עידן עופר וגיל אגמון עושים עסקים בתחנת הכוח רותם, שמוערכת בשווי של 4.5 מיליארד שקל

ורידיס שבשליטת אגמון תזרים 425 מיליון שקל ואת חלקה בתחנת הכוח רותם לחברה חדשה שתקים או.פי.סי של עופר, ושתרכז את כלל פעילות החשמל של או.פי.סי בישראל • בתמורה תקבל ורידיס 20% מהחברה הבת החדשה, ששווייה המוערך 6.6 מיליארד שקל

או.פי.סי / צילום: מצגת החברה
או.פי.סי / צילום: מצגת החברה

חברת תחנות הכוח או.פי.סי אנרגיה, שבשליטת קנון של עידן עופר, מחזקת ומרחיבה את שיתוף הפעולה שלה עם חברת איכות הסביבה ורידיס. במסגרת מתווה עסקי שנדון בין שתי החברות תהפוך ורידיס לשותפה במלוא פעילות ייצור החשמל של או.פי סי בישראל, בהשקעה של 425 מיליון שקל במזומן.

ורידיס, שבשליטת דלק רכב של גיל אגמון (51%), מחזיקה כיום ב-20% ממניות תחנת הכוח רותם, ש-80% ממניותיה מוחזקות בידי או.פי.סי. על פי המתווה המתוכנן, תקים או.פי.סי חברה חדשה, אשר תקלוט את כלל פעילותה בתחום ייצור החשמל בישראל.

במסגרת העסקה בין הצדדים תזרים ורידיס לחברה החדשה 425 מיליון שקל במזומן וכן את חלקה (20%) בתחנת הכוח רותם. בתמורה, יוקצו לורידיס 20% ממניות החברה החדשה, שתרכז כאמור את כלל פעילות החשמל של או.פי.סי בישראל ושתחזיק ב-100% ממניות תחנת הכוח רותם הממוקמת מזרחית לדימונה (במישור רותם).

החברה החדשה תתמקד בייצור ואספקת חשמל, ותהיה הבעלים של 100% מתחנות הכוח במישור רותם, חדרה, צומת, שורק 2, תחנות מפעליות והרחבות התחנות ברותם ובחדרה. כמו כן תחזיק החברה החדשה בפעילויות נוספות, כגון מתקני ייצור בחצר הצרכנים, פעילות אספקת חשמל וירטואלית וכן 51% ממניות חברת ג'ינרג'י, הפועלת בתחום עמדות הטעינה לרכבים חשמליים ועוד.

העסקה מתבצעת לפי שווי מוערך על ידי הצדדים של כ-4.5 מיליארד שקל לפעילויות רותם, ולפי שווי של 1.7 מיליארד שקל ליתר פעילויות או.פי.סי בישראל. לאחר השלמת העסקה והזרמת ההון יעמוד השווי המוערך של החברה החדשה על כ-6.6 מיליארד שקל (אחרי הכסף).

השלמת העסקה כפופה לבדיקת נאותות, ומותנית בהשלמת תנאים מתלים ואישורים. לדברי או.פי.סי, המהלך נועד לפשט ולייעל את מבנה הפעילות שלה בישראל, ולהגדיל את הסינרגיה בין כלל פעילויות החברה בישראל.

בראש הפעילות של או.פי.סי בישראל עומד כיום ערן אמויאל, המכהן בתפקיד מנכ"ל החברה הבת או.פי.סי ישראל אנרגיה בישראל. גם לאחר השלמת העסקה המתוכננת ימשיך אמויאל לעמוד בראש הפעילות בישראל.


"השנים הקרובות יהוו אתגר עצום למשק האנרגיה"

או.פי.סי, הנסחרת בשווי של כ-7.8 מיליארד שקל (לאחר זינוק של 43% במניה בשנתיים), מפעילה בישראל, באמצעות רותם, תחנת כוח קונבנציונלית בהספק של כ-466 מגוואט במישור רותם, תחנת כוח בטכנולוגיית קוגנרציה בהספק של כ-144 מגוואט בחדרה, ופועלת להקמת תחנת כוח קונבנציונלית במחזור פתוח, בהיקף של כ-396 מגוואט, סמוך לצומת פלוגות.

נוסף על כך התקשרה החברה בהסכם עם איי.די.אי טכנולוגיות, להקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן ייצור אנרגיה מונע גז טבעי של כ-87 מגוואט בחצר מתקן ההתפלה שורק ב', וכן התקשרה במספר הסכמים מחייבים נוספים להקמה ולהפעלה של מתקנים דומים בהיקף מצטבר של כ-90 מגוואט.

