עושים עסקים באיחוד האמירויות? בקרוב אתם עלולים לספוג מסים חדשים

כחלק משאיפת האמירותים להתנתק מהתלות בהכנסותיהם מנפט, משרד האוצר המקומי הודיע כי הוא מתכנן להשית מס חברות פדרלי בשיעור של 9% על הכנסות המופקות החל מיוני 2023 • עוד על הפרק: מס על חברות רב־לאומיות שמחזור המכירות שלהן עולה על 750 מיליון אירו

בירת איחוד האמירויות,  אבו דאבי / צילום: Shutterstock
בירת איחוד האמירויות, אבו דאבי / צילום: Shutterstock

במסגרת תוכנית חדשה של איחוד האמירויות לעבור מכלכלה מוטת הכנסות ממשאבי טבע לכלכלה מאוזנת יותר, המדינה הודיעה כי בכוונתה להטיל מס חברות פדרלי בשיעור של 9% על הכנסות המופקות בשנות הכספים שתחילתן ב־1 ביוני 2023. עוד על פי הפרסום של משרד האוצר האמירותי, בכוונתם להשית בקרוב מס חדש על חברות רב־לאומיות אשר מחזור המכירות שלהן עולה על 750 מיליון אירו.

איחוד האמירויות נתפסת בעיני רבים כ"אחד ממקלטי המס הלגיטימיים האחרונים". משטר המס המקומי נחשב לנוח, חברות הפועלות במדינה נהנות מהקלות מס רחבות, ובנוסף - הממשל חתם על רשת רחבה של אמנות למניעת כפל מס.

בד בבד, ברמה הפדרלית אין באיחוד האמירויות מס חברות, אבל בחמש מתוך שבע האמירויות הוא קיים דרך צווים מקומיים. מס החברות המקסימלי באמירויות האלה לא חל בפועל על אף סקטור, למעט חברות נפט וגז זרות שיש להן זיכיון באיחוד האמירויות בשיעורים פרוגרסיביים של עד 55%, ובנקים זרים שמפעילים סניפים במדינה - לרוב בשיעור אחיד של 20%.

דובאי, שמהווה מוקד לעסקים מרחבי העולם, נתפסת כמקלט מס לגיטימי. אין מס על יחידים ואת מס החברות לא מחילים, למעט על שני המגזרים האמורים. וכמובן, באזורי סחר חופשי אין מס כלל - מה שהוביל חברות רב־לאומיות להקים שם את המטות שלהן.

מס החברות לא יחול על הפקת משאבי טבע ובנקים

משטר המס הנוח הוא אחת הסיבות המרכזיות לכניסתם של משקיעים וחברות לאיחוד האמירויות, ולא רק לאזורי הסחר החופשיים. אולם מציאות זו כנראה בדרך לשינוי, באופן חלקי לפחות. ב-31 בינואר הודיע, כאמור, משרד האוצר האמירותי על הכוונה להטיל מס חברות פדרלי בשיעור 9% על הכנסות המופקות החל מיוני 2023. על פי ההודעה, מס החברות החדש יחול על כל הפעילויות העסקיות באיחוד האמירויות, למעט הפקת משאבי טבע ובנקים, המשלמים כבר כיום מס נפרד.

 
  

מס בשיעור גבוה יותר צפוי להיות מוטל על חברות רב־לאומיות גדולות שבהן מתקיימים הקריטריונים של ה"פילר 2" (2 Pillar), מתוך תוכנית מיסוי הכלכלה הדיגיטלית של ארגון ה־OECD. התוכנית מבקשת למנוע תכנוני מס שמטרתם שחיקת בסיס המס או הסטת רווחים למקלטי מס של תאגידים. על המדינות לא תחול חובה להעלות את שיעור המס החל על החברות שבתחומן לשיעור המס המינימלי. אבל, חברת האם, או חברות אחרות בקבוצה, יידרשו להשלים את המס למס המינימלי - אותו הן יעבירו לרשות המסים שבמדינת תושבותן.

ביולי אשתקד אישרה גם ממשלת ישראל את הצעת שר האוצר אביגדור ליברמן לקדם תיקון לפקודת מס הכנסה, שבמסגרתו יחויבו חברות־אם בקבוצות רב־לאומיות שמחזור העסקאות שלהן עולה על 750 מיליון אירו, לדווח על מבנה הפעילות המלא שלהן בכל מדינה. חברות האם יידרשו להשלים את המס המשולם בישראל למס המינימלי, שאותו הן יעבירו לרשות המסים שבמדינת תושבותן.

"הרשויות באיחוד האמירויות הודיעו כי שיעורי מס גבוהים יותר עשויים לחול על חברות רב-לאומיות הנופלות תחת משטר 'המס המינימלי' שנקבע במסגרת ה'פילר 2'", אומר רו"ח אריק בן ישי, ראש קבוצת המסים ב־PwC Israel. בן ישי מציין כי הכוונה לחברות כמו גוגל ופייסבוק, המייצרות הכנסות כוללות של מעל ל-750 מיליון אירו בשנה. "על החברות אלה יוטלו מסים גבוהים יותר, כחלק ממהלך גלובלי שתכליתו מיסוי מינימלי אחיד על חברות מסוג זה במדינות השונות".

באזורי הסחר החופשי ימשיכו ליהנות מתמריצי מס

רפורמת המס כוללת, כאמור, את הכוונה להטיל מס חברות פדרלי. על פי הרפורמה, אשר טרם פורסמה במלואה, מס החברות הפדרלי שיוטל יהיה מוגבל וכפוף לסייגים. בין השאר, חברות זרות יהיו חייבות במס החברות רק אם הן מנהלות עסקים באיחוד האמירויות על בסיס קבוע; המס יוטל על הכנסות העולות על 375 אלף דירהם אמירותי (כ־102 אלף דולר אמריקאי) והכנסות מתחת לרף זה יהיו פטורות ממס; וכן רווחי הון או דיבידנדים המתקבלים באיחוד האמירויות כתוצאה מהחזקה מזכה במניות יהיו פטורים ממס החברות. מעבר לכך, מס החברות לא יחול גם על עסקאות בין חברתיות מזכות או שינויי מבנה, ומעל הכל - נקבע כי עסקים באזורי הסחר החופשי של איחוד האמירויות יוכלו להמשיך ליהנות מתמריצי מס.

לא מעט חברות מוכרות מוצרים באיחוד האמירויות ומנהלות את הפעילות העסקית שם מזה שנים רבות, כאשר חלקן לא נמצאות באזור הסחר החופשי. ביניהן ניתן למצוא חברות בתחומי החקלאות שמוכרות לשוק המקומי, חברות בתחום התשתיות, וגם לא מעט חברות הייטק שכבר החלו את פעילותן במדינה, בהן מאנדיי, ג'ייפרוג וסייבריזן הישראליות.
בין החברות הישראליות שפועלות באיחוד האמירויות ניתן למצוא גם את לוג'יק, נטפים, התעשייה האווירית, אלביט ותה"ל. עם זאת, לא בטוח שכולן ייפגעו מרפורמת המס המתוכננת. הכול תלוי במבנה הפעילות שלהן באיחוד האמירויות, ובפרטי הרפורמה שיפורסמו באופן סופי בהמשך. בשלב זה פורסמו רק חלקים מתוך הרפורמה.

"מדובר גם בהזדמנות לחברות ישראליות"

"הפרויקט הזה הוא הזדמנות לחברות ישראליות להיכנס לשוק מתפתח", קובע בן ישי. "צריך לזכור שיש אמנת מס מלפני חצי שנה עם האיחוד, שנחתמה כחלק מתהליך הנורמליזציה עם ישראל. אמנת המס ייצרה מנגנון איזון בין שתי המדינות ומניעת כפל מס".

המס יעזור לאיחוד האמירויות לאזן את התקציב הפיסקלי ולשלם עבור שירותים. על פי ההערכות, הפעילות הקמעונאית תישא בנטל הכבד ביותר שכן, הם חייבים גם במע"מ.
"מס החברות החדש יוטל על חברות שמבצעות פעילות עסקית באיחוד האמירויות, והעומדות בקריטריונים של מינימום הכנסה", מסביר בן ישי. "משרד האוצר האמירותי צפוי להטיל מס של 9%. כלומר, ממצב שהן לא שילמו כלל מס חברות בעבר, הן תצטרכנה לשלם 9% מס (לפחות)".

בן ישי מציין, כי מי שפועל באיחוד האמירויות צריך לבחון את פעילותו כדי לוודא שהוא עומד במסגרת החריגים למשטר המס החדש. "במידת הצורך, יש לעשות את ההתאמות, בכדי ליפול במסגרת ההטבות".

באשר לאנשי עסקים שפועלים באיחוד האמירויות, בן ישי מוסיף כי "כל עוד הגוף שהם מייצגים או עובדים בו לא נוכח פיזית באיחוד האמירויות, המצב לא אמור להשתנות".