הטבות מס | פרשנות

המסים הם לא האויב: ל"משפחת גונן" מגיעה גם תמורה טובה יותר לכסף שלה

התפיסה של בנט ברורה: המסים אוכלים את המשכורת, וראוי להוריד אותם • אבל אפשר וצריך לשאול גם האם התפקיד האפשרי היחידי של הממשלה הוא לקחת פחות מסים

בנט מציג את התוכנית להקלת יוקר המחיה של משרד האוצר / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
בנט מציג את התוכנית להקלת יוקר המחיה של משרד האוצר / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

משפחת גונן, כך כינה ראש הממשלה את המשפחה ה’כל ישראלית’ בה השתמש כדי להציג את מה שהאוצר מכנה (קצת בהגזמה) "התוכנית להפחתת יוקר המחייה". "משפחת גונן, או לוי, או אדרי", לפי בנט. "נותנת ונותנת ומסתכלת בעיניים כלות על החשבון בסופר שנהיה בלתי אפשרי, מסתכלת על מסים שאוכלים לה את המשכורת כבר הרבה שנים".

התפיסה של בנט ברורה: המסים אוכלים את המשכורת, וראוי להוריד אותם. הוא אמר זאת מפורשות לקראת סוף דבריו, כשדיבר על "לא פחות מאשר ‘חוזה חדש בין המדינה לבין האזרחים". הוא הצהיר:"האזרחים הטובים שעובדים, נושאים בנטל הקיום של המדינה, מגיע להם לשמור יותר מהמשכורת שלהם. התפקיד שלנו, הממשלה, הוא לקחת מהם פחות, פחות מיסים, ובמקביל לייצר באומץ גדול תחרות אמת שתפחית את המחירים".

הקלות מס הן הדרך הקלה

המשפחה עליה מדבר בנט - משפחה אופיינית ממעמד הביניים - היא גם המשפחה שעלולה לצאת לרחובות להפגין, ולחלופין, לצאת לקלפי ולהצביע עבור מפלגת מרכז. אין פלא שזה הקהל העיקרי שהצעדים מכוונים אליו. ובנט הוא לא הראשון שמכוון לקהל הזה בדיוק, עם צעדים כאלה. גם שר האוצר כחלון, דיבר ב-2017 על "שינוי כיוון", וחיזוק "הזוג שיוצא לעבודה ומשלמים מסים", והכריז על נקודות זיכוי וסבסוד צהרונים. וגם הוא דיבר (בהקשר של עודפי גבייה) על כך ש"המיסים הם של הציבור, ואנחנו צריכים להחזיר אותם לציבור".

כולם אוהבים עוד כסף בנטו, הקלות מס הן דבר קל יחסית לביצוע, ואם החלק השני עליו דיבר בנט - יצירת תחרות אמת שתפחית את המחירים - אכן יתגשם, זה יהיה מבורך. אבל אפשר וצריך לשאול גם האם התפקיד האפשרי היחידי של הממשלה הוא לקחת פחות מסים מאותה משפחה שנותנת ונותנת. הרי הממשלה גובה מסים כדי לממן את הפעילות שלה, ולספק שירותים לאזרח.

המשמעות: פחות שירותים

נכון, אפשר תמיד להתייעל, אבל פחות מסים עלולים להתבטא בפחות שירותים. בדוח של קרן המטבע בשבוע שעבר - "תעודת הצטיינות" כפי שכינה אותו שר האוצר ליברמן - כלכלני הקרן הזכירו שוב שההוצאה האזרחית בישראל כבר נמוכה. הם אפילו קבעו "שיש מרחב להעלאת תקבולי המס" - על ידי הפיכת מערכת המס ליותר פרוגרסיבית, הרחבת בסיס המס (דבר שהוזכר בסוף בהקשר למלחמה בהון השחור), וביטול הטבות מס.

התוכנית להפחתת יוקר המחיה לא תשנה סדרי עולם. אבל עדיין: יש משהו צר מדי בתפיסה המתגלגלת מממשלה לממשלה ולפיה התפקיד של הממשלה הוא להוריד מסים, ולנסות לוודא שהאזרחים יוכלו לקנות בזול יותר בשוק תחרותי. זה חשוב, אין ספק. אבל הנה עוד תפקיד לממשלה: לעבוד כדי לתת לאזרחים תמורה טובה יותר לכסף שהם נותנים, בדמות שירותים טובים יותר. גם זה מגיע למשפחת גונן.