ינואר האדום: הישראליות צללו בוול סטריט הרבה מעבר למגמה בשווקים

ינואר היה חודש שלילי במרבית השווקים הגלובליים, אך מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות בוול סטריט, השיל 12% לעומת ירידה של 9% בנאסד"ק ושל 1.3% בלבד בת"א 125 • אילו חברות הצליחו בכל זאת לרשום עליות יפות ומה צפוי בעתידה של חברת הביומד נוירוסנס?

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

שנת 2022 נפתחה בשוקי ההון עם סנטימנט שלילי, וגם מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, הושפע מכך וירד בחודש ינואר ב-12.1%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 ירד בשיעור צנוע יותר של 1.3%, ומדד נאסד"ק ירד ב־9%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב־13.9%, כאשר מדד ת"א איבד 15.1% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב־11.9%. אחת המניות בתת המדד שעלו החודש באופן מרשים היא ג'י מדיקל  (G Medical), שעלתה ב־196%. ג'י מדיקל מתכננת ומשווקת מכשירים המנטרים אחר מדדי הבריאות של מטופלים. המידע המנוטר יכול להישלח באופן דיגיטלי לרופא המטפל, לצורך קבלת החלטות רפואיות וגילוי מוקדם במקרה בו יש הידרדרות במדדי המטופל. על רקע הביקוש הגבוה בארה"ב לבדיקות PCR, החברה דיווחה על שיתוף פעולה עם חברת McDade Products, לשיווק משותף של הבדיקה לגילוי קורונה בשם LiveNow. בנוסף, ג'י מדיקל הכריזה שהיא צופה ששיתוף הפעולה יניב לה כ־30 מיליון דולר ברבעון הראשון לשנה. במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים שאם התחזית תתממש, הגידול בהכנסות מול הרבעון הקודם שעמדו על כ־1 מיליון דולר בלבד, יהיה בשיעור של 2,900% לפחות.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה נחלש בינואר ב-14.3%, כאשר מדדי ההשוואה ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה ירדו ב־9.9% ו־10.8%, בהתאמה. בפרומתאוס סבורים כי אחת החברות המעניינות בתת המדד היא קלטורה , המספקת פלטפורמה להעצמת חוויות וידאו למטרות חינוכיות, שיווק, הכשרת עובדים ולמגוון מטרות שונות. החברה החלה להיסחר בנאסד"ק ביולי 2021, ושווי השוק של נכון לסוף ינואר הוא 455 מיליון דולר. קלטורה הציגה צמיחה מרשימה בהכנסות, מ־120.4 מיליון דולר בשנת 2020 ל־157.5 מיליון דולר ב־12 החודשים האחרונים מספטמבר 2021, המראה צמיחה של כ־30%, אך עדיין איננה רווחית ואף העמיקה את ההפסד הנקי מ־58.8 מיליון דולר לשנת 2020 ל־79.8 מיליון דולר ב־12 החודשים האחרונים מספטמבר 2021.

"שווי מניית נוירוסנס אפוף בחוסר ודאות"

בדצמבר 2021 הצטרפה למדד גלובס-פרומתאוס חברת נוירוסנס  (NeuroSense Therapeutics) לאחר שרשמה מניותיה למסחר בבורסת נאסד"ק וגייסה מהציבור 12 מיליון דולר. בפרומתאוס מציינים שנוירוסנס הוקמה ב-2017 ועוסקת בפיתוח תרופות לטיפול במחלות ניווניות בדגש על מחלת ה-ALS הנדירה, הידועה גם כ"מחלת לו גריג".

אלון בן נון, מנכ"ל ומייסדה של החברה, החזיק בשלוש השנים שקדמו להקמת נוירוסנס בחברת ייעוץ בתחום הפארמה. דרכיו הצטלבו עם אלו של שי ראשוני, שהיה חולה ALS ויו"ר עמותת "פרס לחיים" שפעלה להגברת המודעות למחלה, לקידום החקר שלה ומציאת תרופה. המפגש עם ראשוני וההיכרות עם פועלו בחקר המחלה, עוררו בבן נון את ההשראה להקמת נוירוסנס.

