכיפה מתוכנית החומש לחברה הבדואית, וכפשרה השרים מאיר כהן ושקד החליטו לנסח אותו מחדש • בנוסף, התוכנית להקמת שלושה יישובים לבדואים בנגב מתעכבת ולא נמצאת על סדר היום של הממשלה בשל מחלוקות • בקואליציה טוענים: שקד דורשת את אישור חוק האזרחות תחילה

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בשקט בשקט בימים אלו נידונות מאחורי הקלעים שתי החלטות ממשלה שמאיימות על היציבות (לכאורה) של הקואליציה: האחת להסדרת שלושה יישובים בנגב והשנייה תוכנית החומש למגזר הבדואי ונוסף להן: חוק האזרחות שיידרש לאישור השבוע בכנסת.

תחילה, תוכנית החומש: לגלובס נודע כי שר הרווחה מאיר כהן הסכים לדרישתו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס להוציא את פרק האכיפה שנמצא במלואו בתוכנית שאושרה ב-2017 וכולל את הסדרת פעילות יחידת יואב, תוכנית הנטיעות למניעת השתלטות על אדמות מדינה ושמירה על אדמות הנגב מפני פלישות.

בשיחות שהתקיימו בין שרת הפנים איילת שקד לכהן בסוף השבוע האחרון דרשה שקד להחזיר את פרק האכיפה לתוכנית ללא הצלחה. השניים הסכימו לפשרה לפיה הפרק הקודם אכן יוסר אך יו"ר מטה התכנון שלומי הייזלר יכתוב פרק חדש בתוך 60 יום והוא יצורף לתוכנית החומש.

מנסור עבאס טרם הודיע האם הוא מצדו מקבל את הפשרה, אך גורמים המעורים באירוע טענו כי התקיימו שיחות מתוחות מאוד סביב הנושא בזמן שעבאס מצדו דורש שלא להכניס את הפרק הנוגע באכיפת הסדר בנגב לתוכנית.

בנוסף, התוכנית להקמת שלושה יישובים לבדואים בנגב מתעכבת גם היא מזה שבועיים ולא נמצאת על סדר היום של הממשלה בשל מחלוקת בין שר הרווחה מאיר כהן לשרת הפנים איילת שקד וכן במעגלים נוספים - בין יאיר לפיד, כהן ועבאס לבין שקד וזאב אלקין סביב שאלת ההסכמה הנדרשת להקמתם.

בעוד עבאס בגיבוי כהן ולפיד דורש שההסכמה תהיה של 70% מהתושבים למעבר רק סמוך לעליית הטרקטורים לקרקע ולמעשה לאחר שהקמת היישובים תצא לפועל, שקד דורשת שהסכמה כזו תינתן בשלב הרבה יותר מוקדם: שלב הפקדת התוכניות.

כבר שבועיים שהצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה סביב הנוסח שיאפשר את הקמת היישובים שכן שאלת ההסכמה מצד הבדואים עשויה למנוע את הוצאת התוכנית לפועל. החשש הוא שכפי שקרה בעבר, המדינה הקימה שכונות חדשות והתושבים הבדואים כלל לא הסכימו לאכלס אותן. כדי למנוע מצב כזה וכדי להביא בפועל להסדרת ההתיישבות בנגב נדרשת הסכמת הבדואים לאכלוס מחדש, דבר שעבאס מתנגד לו.

הממשלה מנסה לבלום פיקוח פרלמנטרי

ניסיון של ח"כ אורית סטרוק לקיים דיון בכנסת על השיחות מאחורי הקלעים נבלם פעמיים בנשיאות הכנסת ובוועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך. דיון שהתקיים בערעור שהגישה ביום רביעי האחרון חשף את ניסיון הממשלה לבלום את הפיקוח הפרלמנטרי הנדרש על עבודתה כאשר גם הערעור נדחה למרות הטיעונים שהציגה בדיון. השבוע תגיש סטרוק הצעה נוספת לסדר בנושא הנגב, הפעם הודיע כבר ח"כ צבי האוזר מתקווה חדשה כי יתמוך בהצעה.

וברקע לשיחות המתמשכות הללו, השבוע צריך לעלות להצבעה חוק האזרחות של שקד (בהתאם לתשובתה לבג"ץ) אולם לפיד הגיש ערר נגד הנוסח שהגיש ח"כ שמחה רוטמן ובכך מונע את קידומו.

שקד, כך נטען, מתנה את אישור התוכניות לבדואים בהסרת הערר של לפיד ובהסכמת הקואליציה לקידום החוק השבוע גם בתמיכת האופוזיציה. אך נכון לכתיבת שורות אלו לא התקבלה החלטה כזו. בסביבתה של שקד טוענים כי לא התנתה את החוק בהעברת התוכניות לבדואים, אולם חוק האזרחות יהיה חייב לקבל את אישור הכנסת השבוע, עם הקואליציה או בתמיכת האופוזיציה.