ממחר: חשבון החשמל הביתי מתייקר ב-5.7%

עוד מכה לכיס: החל ממחר יתייקרו תעריפי החשמל הביתי ב-5.7% • עליית מחירי החשמל ב-2022 מגיעה אחרי שנתיים של הוזלות, ומנומקת בעיקר בהכפלת מחירי הפחם בעולם • ברשות החשמל טוענים כי בשל העלייה במחירי הפחם, תעריף החשמל לצרכן הביתי היה צריך לעלות בכ-10%, אולם מספר גורמים הביאו להתמתנות העלייה בתעריף החשמל, ובהם הרווחים ממכירת תחנת הכוח "חגית מזרח"

בניין חברת החשמל בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל בתל אביב / צילום: איל יצהר

אחרי גל ההודעות על התייקרויות מוצרי המזון והדלקים, כעת נוחתת מכה חדשה לכיס גם בחשבון החשמל. החל ממחר (ג') יתייקרו תעריפי החשמל הביתי ב-5.7% - כך מודיעה היום רשות החשמל. עליית מחירי החשמל ב-2022 מגיעה אחרי שנתיים של הוזלות, ומנומקת בעיקר בהכפלת מחירי הפחם בעולם במהלך השנה האחרונה.

החשמל מתייקר שבועיים אחרי שבירת שיא של כל הזמנים בביקוש לחשמל, על רקע מזג האוויר החורפי. החלטת רשות החשמל מגיעה בהמשך לשימוע שנערך בדצמבר, ובו הסתמן כי התעריף יתייקר ב-4.9% - פחות מהעלייה שנקבעה לבסוף. ההפרש נובע מהמשך התייקרות הפחם בחודש ינואר. בעקבות ההחלטה, סך העלות המוכרת מתעריפי החשמל צפויה לגדול בכ-2 מיליארד שקל ולהגיע לכ-24.4 מיליארד שקל.

בשנת 2021, כ-23% מסך ייצור החשמל נעשה עדיין באמצעות פחם. עם זאת, ברשות החשמל מסבירים כי החל מהשנה הקרובה, שיעור הייצור בפחם צפוי לרדת בהדרגה עד להפסקה מוחלטת של השימוש בו בשגרה בשנת 2026. התעריף לשנת 2022 מגלם כבר הפחתה של כ-20% בכמות הפחם המשמש לייצור חשמל ביחס לצריכת הפחם בשנת 2021.

העלייה במחירי הפחם באה על רקע משבר האנרגיה העולמי שהוביל לעליה במחירי הדלקים בכל העולם, לרבות מחירי גז טבעי, נפט וכאמור פחם. העלייה במחירי האנרגיה הביאה לעלייה משמעותית במחירי החשמל במדינות רבות, לדוגמא: בריטניה (34%) שוודיה (35%), בלגיה (18%), אוסטריה (14%) וגם כמה מדינות עם עליה מתונה יותר כמו צ'כיה (9%), איטליה (6%), וגרמניה (5%). בישראל כאמור העלייה מתונה יחסית, בין היתר בשל הצמצום בשימוש בפחם בשנים האחרונות.

עוד יצוין כי ההשפעה של עליית מחירי הפחם התמתנה בשל ירידת שער הדולר, אך בסך-הכול הביאה להתייקרות של כ-12% בעלות המוכרת לשם חישוב התעריף. עליית מדד המחירים לצרכן וגידול בכמות האנרגיות המתחדשות המשולבות במשק הביאו להתייקרות נוספת בעלות המוכרת.

ברשות החשמל טוענים כי בשל העלייה במחירי הפחם, תעריף החשמל לצרכן הביתי היה צריך לעלות בכ-10%, אולם מספר גורמים הביאו להתמתנות העלייה בתעריף החשמל, ובהם הרווחים ממכירת תחנת הכוח "חגית מזרח", שיועברו במלואם לצרכני החשמל במסגרת עדכון התעריף הנוכחי והורידו את העלות המוכרת. בנוסף נרשמה ירידה במחירי הגז, שהושפעה בין היתר גם מהירידה בשער הדולר.