אוריאל לין בוועדת הכלכלה: הממשלה מעלה בעצמה את יוקר המחיה

ועדת הכלכלה התכנסה לדיון בנושא יוקר המחיה • יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, שיבח את הקריאה להחרים את אסם עד להורדת המחירים • הממונה על התחרות, מיכל כהן: "אנחנו בודקים את עליות המחירים כדי לבחון אם יש הפרה של החוק" • ח"כ נעמה לזימי, מיוזמי הדיון: "המחירים עולים, אבל השכר נשחק; אוזלת-היד של רשות התחרות ניכרת"

אוריאל לין בוועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אוריאל לין בוועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (ד') לדיון בנושא יוקר המחיה, ביוזמת היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון.

בפתח דבריו ביקש ביטון להודות לעיתונאים שהובילו את הנושא לראש סדר היום, ושיבח את הקריאה להחרים את אסם עד להורדת המחירים. "גדלנו על במבה אסם וביסלי אסם, אנחנו נאמנים לאסם, אך השאלה אם אסם נאמנה לאזרחים? כנראה שלא", אמר. "מחלקים דיבידנדים לבכירים, ומאיפה מביאים אותם? מהצלחת של אנשים".

ח"כ ביטון קרא שוב להקמת קבינט שרים ליוקר המחיה. "הנושא הזה הכי חשוב לאזרחים", אמר. 

לין: הממשלה מעלה בעצמה את יוקר המחיה 

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר בדיון: "כאשר חומרי הגלם בעולם עולים, ומחירי ההובלה הימית מזנקים גלובלית, אי-אפשר להיאבק ביוקר המחיה כאשר ממשלת ישראל מעלה בעצמה את יוקר המחיה כאילו היא לא מבינה מה היא עושה. הממשלה לא פותרת את הבעיה על היבוא, האוצר מטיל הוצאות נוספות. יש העלאה במס על עסקים קטנים. רק לאחרונה ביוזמת האוצר הועלו 8 מסים חדשים במשק".

עוד טען לין: "למה באים רק למגזר העסקי לספוג עלויות ולהתייעל? משרד הבריאות לא יודע להתייעל. ראו את המסים הדרקוניים שמוטלים על החקלאות. הממשלה החלה בתיקוני חקיקה. אם ממשלת ישראל תעשה את הפעולות הנחוצות, ניתן יהיה לשתף פעולה ולהוריד את יוקר המחיה".

ביטון שאל: "חברת מזון שמראה סך של מעל 30 מיליון שקל למנכ"ל שלה, האם זה ראוי? האם כל מה שעשו רשתות, יבואנים וספקים - הכול בסדר?"

לין השיב: "אפשר למתן העלאות בשיתוף-פעולה עם הממשלה". 

כהן: בודקים אם יש הפרה של החוק

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, אמרה בדיון: "רשות התחרות תמשיך לעשות את התפקיד שלה בלי קשר למכתב כזה או אחר. לא צריך לבקש מאיתנו לקיים את החוק. אנחנו על השווקים האלה. אם אנחנו נזהה הפרה של החוק, אנחנו נאכוף".

כהן הודיעה כי תביא לוועדה הצעת חוק שתאפשר יבוא מקביל ואכיפה נגד מי שפוגע ביבוא מקביל. "אני כן אומר שהאכיפה היא רק אם יש עבירה על החוק, ואנחנו על זה", אמרה. "אנחנו בודקים כבר עכשיו את עליות המחירים - לא כי אסור להעלות מחירים, אלא כדי לבחון אם יש הפרה של החוק. אני מאוד שמחה על הדיון הזה. העיסוק ביוקר המחיה - טוב שנמצא על סדר היום הציבורי".

כהן אמרה עוד כי "כשחברה עומדת בפני החלטה אם להעלות מחיר, היא תמיד תשקול אם זה רווחי לה, ואם היא תדע שזה ייגמר בהפסד, היא לא תעשה את זה. נדרש שתהיה יותר תחרות, והממשלה עשתה צעדים מרחיקי לכת בכיוון. לכל מוצר במדף יש תחליף, וכשהציבור מודע ומשווה, אז לחברה שבאה להעלות מחירים יש סכנה". 

לזימי: המחירים עולים, אבל השכר נשחק 

ח"כ נעמה לזימי, מיוזמי הדיון, אמרה: "צריך לדבר על הורדת המחירים. אוזלת-היד של המערכות, כולל של רשות התחרות, ניכרת. אני חושבת שהגיע הזמן לקחת ברצינות את נושא העלאת המחירים בעוד שהשכר נשחק. אם שני בני זוג מרוויחים שכר מינימום, הם חיים בעוני בטוח. אנחנו מדברים פה על הפסטה, וזה חשוב, אבל עלו תשלומי ההורים בחינוך, כל השירותים החברתיים התייקרו, החשמל - זכות יסוד - התייקר; ולתוך כל זה אנחנו רואים שתאגידים וחברות עושים מה שבה להם ומברברים לנו על מכסים והובלה. התפקיד שלנו זה להשתמש בכל שוט. החברות הפכו חזקות יותר מול הממשלה".

ח"כ לזימי יצאה נגד הממשלה ואמרה: "התפקיד של הממשלה הוא לא לעודד חרם צרכנים אלא להפעיל כל אופציה שעומדת לנו כדי להוריד מחירים, ואולי אז החברות יתעוררו". 

מנכ"ל ויליפוד: לחנך את הצרכן

מנכ"ל ויליפוד, ארז וינר, אמר בדיון: "בסוף האזרח שנכנס לסופר, יש לו אפשרות לבחור. התפקיד שלנו, היבואנים הקטנים, הוא להביא אלטרנטיבה בלי להתפשר על איכות. אנחנו רווחיים בצניעות ובהיגיון. בשורה התחתונה, האפשרות לגשת למדף ולהרים בגינה צהובה ב-29 שקל לקילו לא פחות טובה מהמוצר ב-44 שקל לקילו, ועדיין הציבור קונה את המוצר היקר.

"הפתרון הוא פעילות, כולל כזו שהכנסת והוועדה תוביל, כדי לחנך את הצרכן. באירופה 80% מהעגלה היא לא מותגים, בישראל המצב הפוך, ואם נשנה את זה, יוקר המחיה יירד מאליו, והחברות הגדולות יצטרכו להוריד מחירים מחוסר ברירה".