אלון בן נון - מנכ''ל Neurosense / צילום: יח''צ
 אלון בן נון - מנכ''ל Neurosense / צילום: יח''צ

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, מוצר הדגל של החברה, המצוי בשלב הפיתוח המתקדם ביותר, הינו PrimeC שנועד לרסן את התפתחות המחלה. המוצר עבר שני ניסויים קליניים מוקדמים מוצלחים שתוצאותיו הציגו שיפור בתפקוד החולים ובפרט עיכוב של כ-30% בהתקדמות המחלה בדרכי הנשימה, גורם המוות העיקרי. מאחר שתוחלת החיים הממוצעת של חולי ALS נעה בין 3 ל-5 שנים, לכל הארכה שלה השפעה פוטנציאלית עצומה. PrimeC אושר כתרופת יתום על-ידי ה-FDA וה-EMA וכעת החברה מתכוננת לניסוי קליני בשלב 2b/3.

במקביל, נוירוסנס עובדת על פיתוח תרופות ה- CogniC וה-StabiliC שמצויות בשלבים פרה-קליניים ויעברו ניסויים קליניים ב-2022-2023, במטרה לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון, בהתאמה.

נוירוסנס נמצאת כאמור בשלבי פיתוח וקידום רגולטורי של תרופות אך טרם הגיעה לשלבי המכירה של מוצריה, והיא לא צופה להכיר בהכנסות בעתיד הקרוב. בפרומתאוס מוסרים כי הדבר לא יוצא דופן בקרב חברות מתחום הפארמה וזאת בשל ההליכים הרגולטוריים הארוכים והקפדניים הנדרשים לצורך מכירת תרופות לציבור הרחב. נכון לסוף יוני 2021 (מועד הדיווח האחרון), לחברה הפסדים צבורים בסך 7.5 מיליון דולר, אשר לדברי מחלקת המחקר של פרומתאוס נובעים ברובם מהוצאות המחקר והפיתוח הגבוהות המיוחסות בעיקרן לפיתוח PrimeC.

נוירוסנס החלה את דרכה בגיוס המונים באמצעות פלטפורמת פיפלביז ב-2019-2020. גיוסים אלו הזרימו לחברה 1.2 מיליון דולר, ובדצמבר האחרון היא נרשמה למסחר בארה"ב וגייסה 12 מיליון דולר נוספים שיאפשרו לה להמשיך ולקדם את הפיתוח והאישורים הרגולטוריים הנדרשים לתרופותיה. הנפקת המניות בוצעה לפי מחיר של 6 דולר למניה, כאשר לכל מניה הוצמדה אופציה לרכישת מניה נוספת באותו המחיר. כבר ביום העוקב להנפקה, מחיר מניית נוירוסנס ירד ל-4.04 דולר. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי הירידה המיידית במחיר מניית החברה נובעת בחלקה מכך שרכיב האופציה, שבעת ההנפקה הוצמד למניה, כעת נסחר בנפרד ממנה, כך שיש היגיון בכך ששווי המניה בניכוי רכיב האופציה הינו נמוך יותר משווי המניה בהנפקה.

מאז ההנפקה מחיר המניה נמצא במגמת ירידה ובסוף ינואר היה 1.97 דולר. לפי פרומתאוס, נוירוסנס היא חברת ביופארמה צעירה, שביצעה הנפקה בהיקף קטן יחסית לצורך המשך פיתוח תרופת הדגל שלה; לכאורה, לא היינו מצפים לראות שינוי משמעותי בשוויה וזאת מאחר שלא חלו שינויים משמעותיים או בלתי צפויים בפעילותה. בנוסף, בניגוד לחברות ישראליות רבות שהונפקו בארה"ב ב-2021 באמצעות מיזוג ל-SPAC, לא ניתן לייחס את הנפילה של נוירוסנס לירידות הכלליות המיוחסות לאותן הנפקות משום שהחברה הנפיקה את מניותיה במנגנון ההנפקה הראשונית הסטנדרטי.

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים שבניגוד לחברות בוגרות המניבות הכנסות וכתוצאה מכך ניתן לנתח את תזרימי המזומנים, שיעורי הבנצ'מרק והמכפילים שלהן, חברות מסוגה של נוירוסנס מורכבות הרבה יותר לניתוח מפני שהצפי להפקת מזומנים לבעלי המניות הינו בטווח הארוך בלבד. לכן, מציין ראש מחלקת המחקר של פרומתאוס, אייל שבח: "כמובן שכדאי לעקוב באדיקות אחרי ההתפתחויות בחברה אך מאידך, חשוב לזכור כי שווי המניה הנוכחי אפוף בחוסר וודאות והפוטנציאל האמיתי של חברה מהסוג הזה עשוי להיות מגולם במחיר המניה רק לאחר זמן ממושך ובעקבות השגת אבני דרך משמעותיות במסע להפצת מוצריה".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.