המטא-מפץ שיחייב את חברות הטכנולוגיה להמציא עצמן מחדש

בזמן שחברות הטכנולוגיה מפתחות את זירת החיים החדשה שאליה ינסו לשאוב אותנו, גופי הניהול מפרסמים תחזיות אופטימיות לשווי השוק שצפוי לתחום • כיצד יכולים המשקיעים להיערך ולאן כדאי לכוון את ההשקעה

משקפי מציאות מדומה. רבות מחברות הגיימינג פוזלות לתחום / צילום: Reuters, Reuters Marketplace
משקפי מציאות מדומה. רבות מחברות הגיימינג פוזלות לתחום / צילום: Reuters, Reuters Marketplace

"השם פייסבוק לא מקיף את הפעילות שלנו בחברה. מעתה ניקרא META. מטא-וורס זה הגבול הטכנולוגי הקרוב". מאז הכריז מארק צוקרברג בחודש אוקטובר האחרון, על שמה החדש של פייסבוק והכיוון אליו שועטת החברה, קשה להחמיץ את ההייפ סביב הטכנולוגיה שכבר סומנה כיורשת של האינטרנט.

החיפושים בגוגל אחר המונח "מטא-וורס" נסקו, מנהלי ההשקעות בעולם החלו לסקר את התחום ולהצמיד הערכות שווי מרשימות, ושורת ענקיות טכנולוגיה וגיימינג הצהירו בזו אחר זו שהן כבר נטועות עמוק בפיתוח טכנולוגיית המציאות המדומה (Virtual Reality). מדובר במרחב וירטואלי שבו אנחנו, כאוואטרים (כפילים דיגיטליים), ננהל חיים מקבילים עם מחוות והתנהגות אנושית. נייצר אינטראקציות חברתיות, נקיים פגישות עבודה, נתקשר, נצרוך בידור ותרבות. 

לקורא הממוצע זה עשוי להישמע כמו שאיפה שתפגוש רק את המשוגעים לדבר. אך עם כניסתם לתחום של שמות כמו מטא (כאמור, פייסבוק לשעבר), מיקרוסופט, גוגל, אינטל, אנבידיה, טנסט ואפל (שלא חורגת ממנהגה ושומרת על מעטה חשאיות בנוגע לתוכניותיה בתחום), כנראה שלא נוכל לחמוק מהחיים החדשים שמתכננות לנו ענקיות הטק. הרי הן מנגנות בחליל כבר עשורים ארוכים ואנחנו, רוצים או לא, רוקדים לפי הצלילים שהן מפיקות.

לא דומה לכישלון של Second Life

את המפגש עם העולם הווירטואלי ניסתה לתווך חברת "לינדן" עוד בשנת 2003, אז הושק המשחק Second Life, שניסה לגרום למשתמשים לנהל חיים "אמיתיים" בעולם מקביל. הניסיון כשל. האם זה מעיד על מה שעתיד להתרחש עם הטכנולוגיה החדשנית של המטא-וורס? בהחלט שלא. גם מכוניות חשמליות כשלו בניסיונן הראשון לחדור לשוק לפני כעשור. הכוונה היא שהתשתית וההרגלים שלנו היום יצרו את הקרקע לאימוץ טכנולוגיית המטא-וורס בכמה מובנים.

 
  

ראשית, הבשלות הגוברת של בינה מלאכותית (AI) ותשתיות חזקות הנתמכות על-ידי המעבר ל-G5 ושימוש תדיר בענן, לצד מעבדים מתקדמים ויכולות מחשוב מתקדמות יותר שנמצאות בפיתוח, יהיו מסוגלים בעתיד הקרוב לספוג את כוח החישוב העצום שדורש המטא-וורס. שנית, האינדיקציה לאימוץ הטכנולוגיה מגיעה מעולם הגיימינג, שם השחקנים מבססים את תחום המציאות המדומה (VR) כזירה תוססת וצומחת בקצב מרשים. רבות מחברות הגיימינג המובילות כבר פוזלות לתחום.

יתרה מכך, הקורונה העבירה את כולנו קורס מזורז באימוץ טכנולוגיות וניהול מרחוק של חיים דיגיטליים. רצף סגרים, הגבלות תנועה והיעדר אינטראקציה חברתית הוכיחו שהעולם הדיגיטלי הוא מפלט, במידה רבה צורך. הטכנולוגיה מגשרת על פערי הריחוק ומאפשרת יצירת תקשורת קרובה יותר בין אנשים. בעתיד הלא רחוק, במקום שיחות זום, ניתן יהיה להפגיש בין הדמויות הווירטואליות שלנו פנים אל פנים בממד העל-אנושי. זה לא יהיה עוד משחק שבו לכל אדם יש דמות עם נרטיב ומשימה - החוויה והשהות במטא-וורס אמורות להיות שגרתיות, לעיתים בנאליות, בדומה לחיים עצמם.

גם שוק האופנה מתלבש על המטא-וורס

אם אכן החזון יתממש ונתחיל להעביר בהדרגה חלק ממרכז חיינו למטא-וורס, גם הדימוי העצמי בעולם הווירטואלי יקבל משקל משמעותי - ויש כבר מי שמכינות את הקרקע ליום שזה יקרה. חברות אופנה מכירות ביצרים הרגשיים והן ינצלו אותם כעניין שבשגרה למינוף פעילות פיננסית מניבה.

