להוציא רישיון עסק: מה כולל ההליך וכמה זמן זה לוקח?

בממשלה מדברים כל העת על הקלות ורפורמות בתחום רישוי עסקים, אבל לכולם ברור שיש עוד הרבה מה לעשות בנושא הרגולציה בתחום • עו"ד שירן זנדברג, מנכ"לית חברת ברקת, נותנת מספר טיפים שיסייעו לעסקים להבין מי מהם נדרש כיום לצורך הוצאת רישיון ואיך ניתן להתמודד עם ההליך בקלות יחסית

הדרך להוצאת רישיון עסק / צילום: Shutterstock
הדרך להוצאת רישיון עסק / צילום: Shutterstock

183 סוגי עסקים בישראל חייבים רישיון עסק כדי לפעול. הליך הוצאת רישיון העסק בישראל נחשב כאחד המייגעים והמסורבלים שיש, ומחייב, בין היתר, הגשת בקשה מראש, המתנה לבדיקת המסמכים, לבדיקה פיזית של העסק ולמתן אישור. מבדיקה שנערכה על ידי משרד ראש הממשלה לקראת גיבוש חוק ההסדרים לשנים 2021-2022 עלה כי הזמן הממוצע לטיפול בבקשה מגיע לכ-10 חודשים בממוצע. עסקים רבים העידו שגם יותר מכך. גם ריבוי הגופים המעורבים במתן רישיון עסק הופך את הליך הוצאת רישיון העסק לאחד המתישים. בעלי עסקים צריכים לעבור דרך שלל רגולטורים, בהם שירותי הכבאות, משרד הבריאות, משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה ורשויות מקומיות, ולא פעם הם נתקלים בדרישות סותרות של אותם גופים.

ההליך הזה טומן בחובו עלות ביורוקרטית, הוצאה כספית, ימי המתנה עד לקבלת האישור ואובדן הזדמנויות כלכליות הנגרם כתוצאה מזמן ההמתנה.

בממשלה מדברים כל העת על הקלות ורפורמות בתחום רישוי עסקים ורגולציה ובמסגרת חוק ההסדרים האחרון ותקציב 2021-2022 אף נעשו צעדים בכיוון, בהם החלת מסלולים מקוצרים להוצאת רישיון תוך 21 עד 49 ימים ומסלול מקוצר לחידוש רישיון. אבל לכולם ברור שיש עוד הרבה מה לעשות בתחום הרגולציה של רישוי עסקים. עד שהתכניות הגדולות הבאות יתממשו בשטח, עו"ד שירן זנדברג, מנכ"לית חברת ברקת, העוסקת ברישוי עסקים ורישוי בניה, נותנת מספר טיפים שיסייעו לעסקים להבין מי מהם נדרש כיום לצורך הוצאת רישיון ואיך ניתן להתמודד עם ההליך בקלות, יחסית.

אילו עסקים צריכים רישיון עסק

"לא כל העסקים צריכים רישיון עסק. צו רישוי עסקים מפרט את סוגי העסקים להם נדרש רישיון עסק. משרדים למשל, אינם מצריכים רישיון העסק", מסבירה עו"ד זנדברג.

העסקים שכן צריכים רישיון תחלקים ל-10 קבוצות עיקריות: בריאות, רוקחות וקוסמטיקה (בתי מרקחת, מכונים לטיפולי קוסמטיקה, מעבדות לא רפואיות; דלק ואנרגיה (תחנות דלק, תחנות תדלוק בגז, בתי זיקוק, תחנות כח ועוד); חקלאות ובעלי חיים (ייצור, אריזה ואחסנת חומרי הדברה, ייצור, עיבוד ואחסנת מזון בעלי חיים ועוד); מזון (אטליז, מרכולים, מסעדות, בתי קפה, בית קירור ועוד), וכן מים ופסולת (תחנת מעבר ומיון אשפה, מתקני התפלת מים, עיבוד וטיהור שפכים ועוד); מסחר (אחסנה מעל 50 מ"ר, חנות ששטח המכירה בה לפחות 800 מ"ר, מכבסה, קניון, רוכלות ועוד); עינוג ציבורי, נופש וספורט (בית מלון, פנסיון, מכון כושר ששטחו מעל 800 מ"ר, קולנוע, תיאטרון ועוד); רכב ותחבורה (השכרת רכב, חניונים מקורים ופתוחים מעל 500 מ"ר, הסעות נוסעים, מוסך ועוד); שירותי שמירה ואבטחה (עסק למכירת כלי נשק ותחמושת, מטווחי ירי ועוד); תעשייה, מלאכה, כימיה ומחצבים (ייצור, צביעה, הדפסה של טקסטיל ודברי הלבשה, חומרים מסוכנים, מסגריות, מרפדיות, ייצור מוצרי מתכת ועוד).

מה כוללת הרפורמה ברישוי עסקים - מה השתנה?

הרפורמה ברישוי עסקים כללה כמה דברים: הראשון - מסלול "רישוי עסקים דפרינציאלי", שכולל מסלולי רישוי מהירים; השני - הקלה על הליך חידוש רישיון עסק; והשלישי - מסלול מקוצר בעת העברת בעלות על עסק.

"שינוי נוסף במסגרת הרפורמה הוא שרשות מקומית מוסמכת לפרסם מפרט בו היא תפרט את המסמכים והתנאים שהיא דורשת לעסקים להם פורסם מפרט אחיד. הרפורמה מנסה מצד אחד לאזן בין שמירה על הציבור דרך קיום סטנדרטים נאותים לעסקים השונים, ומהצד שני לעודד פעילות עסקית", מסבירה זנדברג. "במסגרת הרפורמה פורסמו כבר 80 מפרטים אחידים לפי סוג העסק. כל אדם שירצה לפתוח עסק יוכל לדעת בדיוק מהם התנאים והדרישות לקבלת הרישיון, דבר שאמור להביא לייעול, קיצור ושיפור ההליך המייגע של הוצאת רישיון עסק".

כמה זמן לוקח להוציא רישיון עסק?

הליך קבלת רישיון עסק כולל קבלת אישור מגורמי רישוי חיצוניים כמו כיבוי אש, נגישות, הנדסה ועוד, בהתאם לסוג הפריט - סוג העסק עליו מוציאים רישיון עסק. "ככל שמאפייני העסק מורכבים יותר, כך הליך הוצאת רישיון העסק יהיה ארוך יותר", מסבירה זנדברג. "במסגרת הרפורמה החדשה נקבעו 3 מסלולי רישוי מזורזים לעסקים בעלי רמת סיכון נמוכה: רישוי על בסיס תצהיר, היתר מזורז א' והיתר מזורז ב'.

מהו מסלול רישוי על בסיס תצהיר?

זנדברג: "מדובר בהליך הכולל הגשת בקשה הכוללת את כל המסמכים הנדרשים ותשלום אגרה. הבקשה נבחנת ברשות המקומית שמודיעה על ההחלטה עד 21 ימים. פתיחת העסק וקבלת רישיון על יסוד תצהירים בלבד חל על עסקים כמו מספרה בשטח של עד 300 מ"ר, עסקים לגזירה ותפירה של טקסטיל עד 500 מ"ר, עסקים לתיקון תקרים עד 200 מ"ר ועוד".

מהו מסלול היתר מזורז א', ולמי הוא מיועד?

"מדבור במסלול ללא תקופת בדיקה: מסלול זה זהה למסלול על יסוד תצהיר, אלא שלאחר הגשת התצהיר המלא, בעל העסק לא מקבל רישיון לעסק, אלא היתר מזורז למשך 180 ימים (עם אפשרות הארכה ב-90 ימים). במהלך הימים האלה נותני האישור צריכים להגיע לבדוק את העסק, ואם תוצאות הבדיקה מצביעות שהעסק עומד בדרישות, ניתן רישיון עסק בתום התקופה", מסבירה דנברג.

מסלול זה חל על עסקים ברמת סיכון נמוכה בהם עסקים בתחום הובלת שפכים וקולחין במכליות, אחסון, הובלה, חלוקה ומכירתו של מזון לבעלי חיים, עסקים לניקוב חומרים בגוף האדם ועוד.

מהו מסלול היתר מזורז ב'?

מדובר במסלול הכולל תקופת בדיקה. "במסלול זה ניתן פרק זמן של 49 ימים (לאחר הגשת התצהיר ומלוא המסמכים) לגורמי הרישוי השונים לבדוק את העסק בטרם יינתן לו היתר. פרק זמן זה נקרא בחוק 'תקופת הבדיקה' ויש בו כל מיני 'תחנות' להגשת מסמכים", מסבירה זנדברג. "המסלול הזה חל על עסקים מורכבים כמו מרכול ללא טיפול במזון מעל 300 מ"ר כמו מסעדות".

אם אני משכיר נכס למטרות עסקיות - האם החובה לקבל רישיון עסק חלה עלי או על השוכר?

עו"ד זנדברג: "החובה להשיג רישיון עסק חלה על בעלי ומנהלי העסק, ולא על מי שמשכיר להם את הנכס בו פועל העסק. מאידך, ככל שמדובר בעבירות על חוק התכנון והבניה קיימת חשיפה משמעותית גם לבעל הנכס וניתן להאשימו בגין עבירות אלו. לדוגמה: במצב בו השימוש אינו תואם את התוכניות החלות באזור, או שיש חריגות בניה".

אם אני שוכר נכס האם החובה לקבלת רישיון עסק חלה עלי?

זנדברג: "כן. החובה להשיג רישיון עסק חלה על מפעיל העסק. בעת הוצאת רישיון עסק, במקרה שבעל העסק הוא תאגיד, הרשויות דורשות לצין על טפסי הבקשה ועל הרישיון עצמו את מנהל/י התאגיד. כאשר משתנה הבעלות בעסק, יש צורך בעדכון הרישיון והחלפת המנהלים ברישיון".

אם קניתי עסק - רישיון העסק של בעל העסק הקודם תקף גם לגבי?

במקרה של רכישת עסק, תקנות רישוי עסקים קובעות מסלול מקוצר לקבלת הרישיון הנוגע לשינוי הבעלות בעסק. "יש להגיש חוזה להעברת הבעלות בעסק, תצהיר לפי טופס קבוע שלא חלו שנויים בעסק מאז הוצא הרישיון הקודם, וכי העסק מקיים את תנאי הרישיון הקודם. עמידה בתנאים אלו תאפשר הסבת שם רישיון עסק לבעלים החדש", מסבירה זנדברג. "במקרה שהעסק היה בתהליך קבלת רישיון עסק וטרם קיבל אותו, הרי שלאחר הסבת השם, ההליך יימשך מאותה נקודה בה נעצר".

האם צריך לחדש את רישיון העסק ומתי?

בשנת 2021 נכנסה לתוקפה רפורמה שכוללת מסלול מקוצר לחידוש רישיון עסק, עד 120 יום לפני תום תקופת רישיון העסק. זנדברג: "הרשות המקומית נדרשת להודיע לבעל ולנותני האישור הודעה על כך עד 90 יום לפני תום תקופת רישיון העסק. בעל העסק נדרש להצהיר כי לא חלו שינויים במהות העסק, במבנהו ובבעלות עליו לעומת מה שאושר בתקופת הרישיון הקודם וכן כי אין חריגות בניה או עבירות על חוק התכנון והבניה.

"הרשות המקומית מפנה את התצהיר של בעל העסק לנותני האישור (כבאות, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ועוד) מדובר במסלול מקוצר בו יש לנותני האישור 45 יום להגיב ועל הרשות לתת תשובה לבעל העסק תוך 60 יום מקבלת התצהיר - או לחדש את רישיון העסק , או לתת היתר זמני או לסרב לבקשה, כאשר אם נותן האישור לא הגיב במועד יראו את זה כהסכמתה לתת לבעל העסק היתר זמני".

מהן הסכנות בניהול עסק ללא רישיון?

זנדברג: "ניהול עסק ללא רישיון מהווה עבירה פלילית שדינה מאסר עד 18 חודשים וקנס פלילי. בנוסף, עסק הפועל ללא רישיון עלול להיות בחשיפה ביטוחית וייתכן שיטענו כלפיו כי הפוליסה אינה בתוקף. המשמעות יכולה להיות שלא יהיה ביטוח לעובדי העסק וללקוחות בגין כל פגיעה שתיגרם בעסק".

האם הרשות חייבת להנפיק רישיון עסק או שהיא יכולה לסרב לבקשה?

זנדברג: "הרשות מעבירה את הבקשה לרישיון עסק לגורמי הרישוי השונים שנדרשים לאשר. במקרה שגורמי הרישוי סבורים שהעסק לא עומד בתנאים לקבלת רישיון, יש לבצע התאמות בהתאם לדרישות. ככל שמדובר בדרישות לא לגיטימיות, או אם גורם הרישוי אינו מאשר את הבקשה, ניתן להגיש השגה על החלטה זו. כמו כן, ניתן לפנות לבית המשפט כנגד ההחלטה".

יש חיה כזאת "רישיון עסק לצמיתות"?

בעבר ניתנו רישיונות עסק לצמיתות לעסקים מסוימים, שמשמעותם רישיון לתקופה ממושכת מאוד. זנדברג מסבירה, כי המצב השתנה. "בהתאם לרפורמה ברישוי עסקים, לא יינתנו יותר רישיונות עסק לצמיתות. מי שהיה לו רישיון לצמיתות ותקופת הרישיון קטנה משנה, עליו להוציא רישיון עסק תקופתי בתום תקופת המעבר שנקבעה בחוק. מי שהיה לו רישיון עסק לצמיתות ולפי הצו תקופת הרישיון של אותו סוג עסק תהיה 15 שנים, נשאר עם רישיון העסק לצמיתות".