הפערים בין ת"א 125 ל-S&P500: רק רבע מהחברות במדד הישראלי מפרסמות דוח אחריות תאגידית

במדד החברות הגדולות בשוק ההון האמריקאי עומד שיעור החברות המפרסמות דוחות ESG על כ-90% • על מנת לעודד השקעה של חברות בנושאים החברתיים פרסמה הבורסה לני"ע בת"א קול קורא לקידום דוחות אחריות תאגידית והגדלת אחוז הנשים בדירקטוריונים ושוקלת הפחתת משקל בתוך מדדים לחברות שלא יעשו זאת

בנין הבורסה לני''ע בת''א / צילום: שלומי יוסף
בנין הבורסה לני''ע בת''א / צילום: שלומי יוסף

תחום האחריות התאגידית תופס תאוצה ברחבי העולם אך בישראל הוא עדיין מדשדש, למרות צעדים רבים שנעשים על מנת לקדם אותו, הן מצד רגולטורים והן מצד חברות הפועלות בתחום. כיום, כ-90% מהחברות הנכללות במדד S&P500 מפרסמות דוחות אחריות תאגידית - ESG, זאת לעומת המצב בישראל בו רק כ-25 חברות בורסאיות שמניותיהן כלולות במדד ת"א-125 מפרסמות דוחות דומים.

הנתונים האלו מתורגמים גם לסכומי ההשקעה. מספר קרנות הסל בעולם העוקבות אחר מדדי אחריות תאגידית הגיע בחודש נובמבר 2021 ל-872 קרנות, ששווין כ-371 מיליארד דולר, כ-147 מיליארד דולר מתוכם גויסו רק בשנת 2021. בישראל לעומת זאת, עוקבות אחרי המדדים הללו קרנות סל וקרנות מחקות בשווי כולל של כ-88 מיליון שקל, סכום קטן מאוד ביחס ליותר מ-105 מיליארד שקל המנוהלים בתעשיית קרנות הסל הישראלית. זאת למרות שכבר בשנת 2005 הייתה הבורסה בתל אביב מהראשונות בעולם שהשיקה, בשיתוף עם ארגון מעלה, מדד אחריות חברתית - מדד מעלה , ובשנת 2021 אף השיקה הבורסה את מדדי הקלינטק  ות"א-125 אקלים נקי מדלקים .

נקודת אור נעוצה בכך שהמשרד לנושאים אסטרטגיים החל אשתקד לסייע במימון פרסום דוח אחריות תאגידית לחברות, ועל פי הבורסה 22 חברות בורסאיות צפויות לפרסם לראשונה דוח ESG בחודשים הקרובים.

הפחתת משקל לחברות שלא יפרסמו דוח אחריות תאגידית

על מנת לחזק את המגמה פרסמה ביום ראשון הבורסה עצמה להערות הציבור קול קורא להצעות לעידוד החברות הבורסאיות לפרסום דוחות אחריות תאגידית (ESG) ולהגדלת אחוז הנשים בדירקטוריונים בקרב החברות הבורסאיות.

במסגרת הקול קורא תיבחן בין היתר השקת מדדי ESG חדשים בשיתוף עם עורך מדדים בינלאומי, אשר יאפשר השקת מוצרים עוקבים להשקעה. "שיתוף פעולה עם עורך מדדים בינלאומי יקל על שיווק מדדים אלו למנפיקים זרים ובמקביל לשיווק של מדדי הבורסה למנפיקי המוצרים העוקבים בישראל", הסבירו בבורסה. צעד נוסף שנבחן הוא הפחתת משקל במדדי הבורסה ומתן פקטור נמוך יותר לחברות הכלולות במדדי הדגל של הבורסה, אשר לא יפרסמו דוח אחריות תאגידית או שלא ימלאו את שאלון הבורסה בנושא אחריות תאגידית, וכן לחברות שבדירקטוריון שלהן אין ייצוג הולם של נשים.

בנושא השוויון המגדרי נציין כי רשות ניירות ערך השיקה לאחרונה את פורום 35+ לקידום גיוון נשים בדירקטוריונים. בבורסה ציינו כי הם מצטרפים לרשות ורואים חשיבות רבה בהגדלת מספר הנשים ללפחות 35% מהרכב הדירקטוריון, מתוך הבנת התועלת הגלומה עבור החברות ועבור בעלי המניות כתוצאה מהגיוון וכן לאור דרישות המשקיעים בעניין.

כאמור, בחודשים הקרובים יעלה מספר החברות הנסחרות בבורסה בת"א המפרסמות דוחות אחריות תאגידית לכ-50. בבורסה שוקלים לפרסם שאלון מקוון ממוקד בתחום, במסגרתו יועלו החברות לענות על שאלות עיקריות בעולמות הסביבה, החברה והממשל תאגידי, דבר שיאפשר גם לחברות שאינן מפרסמות דוחESG להתייחס לנושאים העיקריים ולהגדיל את החשיפה שלהן למשקיעים המקומיים והזרים ולגופי הדירוג הבינלאומיים.