ה־SEC מזמן את טסלה בבקשה לקבלת מידע הקשור להסדר עם אלון מאסק

חקירה של רשות ניירות הערך מחזירה לחיים את הביקורת על ציוץ של מאסק בו טען שהשיג את המימון הנחוץ להפיכת חברת המכוניות החשמליות לחברה פרטית

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) זימנה את חברת טסלה למסירת מידע על ציות להסדר שנקבע על ידי בית משפט ועל פיו חלק מהציוצים של מנכ"ל החברה אלון מאסק צריכים לעבור אישור מראש לפני שהוא מצייץ אותם בטוויטר.

טסלה  הודיעה בהודעה רגולטורית שהגישה ביום שני שה־SEC ביקש מידע על "תהליכי משילות הקשורים לציות" לגבי הסדר הקשור לציוץ של מאסק מ־2018 בו טען שהשיג את המימון הנחוץ להפיכת יצרנית המכוניות החשמליות לפרטית.

מאסק שילם 20 מיליון דולר על מנת לסיים פעולת אכיפה של ה־SEC שטענה שכשצייץ על האפשרות לרכישת החברה ביצע מרמה. ה־SEC גם התעקשה על דרישה מתמשכת יוצאת דופן: עורך דין של טסלה יעבור על הפוסטים שלו ברשתות חברתיות ועל חלק מההודעות לציבור של החברה. הוא הסכים גם לוותר על תפקידו כיושב ראש החברה, בזמן שהוא נשאר בתפקיד המנכ"ל.

טסלה הודיעה בדיווח לרשות שה־SEC הוציאה את הזימון - לרוב משהו שמהווה סימן לכך שהרשות עורכת חקירה רשמית - ב־16 בנובמבר. טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה ומה־SEC סירבו להגיב.

אתמול (שני) רשמה מניית טסלה ירידה של 1.73%.

גילויים על הזימון החזירו לחיים את הבדיקה על השימוש של מאסק ברשתות חברתיות, שב־SEC מנסים כבר שנים לרסן.

הסוכנות אמרה לטסלה ב־2020 שהשימוש של המנכ"ל בטוויטר הפר פעמיים את מדיניות האישור מראש, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בשנה שעברה. אחד הציוצים שהדאיג אותה היה ציוץ מ־1 במאי 2020, שבו אמר מאסק ש"מחיר המניה של טסלה גבוה מדי לדעתי". לאחר הציוץ הזה ירד המחיר של מניות החברה.

טסלה לא הסכימה עם ה־SEC, ואמרה לרשות שהמסרים של מאסק לא היו כלולים במסגרת ההסכם. ב־SEC לא ביקשו מבית משפט להתערב בעניין.

החיכוך המתמשך בין מאסק ל־SEC מראה את הסיכון שבלהיות "יצירתי מדי" בהגעה להסדר אכיפה, כך אמר מארק פייגל, לשעבר ראש המשרד של הרשות בסן פרנציסקו. הרשות הייתה יכולה לבקש שמאסק יועבר מתפקידו כמנכ"ל כשהגיעה לסיכום תביעת המרמה האזרחית, אבל לא ביקשה עונש זה.

"ה־SEC בחרה מין הסכם פשרה חדשני בדרישה על ניטור הציוצים ואני חושב שמה שקורה בפועל מדגים את הסכנות בזה", אמר פייגל.

ל־SEC אין הרבה אפשרויות אם הרשות מאמינה שמאסק או טסלה הפרו את ההסדר. רגולטורים יכולים לבקש משופט פדרלי לבטל את ההסדר, והם יכולים לחדש את תביעת המרמה נגד מאסק והחברה.

אפשרות אחרת היא שה־SEC תמקד חקירה חדשה על השאלה אם טסלה לא פיקחה על הציוצים של מאסק כפי שאמרה לבעלי המניות שתעשה, אמר פייגל.

מאסק לעתים נלחם ברגולטורים וב־SEC במיוחד. לאחר שה־SEC ביקשה מידע על השאלה אם טסלה מנטרת את מסריו לציבור, צייץ מאסק ביולי 2020 התייחסות לאקט מיני: "SEC, ראשי תיבות בשלוש אותיות, המילה האמצעית היא 'של אלון'". בשנה שעברה ביקשה טסלה ממשרד עורכי הדין Cooley לפטר עורך דין במשרד שהעסיקה שעבד בעבר ב־SEC או להפסיד את טסלה כלקוח, כך דיווח הג'ורנל בחודש שעבר. ב־Cooley סירבו לעשות זאת.

ביום שני הודיעה טסלה שסוכנות בקליפורניה שתפקידה להגן על זכויות האזרח אמרה לחברה בחודש שעבר שלאחר חקירה לגבי האשמות באפליה גזענית והטרדות בחברה, מאמינים בסוכנות שיש בסיס להגיש תביעה נגד טסלה. במשרד להעסקה ודיור הוגנים של קליפורניה סירבו להגיב. הסוכנות כתבה באתר שלה שלפני הגשת תביעה, היא לרוב מבקשת מהצדדים ללכת לגישור.

חבר מושבעים פדרלי מצא בשנה שעברה שטסלה הציבה עובד לשעבר שחור בסביבה עוינת מבחינת גזע, והעניק לו כ־137 מיליון דולר בפיצויים. טסלה אמרה שהיא לא מאמינה שגזר הדין מוצדק וביקשה משפט חדש או הקטנה של סכום הפיצויים.