נייקי  כבר הבינה את הכיוון אליו השוק דוהר והודיעה באחרונה על רכישת RTFKT, סטארט-אפ מתפתח שאחד ממוצריו הם גאדג'טים לבישים כ-NFT על רשת הבלוקצ'יין. בחודשים האחרונים גם פורסם שנייקי הגישה בקשות לרישום סימני מסחר סביב המותג שלה. ייתכן כי זו עוד היערכות לקראת חדירה משמעותית יותר לעולמות המטא-וורס.

נייקי כמובן לא היחידה. כך למשל, מותג שעוני היוקרה ג’ייקוב אנד קו מכר באפריל האחרון שעון NFT בלא פחות מ-100 אלף דולר. גוצ’י מכרה על גבי פלטפורמת הגיימינג Roblox אביזרי אופנה דיגיטליים, בהם תיק בודד במחיר של 350 אלף רובוקס (Robux - המטבע הייעודי בפלטפורמה) כלומר כ-4,000 דולר. רכישות כאלו מעוררות את תיאבון החברות וההבנה כי במטא-וורס כולנו נדרש לנהל חיים כמעט אמיתיים, וזה בהכרח כולל רכישות רגשיות.

בינתיים מתקיים מערב פרוע בעולמות המטא-וורס בנוגע לזכויות יוצרים, וכנראה שכחלק מהתגבשות הטכנולוגיה זה יגרום לחברות לעשות את מה שהן יודעות הכי טוב - לבסס נוכחות ולפמפם היטב את הכלכלה הצרכנית גם בזירה הווירטואלית.

להיחשף לתחום ברמת סיכון נמוכה

בזמן שחברות הטכנולוגיה מפתחות את זירת החיים החדשה שינסו לשאוב אותנו אליה, גופי הניהול משחררים תחזיות אופטימיות לשווי השוק שצפוי לתחום. לפי בלומברג אינטליג'נס, צפוי שוק המטא-וורס להגיע להיקף של כ-800 מיליארד דולר עד 2024. קרן השקעות הקריפטו Grayscale העריכה בדוחותיה כי פוטנציאל ההכנסות השנתי בתחום עשוי להגיע בשנים הקרובות ליותר מטריליון דולר, לרבות זרימת כסף מפרסום, מסחר מקוון, אירועים ועוד.

הערכות האלה מחווירות לעומת תחזית שפרסם אנליסט במורגן סטנלי, שהעריך כי פוטנציאל השוק של מטא-וורס עשוי לנסוק לכ-8 טריליון דולר. עם זאת, האחרון ציין כי בנקודה הנוכחית קיים חוסר ודאות סביב חוויית השימוש, ויש חשדנות מצד הצרכנים לגבי השימוש שיעשו "מטא" ואחרות במידע הפרטי. לצד זה, בבנק ההשקעות מציינים כי יריית הפתיחה לתחרות ואימוץ נרחב של טכנולוגיית ה-AR וה-VR, תגיע כאשר אפל תודיע על הצטרפותה למרוץ - אירוע שצפוי לחולל לא מעט גלי הדף בעולם.

משקיעים שמחפשים בנקודת הזמן הנוכחית חשיפה לתחום שאינה ברמת סיכון גבוהה, יכולים לכוון להשקעה בענקיות הטק שהודיעו כי הן פועלות בעולמות המטא-וורס, כל אחת בנישה אחרת שתשרת את אחיזתה בשוק.

פייסבוק, או בשמה החדש מטא  (קיצור של מטא-וורס), עשתה צעד משמעותי בתחום המטא-וורס, ולאחרונה הכריזה על פתיחת "Horizon Worlds", עולם מציאות מדומה לבני 18 ומעלה מארה"ב וקנדה בלבד. עם זאת, החברה פרסמה בשבוע שעבר דוחות ראשונים מאז המיתוג מחדש ופרסום חזון המטא-וורס שלה, שאכזבו את המשקיעים עם רווח למניה נמוך מהתחזיות לצד תחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2022. בתגובה מנייתה איבדה עשרות אחוזים תוך כמה ימי מסחר.

חברת יוניטי  (UNITI) מפתחת מנוע גרפי לפיתוח משחקי וידאו למגוון גדול של פלטפורמות (טלפונים, קונסולות) ומערכות הפעלה. עולם המטא-וורס ידרוש יותר תוכן תלת-ממד ויותר מפתחים שמסוגלים לבנות בתלת-ממד ובמציאות מדומה. יוניטי תנסה לייצר דמוקרטיזציה של יצירת תוכן למפתחים.

אנבידיה  (Nvidia) מייצרת שבבים מתקדמים בתחום הגרפיקה. אחד הפרויקטים הגדולים שלה בתחום המטא-וורס הוא ה-Omniverse, פלטפורמה המקשרת יותר מ-20 אפליקציות (בהן פוטושופ, אוטודסק) ליצירת עולם מציאותי.

מעבר לכך, ישנן חברות גיימינג וציוד הממקדות פעילותן בתחום המטא-וורס, אם כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית הרבה יותר. כך או כך, הטכנולוגיה אמנם טרם הבשילה לכדי יציאתה לדרך של המהפכה הטכנולוגית הבאה, אך היא קרובה מתמיד. זו, עשויה לשנות כל מה שהכרנו, ומשקיעים שיבחרו להשקיע בחברות החלוציות בתחום, יוכלו אולי לומר בעוד כמה שנים כי היו מאלו שהשקיעו ב"אינטרנט החדש".

*** הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמלי אופיס. אין לראות במאמר ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע