ביה"ד לעבודה אסר על שביתה בנמלים עד למתן פסק דין סופי בטענות

השופטים ציינו בהחלטתם כי "לטעמנו, לכאורה, פירוש ההסכמים הקיבוציים עשוי להתיישב יותר עם עמדת המדינה והנמלים הוותיקים מאשר עם עמדת ההסתדרות"

נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

בית הדין הארצי לעבודה נתן הבוקר (ד') סעדים זמניים בעתירת התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר תל אביב-יפו נגד השביתה בנמלים, והורה על איסור קיום שביתה, שיבושי עבודה וצעדים ארגוניים מסוג כלשהו עד למתן פסק הדין הסופי שיכריע בטענות.

הרכב בית הדין הסביר את החלטתו: "החלטה זו עניינה במתן סעד זמני, ועל כן השאלה היא האם הוכחה זכות לכאורה. לטעמנו, לכאורה, פירוש ההסכמים הקיבוציים עשוי להתיישב יותר עם עמדת המדינה והנמלים הוותיקים מאשר עם עמדת ההסתדרות".

לפי ההחלטה, העובדות שנפרשו בפני בית הדין הן לכאוריות לצורך החלטה במתן סעד זמני, ולא נפרשה עדיין התשתית הראייתית המלאה. יחד עם זאת, "ההסתדרות הציגה ראיות שאין להקל בהן ראש, אשר עשויות לתמוך בגרסתה כי במסמכים ובפורומים שונים דובר על-ידי גורמים שונים על כך שהתחרות בין הנמלים החדשים לנמלים הוותיקים תהיה בתחום ניטול המכולות בלבד".

גם העדים מטעם המדינה מאשרים כי "לאורך כל המשא-ומתן, ההערכה של כל הצדדים למשא-ומתן הייתה שהחברות המפעילות יעדיפו לתת שירותים בתחום המכולות" (תצהיר עדי חכמון), וכי "ההערכה של כל הצדדים למשא-ומתן הייתה שהחברות שיפעילו את הנמלים החדשים יתרכזו בתחום המכולות" (תצהיר יצחק בלומנטל), אך "בד-בבד לגרסתם היה ברור כי הנמלים החדשים יהיו רשאים, בהתאם לכתבי ההסמכה, לתת שירותים בכל תחומי המטען, לרבות תחום המטען הכללי, ודרישת ההסתדרות להגביל את התחרות לתחום ניטול המכולות נדחתה". 

"נזק כבד מאוד למשק" 

בית הדין החליט כי גם שיקול מאזן הנוחות נוטה לטובת המדינה. "לא הייתה מחלוקת בין הצדדים כי קיים תור של עשרות אוניות הנושאות מטען כללי וממתינות לפריקתו הן בחיפה (לרבות בנמל מספנות ישראל) והן באשדוד, וכי הנמלים הוותיקים אינם עומדים בעומס פריקתן. לא הייתה מחלוקת של ממש גם על הנזקים החמורים הנגרמים כבר עתה למשק הישראלי ולחברי ההתאחדות ולשכת המסחר כתוצאה ממצב דברים זה".

עוד הכריעו שופטי בית הדין: "על כן, גם אם מדובר בצעדים ארגוניים בהיקף מצומצם, המונעים אך ורק ניטול מטען כללי בנמלים החדשים, וקל וחומר אם יוחרפו הצעדים הארגוניים ויינקטו גם בנמלים הוותיקים, מדובר בנזק כבד מאוד למשק הישראלי.

"מעבר לכך. הצעדים הארגוניים המתוכננים יפגעו, אם יינקטו, באופן ממוקד בנמלים החדשים, צדדים שלישיים אשר אינם מעורבים בסכסוך, אשר על-פי תנאי המכרז וכתבי ההסמכה רשאים לעסוק בכל תחום, לרבות תחום מטען כללי, ולכן יש ליתן משקל לפגיעה בהם".

ב-17.01 הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלים נוכח הכוונה לפרוק אוניית מטען כללי בנמל המפרץ, כשלעמדת ההסתדרות הנמלים הפרטיים החדשים אמורים לפרוק מטעני מכולה בלבד. על רקע התור התפעולי בנמלים, המדינה השיבה כי מעולם לא סוכם בין המדינה להסתדרות כי בנמלים החדשים לא יפרקו מטען כללי. ההסתדרות איימה בשביתה שאמורה הייתה להתחיל אתמול (ג'), אך בית הדין הכריע שלשום (ב') כי יינתנו צווי מניעה נגד השביתה עד להכרעה במתן סעדים זמניים. כעת יתנהל ההליך העיקרי בבית הדין הארצי לעבודה.

ההחלטה שניתנה היום ניתנה על-ידי הרכב השופטים בראשותו של סגן הנשיאה אילן איטח.