אמון הציבור במערכת המשפט צולל. אסור לנו לוותר

חזרה לסקר גלובס מנובמבר 2019 מגלה כי אמון הציבור במערכת המשפט ממשיך לרדת • האם אפשר להבחין בין בתי המשפט לפרקליטות ולמשטרה, ולמה אמון הוא גם עניין כלכלי • דעה

בית משפט עליון / צילום: אוריה תדמור
בית משפט עליון / צילום: אוריה תדמור

אין דרך קלה לומר את זה. אמון הציבור במערכת המשפט צולל ובחדות. לפני שנתיים פרסמנו לראשונה סקר על אמון הציבור במערכות שלטון החוק . אז, בחרנו להקדיש גיליון שלם לסוגיה מתוך מחשבה שרק דיון ער ועמוק יכול להוליד גם תיקון. והתיקון לא הגיע. סקר חדש שביצענו בשבוע האחרון לפי אותם הפרמטרים מגלה שהמצב רק הולך ומחריף, ובצורה רוחבית.

הפרסום בגלובס, 7.11.2019
 הפרסום בגלובס, 7.11.2019

אלו הממצאים העיקריים: 46% ציינו כי הם אינם מאמינים "לאף אחד". כלומר, לא לבתי המשפט, לא לפרקליטות ולא למשטרה (לעומת 34% לפני כשנתיים).

סקר גלובס: 46% לא מאמינים לפרקליטות, לבתי המשפט ולמשטרה 

ל-42% ממשיבי הסקר שביצענו יש מידת אמון נמוכה במערכת המשפט (לעומת 31% לפני כשנתיים). שחיקה משמעותית עוד יותר נרשמה אצל המשטרה - למעלה ממחצית הציבור (52%) רוחשים לה מידת אמון נמוכה לעומת 43% בסקר הקודם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

חלק מכותבי הטורים הנלווים לפרויקט זה טענו כי יש להבחין בין המערכות, וכי אין לכרוך למשל בין אמון הציבור בבתי המשפט לאמון בפרקליטות. ודאי לא למשטרה. אני חולקת על כך. חקירות משטרה, ודאי כאלה העוסקות בשחיתות ציבורית, מלוות בידי פרקליט מלווה. הדלת בין המערכות מסתובבת, וההדלפות והספינים זורמים לאורכן.

כאשר הסוהרות בכלא גלבוע מופקרות לידיו של מחבל והפרקליטות סוגרת את התיק, הציבור אמנם רואה לנגד עיניו את בתי הסוהר, אבל גם את הפרקליטות. כשאתי כרייף ממונה לשופטת למרות ציון נמוך במבחני ההתאמה, הציבור רואה לנגד עיניו את הדיל שחברו אליו פוליטיקאים ושופטים, כשהמשטרה משתמשת באמצעי מעקב שנועדו להתמודדות עם פשע חמור כלפי אזרחים, והיועץ המשפטי לממשלה ממנה ועדה מסורסת ומוגבלת, האמון בשני המוסדות נשחק. וכן הלאה. ההפרדה מלאכותית, השחיקה אמיתית.

הפרסום בגלובס, היום
 הפרסום בגלובס, היום

לעתים נטען שדיון על שחיקת האמון במערכת המשפט נועד "לשפוך את התינוק עם המים". מבקרים אחרים של המבקרים טוענים כי הביקורת נועדה להגשים אג’נדה פוליטית. גם עם טענה זו אינני מסכימה.

אמון הציבור במערכת הוא לא רק סוגיה משפטית. ודאי לא פוליטית. בכלי החילוטים שנועד למלחמה בפשע המאורגן נעשה שימוש מופרז עוד לפני שנחשף השימוש המופקר בתוכנת פגסוס. אכיפת חוזים לפי פרשנותם "התכליתית" של בתי המשפט היא מגמה שכירסמה במשך שנים בוודאות הכלכלית במשק, ובצנרת המשפטית תקועים כבר 3 שנים למעלה מ-25 אלף תיקים, חלקם אזרחיים.

בקרוב ימונה יועץ משפטי חדש לממשלה, ככל הנראה יועצת משפטית. פרקליט המדינה חדש בתפקידו, גם המפכ"ל חדש יחסית ובקרוב ימונו לבית המשפט העליון שופטים חדשים. עת התיקון הגיעה. השבת האמון היא המשימה הראשונה במעלה, לא פרשה ספציפית ולא מילוי תאוותו של מחנה כזה או אחר.

מותר לבקר, אסור לוותר, אפשר לתקן. זו מהות הדמוקרטיה , וזו מטרת הפרויקט שאנו מפרסמים היום.