נציג בעלת השליטה ב-NSO: "ההחלטה לא לשרת מדינות לא דמוקרטיות מעיבה על היכולת הכלכלית של החברה"

במסגרת המשפט על חברת הרחפנים קונווקסום, השופט חגי ברנר הודיע לבעלי המניות בחברה, קרן BRG האמריקאית וקבוצת הנהלת NSO בראשות שלו חוליו, כי במקרה שאף צד לא יעמיד לה מימון, היא צפויה לקבל צו פירוק

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

המשפט על חברת הרחפנים קונווקסום הפך הבוקר (ה') למשפט שלמה, כאשר השופט חגי ברנר הודיע לבעלי המניות בחברה, קרן BRG האמריקאית וקבוצת הנהלת NSO בראשות שלו חוליו, כי במקרה שאף צד לא יעמיד לה מימון, היא צפויה לקבל צו פירוק.

על הפרק עומדת לא רק גורלה של חברת הרחפנים - חברה קטנה שמעסיקה 35 עובדים שמוכרת במיליוני דולרים בודדים - אלא יכולתם של שני בעלי המניות המרכזיים בקבוצת NSO - קבוצת שלו חוליו (30%) וקרן BRG - לעבוד זה עם זה.

פרקליטי NSO לא סיפקו תשובה האם הם מוכנים לממן בחודשים הקרובים את פעילות קונווקסום, שהגיעה לגירעון של 9.5 מיליון דולר; ואילו נציג קרן BRG, הווארד ברקוביץ, התנה את הזרמת הכספים בהפרדה מיידית של פעילות חברת הרחפנים מחברת הרוגלה הישראלית. ברקוביץ אמר כי "הנאמן שמונה לחברה אמר לנו שההחלטה שקיבלנו בדירקטוריון שלא למכור את התוכנה למדינות בסיכון גבוה - משפיעה על היכולת של NSO להמשיך ולספק שירותים לקונווקסום".

השופט ברנר הציג לקרן האמריקאית, בעלת השליטה בקבוצת חברות NSO עם 70% ממניותיה, שבוע להחזיר תשובה האם היא מוכנה להמשיך לממן את קונווקסום ובאיזה סכום. לאחר מכן הוא יכריע לאיזה מסלול של שיקום תלך החברה. כרגע בקופת החברה 1.4 מיליון אירו בלבד שיספיקו לתשלום משכורות למשך חודש או חודשיים, וייתכן כי החברה תוכל להמשיך לפעול עוד כמה חודשים עד למכירתה.

אחת הבעיות המשמעותיות הכרוכות בהפרדת קונווקסום מ-NSO הוא עצם היותה תלויה בחברה-האם לצורך שיווק, מכירות וכספים. קונווקסום מעסיקה עובדי פיתוח בלבד, ולאחר המכירה לחברת הסייבר ההתקפי בתמורה ל 60 מיליון דולר בשנת 2020, עברו אליה שמונה עובדים המסייעים במכירת המערכות שלה בעולם ומשלבים, ככל הנראה, את מכירתה יחד עם מוצרים אחרים דוגמת פגסוס.

עו"ד שלמה נס, המייצג את קונווקסום, טען כי במצב הנוכחי כאשר החברה איננה עצמאית, "איש לא ירצה לקנות עסק שחצי ממנו נמצא בקבוצת NSO, קל וחומר כאשר זו נמצאת ברשימה השחורה של ארה"ב והמצב הכלכלי בו היא נמצאת. על-פי דוח הנאמן, כדי להמשיך ולהפעיל את החברה, צריך לממן גם עובדים ב-NSO". 

עו"ד נס הוסיף כי עצם העובדה שחברת המכירות של קונווקסום, כמו חברות רבות בשרשרת הערך של קבוצת NSO, ממוקמות בלוקסמבורג, מקשה עליו עוד יותר את פעילות החברה. "ומה יקרה אם NSO תקרוס בעוד חודש? האם הטורפדו הזה שנקרא 'קונווקסום' יטבע יחד עם ספינת המשא ששמה NSO?"

המאבק המשפטי על קונווקסום בין בעלי המניות בקבוצת NSO, קרן BRG וקבוצת מנהלי החברה בראשותו של שליו חוליו, היא רק ביטוי למאבק גדול יותר, במסגרתו מושך חוליו למכירת קבוצת NSO כולה לידיה של אינטגריטי, לבין הקרן האמריקאית שאיננה מכירה בעסקה זו או בבנק ההשקעות מואליס ששכר חוליו. שני הצדדים מאשימים זה את באי-שיתוף נתונים ובנקיטת מהלכים עסקיים אסטרטגיים ללא תיאום.

מעל לכל מרחפת שאלת החוב של NSO, שעומד על 460 מיליון דולר, ואופן פריסתו. נשאלת השאלה האם NSO אינה מסכימה לשלם את משכורתם של עובדי קונווקסום, לפחות לא באופן מוצהר כלפי בית המשפט, כחלק ממהלך אסטרטגי בכוונה להשתלט עליה לאחר ש-BRG תוותר עליה - או שהחברה מתקשה בתשלומים, כפי שהצהיר הנאמן עו"ד אורי גאון בפני ברקוביץ, לטענתו של האחרון.