באטמ | ראיון

צבי מרום: "מצטער שהמלצתי לחברות מישראל לשקול רישום לבורסה בלונדון"

על רקע מחיקתה הצפויה של מניית באטמ ממדד הדגל של הבורסה הבריטית, טוען המנכ"ל צבי מרום כי "התנאי שבו די באחוז מסחר אחד בארץ המולדת שלך כדי למחוק אותך מהמדדים שם הוא מגוחך לחלוטין" • מניית באטמ צנחה ב-16% ביומיים אולם היום היא מתאוששת עם עלייה חדה

צבי מרום - באטמ / צילום: שלומי יוסף
צבי מרום - באטמ / צילום: שלומי יוסף

חברת באטמ שמוביל צבי מרום, העוסקת בתחום הדיאגנוסטיקה הרפואית והתקשורת, הודיעה ביום חמישי האחרון כי היא עומדת להימחק ממדד ה-FTSE של בורסת לונדון, ומכל מדדי המשנה שלו בחודש מרץ הקרוב.

הבורסה הראשית בבריטניה החליטה כי חברות הנסחרות במדדים חייבות להיות חברות בריטיות, וכי חברות שמאוגדות במדינה אחרת ונסחרות בבורסה נוספת בהיקף העולה על 1% מהמסחר, לא עומדות בכלל זה. באטמ ידעה על התקנות החדשות זה שנה, ואף דיווחה עליהן, אך היא ביקשה לשקול את הדברים, וקיבלה ארכה של שנה. לדברי החברה, בתקופה זו היא קיבלה מן הבורסה האנגלית תחושה שהעניין ייפתר. אך כעת השנה נגמרה, והבורסה הבריטית לא שינתה את החלטתה.

בעקבות ההודעה ירדה מניית באטמ (BATM) בבורסה של ת"א כ-16% ביומיים, למחיר המשקף שווי חברה של פחות ממיליארד שקל. כעת רושמת המניה עלייה חדה של כ-5% בבורסה. בסך הכול איבדה המניה בשנה האחרונה כ-50% מערכה. גורמים המקורבים לחברה מעריכים כי הקרנות שצריכות לצאת מהמניה ברגע שהיא נמחקת מהמדדים בבריטניה מחזיקות רק מעט יותר מ-3% מהון החברה.

המנכ"ל ובעל השליטה בבאטמ, ד"ר צבי מרום, בוחר לשים את הדברים בהקשר היסטורי: "בריטניה של אחרי הברקזיט מתרחקת מאירופה ומתקרבת לארה"ב. לעומת זאת, אירופה איבדה עם עזיבתה של בריטניה את המרכז הפיננסי הגדול ביותר שלה. היא בונה כעת מרכזים פיננסיים חלופיים בעיקר בגרמניה ובהולנד, ומעודדת את החברות האירופאיות לקבל שירותים פיננסיים ב'בבית'.

"ייתכן שכדי לנסות לעצור את המהלך הזה, הבורסה הבריטית נתנה לחברות הזרות אולטימטום: תתאגדו כאן או שלא תיהנו מכל היתרונות של להיסחר כאן". מעריך מרום, ומדגיש כי באטמ היא חברה ישראלית ואין לו כוונה לאגד אותה מחדש בבריטניה. "אני מצטער מאוד שעזרתי להמליץ לחברות טכנולוגיה מישראל לשקול ברצינות את הרישום לבורסה בלונדון, בהתבסס על ניסיוננו", הוא אומר לגלובס. "התנאי שבו די באחוז מסחר אחד בארץ המולדת שלך כדי למחוק אותך מהמדדים, הוא מגוחך לחלוטין לדעת כל מי שמצוי בעניין".

"זו שליפה ביורוקרטית ארכאית"

למרום טענות חריפות גם לגבי האופן שבו בוצע המהלך: "אנחנו נסחרים בבריטניה מ-1996 וברשימה הראשית מ-1999, ואנחנו חברה מוכרת ומוערכת בבורסה הזו. היה בינינו לבין הבורסה שם הסכם, וגם הרבה שנים של הבנות משותפות.

"ישבנו עם ראשי הבורסה האנגלית ועם חברת המדדים שלה, כמו גם עם הבורסה הישראלית תחת הסכם הדואליות, והיה ברור בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי העניין, שכל מקורו בשליפה ביורוקרטית ארכאית, ייפתר בצורה משביעת רצון. לפתע, בחצות יום רביעי שחררה חברת המדדים של הבורסה ללא הכנה מוקדמת הודעה שההחלטה יוצאת לפועל".

מרום עדיין מקווה כי ההחלטה תשונה, ולדבריו "קיבלנו אין ספור טלפונים מגורמי ממשל וסחר בריטים בכירים הטוענים כי העניין יטופל עד מועד היציאה בפועל מהמדדים. ברם, הנזק נגרם, ואנו מטפלים בו באמצעים העומדים לרשות החברה. מה עוד שלא חל שום שינוי לרעה באיזה שהוא פרמטר של החברה, ואנו עומדים לפרסם את תוצאות 2021 בקרוב".

בלבול בקרב המשקיעים הוותיקים

ביולי 2019 חזרה באטמ להיסחר בבורסה בת"א (לאחר שנסחרה בה בעבר ונמחקה ב-2015 לטובת המסחר בלונדון בלבד). בחודשים הבאים שילשה המניה את מחירה עד לשיא שנרשם בה שנה לאחר מכן, על רקע האופן שבו ניצלה את מגפת הקורונה כדי לפתח ולייצר בדיקות ומכשירי הנשמה, בעיקר עבור שוקי חו"ל, והכנסותיה צמחו בהתאם. עם זאת מהשיא ביולי 2020 צנחה המניה בכ-65%.

נראה כי גם המבנה המורכב של באטמ הכולל פעילות רפואית, שהופכת גדולה יותר ויותר, בעיקר מאז פרוץ הקורונה, ופעילות תקשורת וסייבר, שככל שעובר הזמן הופך חלקה לקטן יותר (הפוך מכפי שהיה בעבר), מובילים למידה של בלבול אצל המשקיעים הוותיקים במניה. בשוק יש מי שמעריך כי החברה עשויה לפעול כדי לפצל את פעילותה, באופן שבו פעילות התקשורת והסייבר מחד והפעילות הרפואית מאידך ייסחרו באופן נפרד.

ב-2020 רשמה באטמ  הכנסות של 183 מיליון דולר, גידול של 49% לעומת השנה הקודמת והציגה רווח של 9.8 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2021 הציגה החברה הכנסות של כ-72 מיליון דולר, עדיין צמיחה, אך לא בקצב ששיחזר את הצמיחה בשנה הקודמת. הרווח במחצית עמד על כ-12 מיליון דולר, לעומת כ-2 מיליון בתקופה המקבילה ב-2020.