כסף, כוח ותעשייה: הפודקאסט המרענן של הרווארד

האם האדם נוטה ללמוד מטעויות? האם הוא נוהג לשים לב שגם אחרים תורמים להצלחתו? מה גורם לאי שוויון כלכלי? למה אנשים מסוימים מצליחים להתמודד עם אתגרים ואחרים מתייאשים בקלות? • הפודקאסט HBR ideacast מבית הרווארד ביזנס רוויו מנסה לענות על כל השאלות האלה - ומצליח • ביקורת פודקאסטים

פודקאסט / צילום: Shutterstock
פודקאסט / צילום: Shutterstock

איך מודדים ענווה? לפי עמיר קייסי, פרופסור באוניבסיטת טרינטי והמחבר של הספר "Humbitious: The Power of Low Ego, High Drive Leadership" יש הרבה מדדים מהימנים לתכונה המעורפלת הזאת. האם האדם נוטה ללמוד מטעויות? האם הוא נוהג לשים לב שגם אחרים תורמים להצלחתו? האם נראה שהוא שם לב ומכיר בכך שיש לו גם כמה חולשות נוסף על החוזקות שהוא מתגאה בהן?

כשחושבים על המנהיגים הגדולים של תקופתנו, מפוטין דרך ג'ף בזוס ועד לצוקרברג, נראה שהתשובה לשאלות האלה היא בדרך כלל "לא" גורף. באופן אינטואיטיבי נדמה שהתכונות המשמעותיות שמובילות אנשים להצלחה הן דווקא סוג מסויים של ריחוף ואטימות ויוהרה, לאו דווקא רגליים על הקרקע ויכולת להעריך את תרומתו של הזולת. ובכל זאת, קייסי טוען שענווה היא תכונת מפתח בשימור הצלחה לאורך זמן ויש לו מחקר מעמיק של שנים, חוצה תעשיות ומגזרים, כדי לגבות את הטענה.

תוכן "יבש", הגשה מרעננת

אם אתם אוהבים אקדמאיים שמוכיחים שהמציאות היא הרבה יותר מורכבת ממה שנדמה על פני השטח, ולעיתים קרובות אפילו הפוכה לגמרי מהאינטואיציה המיידית, הפודקאסט השבועי שלנו תפור עליכם. HBR ideacast הוא הפודקאסט השבועי של ההרווארד ביזנס רוויו. מתארחים בו בעיקר כל מיני אקדמאים מכל אוניברסיטאות העולם, שמגיעים עם סטטיסטיקות, הגדרות נקיות והיפותזות מופרכות יותר או פחות, כדי לדבר על נושאים בתחום העסקים והניהול. אם זה נשמע קצת מייבש, אז ההפך הוא הנכון, בזכות גלריה של מנחות מצויינות ששמות דגש על האספקטים הפסיכולוגיים והאנושיים שנמצאים בכל סיפור על כסף, כוח ותעשיה.

בפרק האחרון התארח ג'וליאן בירקנשו, פרופסור מהלונדון ביזנס סקול, ודיבר על העובדה המעניינת שלמרות שנדמה שהעולם נמצא בתזוזה ובמהפכה מתמדת, רק 17 חברות מתוך רשימת 500 החברות המובילות של פורצ'ן הן חברות חדשות שלא היו קיימות לפני 1995. השאר הן חברות ותיקות או גלגולים משונים של חברות ותיקות. הוא והמנחה אליסון בירד מנסים להבין למה אנחנו כל כך מכורים לסיפורים על שינוי רדיקלי שכאילו מתרחש כל הזמן ומציעים כמה תאוריות בנושא. בנוסף בירקנשו מציע ומגדיר את אסטרטגיות ההישרדות של החברות שהצליחו להישאר חזקות לאורך זמן.

בפרק אחר סטפני סטנטווצ'קה, כלכלנית מאוניברסיטת הרווארד, מדברת על הנושא הנפיץ של חוסר שיוויון כלכלי. סטנטווצ'קה הקימה את המעבדה לחקר חוסר שיוויון בהרווארד - ולטענתה כשאנחנו מנסים להעריך כמה כסף מרוויחים הקולגות שלנו, או כמה המיסים משפיעים עלינו, אנחנו לרוב - הפתעה הפתעה - רחוקים מאוד מהמציאות.

לפי המחקרים שלה, התחושות שלנו לגבי הדברים האלה מושפעות מאוד מהדעות הפוליטיות שלנו. היא אומרת שהדרך היחידה להבין את המציאות של אי השיוויון ואת מיקומנו האמיתי בתוכו הוא על ידי העלאת מודעות נקייה מאג'נדות. אפשר לומר שזאת האג'נדה שלה.

הרבה חומר למחשבה

בפרק מצוין שמנחה שרה גרין קרמייקל בנושא הצלחה ואיך אפשר לזקק את הלימוד ממנה - גם מסיפורי ההצלחה שלנו וגם מסיפורי ההצלחה של אחרים, מתארחת היידי גרנט, פסיכולוגית שמתמחה במדעי ההתנהגות. גרנט כתבה ספר בשם "Nine Things Successful People Do Differently". היא שואלת את השאלה למה אנשים מסוימים מצליחים להתמודד עם אתגרים ואחרים מתייאשים בקלות. לדבריה, ההבדל הוא באסטרטגיה שאנשים מצליחים למדו לגייס לטובתם, בדרך כלל באופן לא מודע.

אסטרטגיה אחת מתוך התשע שהיא כותבת עליהן בספרה, היא ההבדל בין הרצון להשתפר לבין הרצון להצליח, כשאנשים שמתמקדים ברצון להשתפר לאורך זמן מגיעים הרבה יותר רחוק מאנשים שמשתמשים ברצון להצליח כמוטיבציה העיקרית שלהם. לדברי המחקר של גרנט, הרצון להצליח מייצר חרדה באופן אוטומטי, והוא כמעט מבטיח התקפי פאניקה וחוסר יכולת לעשות טעויות בקלות.

אולי התובנה עצמה נשמעת כבר כמעט שגורה ולא כזאת מהפכנית כמו שהבטחנו, אבל במקרה של הפרק הזה הדוגמאות וההסברים כל כך בהירים, שהם עושים סדר מצוין ושימושי.

כל פרק הוא עד חצי שעה, אבל הזמן הקצר לא מגיע על חשבון ההעמקה. יש פודקאסטים שאפשר לדעת כל מה שיאמר בהם רק מלקרוא את הכותרת של הפרקים. הפודקאסט הזה הוא לא אחד מהם. אין ספק שתצאו מכל חצי שעה כזאת עם הרבה חומר למחשבה.

הכותב הוא בעלים של סוכנות Down the Field המתמחה בהפקה וברכש מדיה בעולם הפודקאסטים