הקנאביס צומח בישראל: אינטרקיור מציגה הכנסות של יותר מ-200 מיליון שקל ב-2021

חברת הקנאביס הרפואי שמוביל אהוד ברק הגדילה את הכנסותיה ב-250% בשנה החולפת, ואחראית להערכתה לכ-30% ממכירות הקנאביס בישראל • צופה המשך הצמיחה גם ב-2022

אהוד ברק / צילום: איל יצהר
אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הקנאביס הרפואי אינטרקיור  פרסמה תוצאות מקדמיות לקראת הדוחות השנתיים שלה ל-2021, מהן עולה כי היא רשמה הכנסות של 77 מיליון שקל ברבעון הרביעי, גידול של פי 3 מהרבעון המקביל ב-2020 ושל 24% לעומת הרבעון השלישי של השנה. זהו הרבעון השמיני שבו אינטרקיור רושמת צמיחה דו-ספרתית.

אינטרקיור, בראשות היו"ר אהוד ברק והמנכ"ל אלכס רבינוביץ', נסחרת בת"א, בקנדה ולאחרונה גם בנאסד"ק, בשווי של כ-900 מיליון שקל. בספטמבר 2021 החלה מניית החברה להיסחר בנאסד"ק, במחיר דומה לזה שבו נסחרת המניה כיום ונמוך בכ-23% מזה שבו נסחרה בת"א לפני שנה.

בית מרקחת של אינטרקיור במותג קוקיס / צילום: יח''צ
 בית מרקחת של אינטרקיור במותג קוקיס / צילום: יח''צ

אינטרקיור מעדכנת כי תסיים את 2021 עם הכנסות של כ-217 מיליון שקל, גידול של כ-250% לעומת 2020. נזכיר כי ב-2019 יישם השוק המקומי את רפורמת הקנאביס,  שדווקא הקשתה בתחילת הדרך על פעילותה של אינטרקיור, שלא הצליחה לייצר כמויות גדולות של קנאביס עם ריכוזי חומרים פעילים גבוהים על פי התקנים של האסדרה החדשה.

מתרחבת בבתי מרקחת ממותגים, גם באירופה

ב-2020 החלה החברה ביבוא קנאביס לישראל, מיצבה את עצמה כמובילת תחום היבוא, ובהמשך השיקה גם מוצרים מתוצרת מקומית שהיו תחרותיים מול מוצרי היבוא. את שנת 2020 אינטרקיור סגרה כאחת החברות הגדולות בתחום מבחינת הכנסות, ובמהלך 2021 המשיכה להיות החברה הדומיננטית בשוק.

מהלך שני שהגדיל משמעותית את פעילות החברה היה התרחבות בבתי המרקחת, מה שהפך למנוע העיקרי מאחורי הצמיחה שלה בשנה החולפת. רשת בתי המרקחת של אינטרקיור מתמחה בקנאביס ומוכרת את מוצרי החברה ומוצרים של חברות קנאביס אחרות, וכן מוצרי פארמה אחרים (אם כי מוצרי הקנאביס אחראים לרוב ההכנסות). הרשת כוללת כיום 20 בתי מרקחת במיתוג מוצרי הקנאביס של החברה.

לאחרונה פתחה אינטרקיור נקודות מכירה למוצריה גם באוסטריה ובבריטניה. בדוח השנתי המלא ניתן יהיה לראות אם מוצרי היצוא כבר מתחילים להוות חלק משמעותי מהכנסותיה; עד היום הם היוו חלק זניח.

כיום נתח השוק של החברה בישראל, על פי הערכתה בדוחות, עומד על כ-30%. במהלך הרבעון הרביעי מכרה אינטרקיור מעל 1 טון של קנאביס מתוצרתה בכל חודש. המשמעות היא שבישראל נמכרים כ-40 טון קנאביס בשנה. ואכן, השוק הישראלי נחשב לאחד משוקי הקנאביס הרפואי הגדולים בעולם, למרות קוטנו האבסולוטי. ככל הנראה מדובר בשילוב בין פתיחות ליבוא, היעדר לגליזציה, ועם זאת יד קלה יחסית על הדק אישור רישיונות השימוש.

