מה צריכים עובדים ומעסיקים לדעת על התיקון לחוק שעות העבודה

משרד הכלכלה פרסם תזכיר לשינוי חוק שעות עבודה ומנוחה שצפוי לעבור בכנסת בשבועיים הקרובים • האם התיקון צפוי לפגוע בעובדים - או שהוא יאפשר להם יותר גמישות, כפי שטוען משרד הכלכלה? • גלובס עושה סדר

האם התיקון לחוק יחזק או יחליש את העובדים? / צילום: Shutterstock, Rawpixel.com
האם התיקון לחוק יחזק או יחליש את העובדים? / צילום: Shutterstock, Rawpixel.com

תזכיר החוק שפרסם משרד הכלכלה בסוף השבוע שעבר, כולל שינוי לחוק שעות עבודה ומנוחה שצפוי לשנות את כללי תשלום השעות הנוספות. התזכיר טרם אושר, אך מדובר בחוק ממשלתי שסבירות גבוהה שיעבור תוך כשבועיים. מה משמעות השינויים עבור מעסיקים ועובדים?

לפי הודעה משותפת של משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה, מטרתו של החוק "העסקה גמישה של עובדים עבור המעסיק ואיזון בית-עבודה טוב יותר עבור העובד. כמקובל במדינות ה-OECD, הצדדים סיכמו על חישוב שעות נוספות, המביא לידי ביטוי את הגמישות הנדרשת לצורך איזון בין עבודה ופנאי ומתן מענה לתקופה המאתגרת שבפניה אנו ניצבים".

ביקשנו מעו"ד ערן שוהם, שותף במשרד עורכי הדין רובין-שמואלביץ, המתמחה בדיני עבודה, לפרק עבורנו את סעיפי ההצעה. 

עו''ד ערן שוהם, שותף במשרד רובין שמואלביץ / צילום: רמי זרנגר
 עו''ד ערן שוהם, שותף במשרד רובין שמואלביץ / צילום: רמי זרנגר

עד עתה מעסיקים היו מחויבים לשלם לעובדים תשלום מיוחד עבור שעות נוספות מהשעה הנוספת הראשונה שהעובד עבד באותו יום עבודה, גם אם העובד החסיר שעות עבודה ביום אחר באותו חודש.

על השעתיים הראשונות היו משלמים 125% משכר שעה רגילה, ו-150% מהשעה השלישית. לפי ההצעה החדשה, מעסיקים יוכלו לקזז עד 17 שעות בחודש בין השעתיים הנוספות הראשונות ביום עבודה אחד לשעות חסרות של העובד ביום אחר באותו חודש, ולשלם בגין אותן שעות נוספות שכר רגיל ללא תוספת.

הרעיון הוא, התאמת מתכונת התשלום לאופי העבודה במשק, אשר הופך גמיש יותר ויותר עם השנים, ודאי מאז נכנסה הקורונה לחיינו.

האם מעסיק המעוניין להחיל את ההסדר אצלו, צריך למסור הודעה בעניין לעובדיו?
כן. כדי שההסדר יחול, על המעסיק להודיע לעובד בכתב שהוא מאפשר לו לעבוד פחות שעות ביום מסוים ולהשלים את השעות החסרות ביום עבודה אחר באותו חודש.

האם הכללים החדשים יחולו גם על עובדים במשרה חלקית? ועל עובדים המשתכרים בשכר שעתי?
ההסדר החדש יחול גם על עובדים במשרה חלקית, כאשר שעות ההשלמה האפשריות בחודש יחושבו לפי חלקיות המשרה של העובד כפול 17 שעות. למשל: עובד המועסק בהיקף של 50% משרה, מעסיקו ישלים שעות רגילות שהחסיר ביום אחד בשעות נוספות שעבד ביום אחר, עד לכל היותר 8.5 שעות בחודש.

ההסדר החדש יחול גם על עובדים בשכר שעתי, ובלבד שהמעסיק הודיע לעובד מראש על השעות שהוא מחויב לעבוד בחודש העבודה כנהוג במקום העבודה.

מה לגבי שעות נוספות שמבוצעות בלילה, בימי שישי וערבי חג?
תשלום שכר רגיל בגין שעות נוספות בלילה, ביום שלפני המנוחה השבועית ובערב חג, יהיה אפשרי רק כהשלמה לשעות שהוחסרו בעבודת לילה, ביום שלפני המנוחה השבועית ובערב חג.

למשל: אם העובד החסיר שעה רגילה במשמרת לילה, ניתן יהיה לראות רק שעה נוספת במשמרת לילה אחרת באותו חודש כמשלימה אותה, כך שהמעסיק ישלם על אותה שעה נוספת שכר רגיל. ההסדר החדש לא חל לגבי עבודה בימי מנוחה שבועית, חג ושבתון.

על מי יחולו הכללים החדשים?
בשלב ראשון, ועד לחודש מרץ 2024, ההסדר לא יחול על עובדים ששכרם החודשי נמוך מ-7,950 שקל, או פחות מ-43.68 שקל לשעה לעובדים שמשתכרים שכר שעתי (אלא אם במקום העבודה ה"משרה מלאה" הנהוגה היא פחות מ-182 שעות).

לגבי עובדים בשכר חודשי במשרה חלקית - ההסדר החדש לא יחול על עובד ששכרו נמוך מ-7,950 שקל במכפלת חלקיות המשרה (למשל: עובד ב-50% משרה, ההסדר לא יחול עליו אם משתכר פחות מ-3,975 שקל). החל מאפריל 2024 נקבעה עלייה מדורגת של השכר שממנו יחול ההסדר על העובדים.

האם בגין שעות ההשלמה תהיה לעובד זכאות להפרשות פנסיוניות?
השעה הנוספת שהמעסיק שילם לעובד עבורה שכר רגיל כהשלמה לשעה שהעובד החסיר ביום אחר, תיחשב כשעת עבודה רגילה והעובד יקבל בגינה את כל הזכויות הנלוות לשכר: הפרשות פנסיוניות, הפרשות לקרן השתלמות (ככל שהעובד זכאי להן) וכו'.

האם ישתנה גם התשלום לגבי שעת העבודה הנוספת השלישית באותו יום?
לא. בכל מקרה, גם אם שתי השעות הנוספות הראשונות באותו יום ישולמו בשכר רגיל כשעות השלמה, החל מהשעה השלישית העובד יהיה זכאי ל-150% משכרו.