משבר האופיאטים בארה"ב: הסדר בין ג'ונסון אנד ג'ונסון לבין שבטים ילידים בגובה 590 מיליון דולר

יצרנית התרופות תשלם 150 מיליון דולר במשך שנתיים • חברות שהפיצו את הכדורים ישלמו יותר מ־439.9 מיליון דולר במשך שבע שנים

ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Sundry Photography
ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Sundry Photography

ג'ונסון וג'ונסון ושלושה מפיצי תרופות גדולים אמריקאים הסכימו לשלם כמעט 590 מיליון דולר לשבטים ילידים בארה"ב שהושפעו באופן חמור ממשבר האופיאטים, על מנת לסיים ליטיגציה נגד החברות.

במסגרת ההסדר, הסכימה ג'ונסון וג'ונסון לשלם 150 מיליון דולר לשבטים במשך שנתיים. חברות ההפצה AmerisourceBergen ,McKesson ו־Cardinal Health ישלמו יותר מ־439.9 מיליון דולר במשך שבע שנים. מדובר בהסדר נפרד מההסדר בגובה 75 מיליון דולר שהושג בין המפיצים ושבט הצ'רוקי.

יותר מ־400 שבטים תבעו את החברות בארבע השנים האחרונות, בטענה שהן הניעו את מגפת האופיאטים בקרב קהילות ילידיות, וגרמו לממשלות שבטיות להוציא מיליוני דולרים על טיפולים בריאותיים, עבודה סוציאלית ועלויות נוספות. ההסדר ייכנס לתוקף אם השבטים המייצגים כ־95% מסכום ההסדר יסכימו להשתתף בו.

"אנו רואים את ההסדר כצעד חיוני ראשון בהתחלת הטיפול במגפת האופיאטים שהשפיעה באופן לא מידתי על האומה האינדיאנית", אמרה טארה סאטון, עורכת דין המייצגת את השבטים היושבת במינאפוליס. ההסכם "מביא מדיה מסוימת של צדק לאינדיאנים", אמרה סאטון.

כל 574 השבטים המוכרים על ידי הממשלה הפדרלית יורשו לקבל כספים במסגרת ההסדר, בין אם השתתפו או לא השתתפו בהגשת תביעות הקשורות למשבר האופיאטים, כך אמרה סאטון. הסכם ההסדר הושג בבית משפט פדרלי בקליבלנד, המדינה שבה הליטיגציה הלאומית לגבי האופיאטים נעשתה.

ההסכם מגיע לאחר הסדר היסטורי של 26 מיליארד דולר שארבע החברות הגיעו אליו ביולי האחרון עם מדינות הכוללות את טנסי, צפון קרולינה, פנסילבניה, ניו יורק, לואיזיאנה, דלאוור וקונטיקט.

במסגרת ההסדר שהוכרז ביום שלישי, הכספים ישולמו לשבטים מהר יותר מאשר למדינות. לדוגמה, ג'ונסון וג'ונסון תשלם לשבטים 150 מיליון דולר במשך שנתיים, בהשוואה ל־5 מיליארד דולר שתשלם למדינות במשך תשע שנים.

בג'ונסון וג'ונסון אמרו שההסדר שהושג ביום שלישי אינו מהווה הודאה בכך שהחברה עשתה עוול והיא תמשיך להתגונן בפני ליטיגציה. בהודעה כתובה, נקבה חברת התרופות בשם שלוש תרופות המרשם שייצרה שהיו בהן אופיאטים ואמרה שהן היוו פחות מ־1% מכל מרשמי האופיאטים בארה"ב מאז שהושקו. בג'ונסון וג'ונסון אמרו עוד שהחברה כבר לא מוכרת בארה"ב אופיאטים במרשם.

"פעולות החברה הקשורות לשיווק וקידום של תרופות אופיאטיות חשובות במרשם היו ראויות ואחראיות", החברה הודיעה בהודעה רשמית.

ב־Amerisource Bergen אמרו שהחברה שמחה להגיע להסכם עם השבטים ש"גם יאיץ את זרימת המשאבים לקהילות שנפגעו מהמשבר וגם תאפשר ל־Amerisource Bergen להתמקד בכך ששרשרת האספקה בתרופות עומדת בקריטריונים של חברות המספקות שירותי בריאות ומטפלות בחולים".

דובר של Cardinal Health סירב להגיב. נציג של McKesson גם הוא לא הגיב לבקשות תגובה.

אלפי תביעות שהוגשו על ידי מדינות, ממשלות מקומיות ושבטים של אינדיאנים טענו שתעשיית התרופות שיחקה תפקיד חשוב בהנעת מגפת האופיאטים. מ־1999 עד 2019, מתו בארה"ב כמעט חצי מיליון אנשים בגלל מנות יותר של אופיאטים לא חוקיים ותרופות מרשם, על פי נתונים פדרליים.

עורכי דין המייצגים את השבטים אמרו שאינדיאנים סבלו מהרמות הגבוהות ביותר של מנות ייתר מסמים בזמן משבר האופיאטים, והממשלות השבטיות ברחבי ארה"ב נאלצו לשלם יותר על שירותי בריאות ושירותים חברתיים כתוצאה מזה.

ב־2020, רמת התמותה ממנת ייתר בקרב שבטים ילידיים הייתה גבוה יותר בארה"ב לעומת כל הגזעים והמוצאים האתניים האחרים, על פי נתוני המרכז למניעת מחלות והפצתן.

דאגלס ינקטון, יושב הראש של ספיריט לייק ניישן מצפון דקוטה, אמר שהכסף מההסדר יעזור לממן "שירותי טיפול וגמילה מאופיאטים שהם מותאמים תרבותית, חיוניים ויינתנו בתוך השמורות".

עורכי דין של השבטים מעריכים שיותר משני מיליון אנשים חברים ב־574 השבטים המוכרים על ידי הממשלה הפדרלית.

יותר מ־400 ממשלות מוכרות של שבטים אינדיאניים ו־17 ארגונים בין שבטיים הגישו תביעות נגד יצרניות התרופות, המפיצים וכמה בתי מרקחת. ממשלות השבטים והארגונים הבין שבטיים מייצגים כ־85% מכל אנשי השבטים, על פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט ביום שלישי.