במקביל להחזקותיה בישראל מחזיקה או.פי.סי אנרגיה גם בחברת החשמל האמריקאית, CPV, שנרכשה אשתקד. או.פי.סי מחזיקה ב-70% ממניות CPV, שמספקת חשמל באמצעות גז טבעי ואנרגיית רוח, וכן מקימה ומפתחת תחנות כוח באנרגיה סולארית ורוח במספר אזורים בארה"ב.

גיורא אלמוגי, מנכ"ל או.פי.סי אנרגיה, אמר היום כי "אנו נמצאים בעיצומה של מהפכת האנרגיה הנקייה בישראל. השנים הקרובות יהוו אתגר עצום למשק האנרגיה, אשר חייב להמשיך ולספק חשמל באופן רציף, תוך הפסקת השימוש בפחם וכניסה מסיבית של רכבים חשמלים.

"רק בשבוע שעבר נשבר שיא ביקוש של כל הזמנים, כמעט 15 אלף מגוואט, כאשר למעלה מ-4,000 מגוואט עדיין הגיעו מפחם. משק החשמל יזדקק בשנים הקרובות לאמצעי ייצור יעילים בהיקף של אלפי מגוואטים נוספים שיגיעו מגז טבעי ואנרגיה מתחדשת, תוך שימוש נרחב באגירה וניהול ביקושים.

"משנת 2010 או.פי.סי מובילה את מהפכת האנרגיה הנקייה בישראל ומספקת חשמל באופן אמין וכלכלי ללקוחות שלה. לאו.פי.סי אמצעי ייצור פועלים ובשלבי הקמה של כ-1,200 מגוואט, ואנו נערכים לצמיחה משמעותית מעבר לכך בשנים הקרובות.

"העסקה המתגבשת עם חברת ורידיס תזרים מקורות נוספים לפעילות שלנו, ותאפשר המשך צמיחה מואצת תוך יצירת מבנה בעלות פשוט שמאפשר לפעול כיחידה עסקית אחודה ולמקסם את הסינרגיה הגלומה בנכסים. אנו שמחים לצרף את ורידיס, שותפתנו הוותיקה בתחנת הכוח במישור רותם, כשותפה בכלל עסקי או.פי.סי בישראל, ופועלים להמשך פיתוח הפרויקטים השונים בישראל והבטחת צמיחתה העתידית".


"הרחבת השותפות תייצר ערך לבעלי המניות"

ורידיס פועלת בשלושה תחומים עיקריים: איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של 4.6 מיליארד שקל, לאחר שבחודש יוני האחרון השלימה הנפקה ראשונית של מניות לציבור, שכללה גיוס הון והצעת מכר של בעלי השליטה. מאז ההנפקה עלתה מניית החברה בכ-20%.

אילן בן סימון, מנכ"ל ורידיס, אמר היום כי "אנו רואים בעסקה זו הזדמנות עסקית משמעותית וסינרגטית להרחבת פעילותנו בתחום האנרגיה והחשמל בישראל, וביסוס מעמדנו בתחום, עם החזקה בחברה אשר עתידה לייצר חשמל בהיקף של כ-1,200 מגוואט עד סוף שנה הבאה. אנו מאמינים כי הרחבת השותפות האסטרטגית המוצלחת שלנו עם או.פי.סי אנרגיה, שהיא שחקן משמעותי בתחום החשמל והאנרגיה, תמשיך לתרום ולייצר ערך לבעלי המניות שלנו".


רשות החשמל התנגדה למתווה הקודם שסיכמו הצדדים

יש לציין כי כבר לפני שלוש שנים ניהלו או.פי.סי וורידיס מגעים בנוגע להחזקתה של ורידיס ברותם. במסגרת מתווה שסוכם אז בין הצדדים, הייתה ורידיס אמורה להעביר לאו.פי.סי את מלוא החזקותיה (20%) בחברות רותם, כנגד הקצאה של 13% ממניות או.פי.סי לורידיס.

נוסף על כך, נדרשה ורידיס להשקיע סכום במזומן כנגד הקצאת מניות רגילות נוספות של או.פי.סי, כך שעם השלמת העסקה הייתה ורידיס מחזיקה ב-20% ממניות או.פי.סי. עם זאת, בעקבות התנגדות רשות החשמל הוחלט אז שלא להמשיך בקידום המתווה.

העסקה שיקפה אז שווי של 480 מיליון שקל ל-20% ממניות רותם, כלומר שווי של 2.4 מיליארד שקל לחברה כולה. שלוש שנים מאוחר יותר מוערכת כאמור רותם לפי שווי של 4.5 מיליארד שקל.