בניגוד לטענות: הבנק הדיגיטלי רלוונטי גם לערבים

הבנק הדיגיטלי יעצים אוכלוסייה ערבית שתיהנה מנגישות מקסימלית, כאשר כמובן תשתיות האינטרנט הלאומיות יצטרכו לעשות קפיצת מדרגה • מנכ"ל הבנק הדיגיטלי מגיב לטורו של זיאד אבו חבלה

גל בר דעה, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי One Zero / צילום: איל יצהר
גל בר דעה, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי One Zero / צילום: איל יצהר

בטורו בגלובס "בנק דיגיטלי הוא בשורה טובה, אך לא לערבים" טוען זיאד אבו חבלה, כי תחילת פעולתו הקרובה של הבנק הדיגיטלי הראשון מהווה בשורה טובה לשכבות רבות במדינה, אך לא לחברה הערבית. זאת, לדבריו, כיוון שהחברה הערבית מצויה הרחק מאחור הן בנגישותה לתשתיות האינטרנט והן בכל הנוגע למידע עליה מתבסס מאגר נתוני האשראי בבנק ישראל.

אבו חבלה צודק כשהוא מציג את הפערים בין החברה הערבית בהיבטי תשתית טכנולוגית וגם במענה הבנקאי אל מול החברה היהודית - אך מחמיץ עובדה משמעותית ומרכזית: הבנק הדיגיטלי והתפישה הייחודית שהוא מביא איתו לעולם הבנקאות יכולים בהחלט להיות חלק ממענה לפערים האלו. נכון, נדרשת כאן התגייסות שאינה מתחילה ונגמרת ביכולותיו של בנק כזה או אחר, אבל הבנק הדיגיטלי הוא בהחלט חלק מהפתרון.

ראשית, כבר השנה הקרובה תתגבר משמעותית פריסתם של רשתות ה-5G והסיבים האופטיים, שעל-פי משרד התקשורת תביא לשדרוג רשת האינטרנט וביצועיה גם החברה הערבית. המשמעות היא שגם הבנק הדיגיטלי יהיה נגיש עבורם יותר.

One Zero מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת ותפיסה שונה משל שאר הבנקים - שרוצה לסייע ללקוחות לנהל את כספם במקום שיתמודדו לבד. השילוב ביניהם תאפשר לו מהירות ויעילות ושירות תומך, שלא קיימים כיום במערכת הבנקאית. טכנולוגיה חכמה שכזו יחד עם הבנקאים שלנו, תאפשר להנגיש לציבור הרחב שירותי בנקאות פרטית פרו-אקטיביים, שהיו זמינים עד כה למעטים ולבעלי ממון ובכך להביא לצמצום פערים חברתיים ולקידום שיוויון, גם בחברה הערבית.

ככל שחברות התקשורת יאיצו את פריסת התשתיות המתקדמות, ואף ימקדו את פעילותן המואצת ביישובים הערביים, כך תתאפשר הנגשה רחבה וטובה יותר של השירותים הדיגיטליים באשר הם, ובהם הבנקאות הדיגיטלית - ואיתם גם צמצום הפערים מהם סובל המגזר. כבנק אשר צפוי להשיק את פעילותו בחודשים הקרובים, נהיה הראשונים לברך על מגמה שכזו, העולה בקנה אחד גם עם החזון הבסיסי שלנו וגם עם האינטרס העסקי שלנו.

הבנקאות הפתוחה היא יתרון

גם בכל הנוגע למאגר נתוני האשראי, אשר חלק מהלקוחות הערביים עשויים להימצא בו כיום בעמדת נחיתות למול יתר הלקוחות, מביא איתו הבנק הדיגיטלי בשורה; הבנקאות הפתוחה היא בדיוק היתרון שיאפשר להעמיק את ההיכרות עם החברה הערבית. להבדיל ממאגר נתוני האשראי המעניק תמונה חלקית ונקודתית בלבד, הרי שבנקאות פתוחה תאפשר היכרות קרובה עם הלקוחות ויכולת להעביר את המוניטין שצברו במשך שנים לבנק חדש.

במילים אחרות: אף שמצב האשראי בחברה הערבית הוא אכן סוגיה שדורשת פתרון רחב שיותאם לצרכי האשראי של מגזר זה, הרי שטכנולוגיית הבינה המלאכותית עליה מבוסס הבנק היא חלק מובהק מהפתרון במענה לאוכלוסיות מודרות. מעורבות של המדינה, למשל, בהקמתה של קרן ייעודית לאוכלוסייה ערבית, המתבססת על בנקאות פרטית מתקדמת ולצדה המדינה כלוקחת חלק מסיכון האשראי במגזר - יכולה בהחלט להוות חלק מרכזי בהתמודדות עם הנושא.

אחרי שבמשך ארבעה עשורים לא קם בישראל בנק חדש, היה ברור לנו כי הקמתו של בנק כזה חייבת להיות כרוכה בשינוי חוקי המשחק ובראייה כי יש לנו הזדמנות לתקן ולאתחל מחדש את ענף הבנקאות גם ברמה הטכנולוגית וגם ברמה האנושית. אנחנו מקימים בנק שהיינו רוצים להיות הלקוחות שלו. התפישה הזאת לא מתחילה ונגמרת במגזר אחד בחברה הישראלית, אלא צפויה להשפיע על כלל תושבי ישראל ובהם גם על החברה הערבית.

הכותב הוא מנכ"ל הבנק הדיגיטלי one zero