ב-2020 החלה החברה ביבוא קנאביס לישראל, מיצבה את עצמה כמובילת תחום היבוא, ובהמשך השיקה גם מוצרים מתוצרת מקומית שהיו תחרותיים מול מוצרי היבוא. את שנת 2020 אינטרקיור סגרה כאחת החברות הגדולות בתחום מבחינת הכנסות, ובמהלך 2021 המשיכה להיות החברה הדומיננטית בשוק.

מהלך שני שהגדיל משמעותית את פעילות החברה היה התרחבות בבתי המרקחת, מה שהפך למנוע העיקרי מאחורי הצמיחה שלה בשנה החולפת. רשת בתי המרקחת של אינטרקיור מתמחה בקנאביס ומוכרת את מוצרי החברה ומוצרים של חברות קנאביס אחרות, וכן מוצרי פארמה אחרים (אם כי מוצרי הקנאביס אחראים לרוב ההכנסות). הרשת כוללת כיום 20 בתי מרקחת במיתוג מוצרי הקנאביס של החברה.

לאחרונה פתחה אינטרקיור נקודות מכירה למוצריה גם באוסטריה ובבריטניה. בדוח השנתי המלא ניתן יהיה לראות אם מוצרי היצוא כבר מתחילים להוות חלק משמעותי מהכנסותיה; עד היום הם היוו חלק זניח.

כיום נתח השוק של החברה בישראל, על פי הערכתה בדוחות, עומד על כ-30%. במהלך הרבעון הרביעי מכרה אינטרקיור מעל 1 טונה של קנאביס מתוצרתה בכל חודש. המשמעות היא שבישראל נמכרים כ-40 טונות קנאביס בשנה. ואכן, השוק הישראלי נחשב לאחד משוקי הקנאביס הרפואי הגדולים בעולם, למרות קוטנו האבסולוטי. ככל הנראה מדובר בשילוב בין פתיחות ליבוא, היעדר לגליזציה, ועם זאת יד קלה יחסית על הדק אישור רישיונות השימוש.

השנה תעמוד למבחן אסטרטגיית היצוא של החברה 

משרד הבריאות פרסם בסוף 2021 נתונים לפיהם השנה הסתיימה עם כ-109 אלף רישיונות פעילים, גידול של 20 אלף רישיונות למשתמשים בשנה. רוב הקנאביס נמכר בתפרחות, וכ-10% במיצוי, שוק שכמעט ולא צמח בשנים האחרונות. רוב המטופלים מקבלים את הקנאביס לטיפול בכאב, והיתר ברובם לטיפול בתסמונת פוסט טראומטית (כולל מספר רב של נפגעי הלם קרב) והתמודדות עם תופעות לוואי של טיפולים נגד סרטן.

רוב המטופלים צורכים את המינון הבינוני, כ-10-50 גרם, במחיר שנע בין 100-350 שקל ל-10 גרם, כלומר מוציאים בין 100 ל-1,500 שקל בחודש (ללא כל סבסוד מטעם המדינה). אפשר להבין מדוע במחירים וכמויות כאלה, השוק הישראלי אפשר לאינטרקיור לצמוח יחד איתו.

אינטרקיור מסרה כי היא מצפה שהכנסותיה ימשיכו לצמוח, יחד עם רווח ה-EBITDA (רווח בניכוי ריבית, מסים, פחת והפחתות) גם במהלך 2022. בשנה זו תיבחן יותר לעומק אסטרטגיית היצוא של החברה, עליה מבוסס חלק גדול מן השווי שלה, וגם היכולת שלה לשמור על מובילות ורווחיות גבוהה בשוק הקנאביס התחרותי.