בית הדין הארצי לעבודה החליט: לא יינקטו צעדים ארגוניים בנמלים עד להכרעת הרכב השופטים

פחות מיממה לפני שהייתה אמורה להתחיל שביתה בנמלים, ביה"ד הארצי לעבודה הורה על אי-נקיטת צעדים ארגוניים עד להחלטת ההרכב באשר לטענות שהועלו • את הבקשה לצו המניעה הגישו איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, ולבקשתם הצטרפו בהמשך גם נמל חיפה והמדינה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

לאחר דיון שנמשך יותר מחמש וחצי שעות, הרכב בית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה אילן איטח, הורה הערב (ב') על אי-נקיטת צעדים ארגוניים עד להחלטת ההרכב באשר לטענות שהועלו. בהחלטה נכתב כי "עד מתן החלטה לא יינקטו צעדים ארגוניים בכל אחת מחברות הנמל - חיפה או אשדוד, וגם לא בכל אחת מחברות התעבורה הימית - חיפה או אשדוד".

נזכיר כי ההסתדרות הודיעה על סכסוך עבודה לפני כשבועיים ואיימה על השבתת הנמלים החל ממחר (ג'), בטענה כי אוניות מטען כללי יגיעו אל נמל המפרץ הפרטי, לאחר שלטענתה סוכם בינה ובין המדינה בטרם החתימה על ההסכמים הקיבוציים כי הנמלים הפרטיים לא יתחרו בנמלים הממשלתיים בפריקת אוניות מטען כללי אלא רק באוניות מכולה.

על רקע התור התפעולי מחוץ לנמלים, שמרביתו אוניות מטען כללי, משרדי הממשלה הגיבו כי מעולם לא ניתנה הבטחה כזו, אף שההסתדרות דרשה אותה במהלך המשא-ומתן שהוביל להסכמים הקיבוציים בנמלים.

את הבקשה לצו המניעה הגישו איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים בישראל. לבקשתם הצטרפו בהמשך גם נמל חיפה והמדינה וכן ארגונים כמו עמותת "האינטרס שלנו" ואחרים.

"התנהלות כוחנית של ההסתדרות"

המדינה כתבה בבקשה לצו מניעה כי מאחורי השביתה "עומדת התנהלות כוחנית של ההסתדרות, החושבת שהיא מעל החוק ומרשה לעצמה לאיים על השותפים ליחסי העבודה ולפגוע בציבור במדינת ישראל, כשהיא מנצלת לרעה את הכוח שהוענק לה לטובת ציבור העובדים ומשתמשת בו באופן הפסול והמקומם ביותר.

"ניצול מעמדה של ההסתדרות כדי למנוע כניסת אוניות מטען כללי לנמלים הפרטיים בתקופה זו ולאחר מיצוי מלא של תביעות ההסתדרות והתחייבות לשקט תעשייתי, תוך שהעובדים ממשיכים ליהנות ממלוא הישגיהם במסגרת ההסכמים הקיבוציים, היא התנהלות חסרת תום-לב, צינית וראויה לכל גינוי".

קודם להגשת תגובת המדינה, בית הדין ביקש את התייחסותה לשאלה אם יש צפי לכניסה של מטען כללי לנמל המפרץ ולנמל הדרום באשדוד. המדינה ענתה כי על החברות אין כל חובה לדווח על כך למדינה. "הגעה של אונייה מכול סוג שהוא לכל נמל היא עניין מסחרי שבין תאגיד מוסמך לבין חברת הספנות והיבואנים. המדינה אינה מתערבת בהסכמים מסחריים מסוג זה, וכאמור אין אף חובת דיווח לרשויות".

עוד הובהר כי "המדינה מבקשת לעודד תחרות במשק, ובין היתר בשירותי הנמלים, אך היא אינה מתערבת בתחרות מעבר לרגולציה הנדרשת כדי להבטיח את קיומה, ובכלל זה אכיפת דיני התחרות על-ידי רשות התחרות".

