חשש בקרב המתמודדים: מכרז הדור החמישי בצה"ל יידחה

צה"ל ומשרד הביטחון לא מספקים תשובות ולא מתחייבים לתאריך, ובקרב החברות שנערכות למכרז, ההערכות הן שהדחייה בהוצאת המכרז משמעותה שנתיים נוספות של עיכוב, שמשרתות את מוטורולה - מפעילת הדור הרביעי עבור צה"ל, שהחוזה איתה אמור היה להסתיים בסוף 2021

הרמטכ''ל אביב כוכבי. המחסור הזמני הוא עובדה קיימת שלא אמורה להשפיע על החלטת צה''ל / צילום: דובר צה''ל
הרמטכ''ל אביב כוכבי. המחסור הזמני הוא עובדה קיימת שלא אמורה להשפיע על החלטת צה''ל / צילום: דובר צה''ל

ההתנהלות האיטית של צה"ל ומשרד הביטחון סביב מכרז הדור החמישי בסלולר עבור צה"ל, מעוררת חשש שהמכרז ימומש רק במהלך 2023 במקרה הטוב. בקרב הקבוצות המתמודדות נמתחת בשבועות האחרונים ביקורת על האיטיות במכרז, שהיה אמור להתפרסם בשנה שעברה ועד עתה לא פורסם, כאשר הקבוצות לא מקבלות הסברים מניחים את הדעת.

כזכור, צה"ל פתח בשנה שעברה בתהליך של RFI במסגרתו נפגשו אנשי אגף התקשוב עם הקבוצות המתעניינות במכרז לאחר שהגישו את עמדותיהם. במקביל החוזה של צה"ל עם מוטורולה, מפעילת הדור הרביעי עבור צה"ל, אמור היה להסתיים בסוף 2021, ונשאלת השאלה מדוע הצבא לא נערך מבעוד מועד למכרז שהוא מדבר עליו לפחות בשנתיים האחרונות של מעבר לדור חמישי.

כאמור, בקרב הקבוצות המתמודדות ישנה ביקורת קשה מאוד על האופן שבו המכרז המדובר מתנהל, ובשיחות לא רשמיות נטען על ידן שהדחייה מוכיחה שכאשר מדובר בכסף ציבורי, ההתנהלות של הצבא מלמדת עד כמה הוא זול.

אחת הטענות שנשמעות מכיוון צה"ל (שאינו מאשר ואינו מכחיש שהמכרז מעוכב) לגבי הדחייה במכרז היא הטענה שבשל בעיות בתחום אספקת ציוד הקצה, אין מה למהר. כידוע, בעולם יש מחסור חמור מאוד במכשירי סלולר בגלל המחסור בשבבים בעקבות הסגרים שהביא נגיף הקורונה והפקקים בתעבורה הבינלאומית.

מנגד, הבעיה אינה עומדת להיפתר בקרוב ובכל מקרה כדי לדאוג לציוד קצה במועד יש לבצע ולהתחייב להזמנות מראש של לפחות שנה, כך שלמעשה, המחסור הזמני הוא עובדה קיימת שלא אמורה להשפיע על החלטת צה"ל.

כרגע מסתמנות ארבע קבוצות: פלאפון תתמודד עם אלביט, אריקסון וחברת HSL, שהיא במקור חברת צופן של יוצאי מערכת הביטחון; הקבוצה השנייה היא מוטורולה ביחד עם פרטנר ואריקסון, הקבוצה השלישית היא של אלתא-נוקיה והוט מובייל, והקבוצה הרביעית היא סלקום שצפויה להתמודד ביחד עם נוקיה.

מי שצפויה ליהנות מדחיית המכרז היא מוטורולה, שמנהלת קרב מאסף כדי לקבל חוזה המשך לדור החמישי. מוטורולה לא מעוניינת שיתקיים מכרז, וכל שנה של דחייה מתורגמת להרבה מאוד כסף מבחינתה.

תגובת משרד הביטחון: "משהב"ט וצה"ל מקיימים תהליך סדור בנוגע לעתיד יכולות הסלולר של צה"ל והתהליך מתקדם ככלל כפי שתוכנן".