ההסתדרות טענה בפני בית הדין כי "פתיחת ניטול סוגי מטען אחרים לתחרות לא נדונה עם ההסתדרות ולא הוסדרה איתה; חמור מכך, בחדרי המשא-ומתן הוצג המצג ההפוך, לפיו אחד המפתחות להבטחת שרידותם של הנמלים הקיימים הוא שימור היתרון בתחום ניטול המטען הכללי ומטענים אחרים בידי הנמלים הקיימים, והמדינה לא תפגע ביתרון זה".

לפי תגובת ההסתדרות, "על בסיס מצגים חוזרים ועקביים אלה, נערכו בדיקות כלכליות לחיזוי שרידותם של הנמלים הקיימים בתחרות; נבנו מודלים כלכליים לפיצוי והגנה על העובדים כנגד העברת פעילות למפעיל הפרטי; נשקלה ונתקבלה הסכמה להוצאת מחלקות הים מהנמלים הקיימים, בתמורה כלכלית שתשפר את מצבם הפיננסי לקראת התחרות המתקרבת; ונכרתו הסכמים מפורטים להסדרת הרפורמה בנמלים, שמהותה פתיחת תחום הניטול העיקרי בנמל, הובלה במכולות, לתחרות עם גורמים פרטיים".

"ניצחון זמני לציבור הרחב בישראל"

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים וממגישי העתירה, מסר: "אנו מרוצים מכך שבית הדין הארצי לעבודה הבין שרווחת הציבור חשובה יותר מהשיקולים הפוליטיים של ההסתדרות, וקבע כי פריקת המטענים מחר תתקיים כסדרה. אנו קוראים לממשלה להפעיל את הרציפים האפשריים, כדי להוריד את העומס הבלתי נסבל שעומד כיום על 63 אוניות. אני מקווה שההחלטה הסופית של בית הדין תאפשר המשך פעילות סדירה של המשק, מה שכרגע נמנע בעקבות ההתנהלות בנמלים".

עו"ד עמי שחר, המייצג את נמל חיפה, ועו"ד יעקב מלישקביץ', המייצג את תעבורה ימית אשדוד, שותפים בנ. פינברג ושות', מסרו: "לאחר דיון ארוך בבקשות הנמלים בחברות הנמלים וחברות התעבורה הימית, הציע השופט להסתדרות להקפיא את סכסוך העבודה ולנהל תיק עיקרי, כאשר עד אז עם סיום התיק העיקרי לא יינקטו צעדים ארגוניים. ההסתדרות סירבה להצעת בית הדין, ומשכך הוציא בית הדין צו האוסר על נקיטת צעדים ארגוניים על-פי הודעת השביתה. החלטה מנומקת תינתן בימים הקרובים".

אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", מסר בתגובה לפסיקת בית הדין לעבודה: "זהו ניצחון זמני לציבור הרחב בישראל, זה שמשלם את מחיר חוסר התחרות בנמלים ושהיה משלם את מחיר השביתה. פסיקת בית הדין הראתה, לפחות לעת עתה, שאי-אפשר לקחת את אזרחי ישראל כשבויים בידי ועדי השאלטר על-מנת לפגוע ברפורמה בנמלים. זוהי בשורה עצומה למחקר המחיה, דווקא בתקופה של עליית מחירים".

עו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, אמר בדיון: "אנחנו רוצים שהנמלים הוותיקים ישרדו ולא יקרסו. אנחנו בעד תחרות. אנחנו רוצים שהמחירים יירדו, ושהשירות ישתפר. אבל הנמלים הקיימים לא עומדים בעומס. קראתי בהפסקה שיש תור של 66 אוניות מחוץ לנמלים. לא ייתכן שלא ניתן יהיה לעשות שימוש בכל תשתית לאומית לפריקת אוניות ולא רק בנמלים החדשים. את איום השביתה חובה להסיר, לתת צו מניעה נגד שביתה בלתי חוקית זו".

מההסתדרות נמסר: "הסתדרות וועדי העובדים מכבדים את החלטת בית הדין הארצי לעבודה, אך יחד עם זאת אנו תקווה שבהחלטה המורחבת שתגיע בימים הקרובים, בית הדין ימצא את האיזון הנכון, תוך שמירה על זכויות העובדים ואיתנות הנמלים".