לא רק ספקולציה: כורים לכם להיות חלק מהבלוקצ'יין

נדמה שכולם כבר יודעים להגיד NFT ומשקיעים בטוקנים, בתמונות חתולים וראשים מפוקסלים, אבל מעבר להייפ שסוחף את המשוגעים לתחום ומיליארדרים מוחצנים וצייצנים, מתבססת פה טכנולוגיה שנערכת לשמש בעתיד את עולמות ה-DATA והפיננסים • מי הרשתות המובילות במרוץ על לב המיינסטרים, מה הן מבטיחות לצרכן הסופי ואיך ניתן להשקיע בכל הבלוקצ'יין הזה

חוות כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock, PHOTOCREO Michal Bednarek
חוות כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock, PHOTOCREO Michal Bednarek

בשנתיים האחרונות המושג בלוקצ'יין נקשר בעיקר עם נכסים קריפטוגרפים (טוקנים - Tokens), אמוציות נטולות אספקטים כלכליים, ספקולציה וציוצים של אלון מאסק. ואכן, טוקנים של כלבים ששוויים מזנק ב-10,000% תוך מספר חודשים ולאחר מכן צונח בהתאם אינם יכולים להיחשב השקעה, כי אם הימור. אבל אם נניח בצד את עולם NFT החתולים והראשים המפוקסלים, נראה שכל הנכסים הללו הם חלק מניסוי מערכות אחד גדול של טכנולוגיה הממצבת עצמה כבסיס עתידי לעולמות ה-DATA והפיננסים.

צורת העבודה של הבלוקצ'יין דורשת שכל כמה שניות תיווצר חוליה בשרשרת (בלוק) המתעדת את כל העסקאות שנעשו בטווח הזמן המדובר. כדי לאמת את העסקאות ולסגור כל בלוק, הרשתות עושות שימוש באחד משני מנגנוני קונצנזוס: הראשון, בו השתמשו הרשתות הראשונות כגון ביטקוין ואת'ריום, נקרא Proof of Work (PoW) ודורש מכורי הקריפטו לפתור חידה מתמטית מסובכת, שהראשון שפותר אותה סוגר את הבלוק וזוכה בתגמול. מנגנון זה זוכה לביקורת על היותו לא אקולוגי, שכן ככל שהחידות הפכו קשות יותר, נדרש כוח חישובי הולך וגדל שצורך המון החשמל ומוביל לזיהום. 

המנגנון השני, Proof of Stake (PoS), התפתח כדי לענות בדיוק על הבעייתיות בקודמו, כאשר סוגר הבלוק נבחר על ידי אלגוריתם רנדומלי בהתבסס על כמות ההחזקה שלו בטוקן של הרשת. כדי לאמת עסקאות ולזכות בתגמול עלייך לקנות את הטוקן קודם ו"להפקיד" אותו לטווח ארוך. אם מאמת כזה ינסה לכרות בלוק עם עסקאות פיקטיביות הוא ייקנס באחוז ניכר מה"פיקדון" שלו, כמו גם אם לא יהיה זמין לחישוב. האנרגיה המושקעת במנגנון משוערת כנמוכה ב-99.5% מזו הנדרשת למנגנון PoW, לכן הפך PoS למועדף על ידי רשתות בלוקצ'יין חדשות.

בעוד שרשת הביטקוין משתמשת בטכנולוגיית הבלוקצ'יין בעיקר לייצור טוקני ביטקוין ולהעברתם בין ארנקים דיגיטליים, האת'ריום הייתה הרשת הראשונה שהקנתה שימוש פרקטי לטכנולוגיה. את'ריום מאפשרת מסחר לא רק בטוקן שלה אלא גם בטוקנים אחרים וב-NFTs שזכו להצלחה גדולה בשנה האחרונה. אבל חשוב מכך, היא מאפשרת שימוש בחוזים חכמים - אפליקציות שונות הפועלות על בסיס הרשת ומסתמכות על הביזור ורמת הביטחון הגבוהה שבה, כגון מיזמי DeFi (Decentralized finance). עבור ביצוע עסקה או שימוש באפליקציה כזו נדרשים המשתמשים לשלם עמלה - Gas - שנגבית בטוקן הרשת - ETH, ומועברת לכורה הבלוק כחלק מהתגמול שלו יחד עם המטבעות ש"נכרו".

ETH הוא כרטיס הכניסה לשימוש ברשת האת'ריום, והביקוש אליו עולה יחד עם פופולריות השימוש בה. כדי לרכוש NFT, או להשתמש בחוזה חכם המאפשר המרה בין טוקנים שונים, משלמים עמלה ב-ETH בלי קשר לאיזו סחורה דיגיטלית אחרת שימשה בעסקה. מנגנון זה מהווה חלק בפאזל הנותן לטוקן את הערך הכלכלי שלו, ואדם הרוצה להשתמש באפליקציות השונות על גבי רשת האת'ריום, יצטרך להחזיק את המטבע כדי לשלם עמלות, מודל שאומץ גם על ידי הרשתות המתחרות.

כולן מנסות להיות מהירות וזולות יותר

רשת האת'ריום קיימת מ-2015, והיא בנתה לעצמה קהל מאמינים גדול ומבוזר ממשיכה להתפתח מהקונספט הבסיסי, אך כלל אינה חפה מבעיות. עם כ-15 עסקאות לשנייה, היא רחוקה מאוד מאלפי העסקאות לשנייה שמעבדות חברות האשראי המסורתיות. וככל שהפופולריות של הרשת עולה, רק המציעים את העמלה הגבוהה ביותר נכללים בבלוק, מה שהוביל לזינוק העמלות בעד עשרות דולרים לעסקה ופגע ביכולת להשתמש ברשת באופן זול ויעיל.

בעיות אלו עודדו את צמיחתן של רשתות מתחרות, הרואות את כל מה שלא עבד אצל את'ריום ועושות זאת אחרת. כולן מתבססות על וריאציות שונות של מנגנון קונצנזוס PoS היעיל אנרגטית, כולן מאפשרות סקלביליות (היכולת לתת מענה לגידול בכמות העבודה) עד עשרות ומאות אלפי עסקאות לשנייה בהתאם לעומס התעבורה ברשת, כדי לשמור על עקביות השימוש עבור יצרני אפליקציות ומשתמשים ועל עמלות נמוכות בהרבה. כולן גם עובדות על חיבוריות בין בלוקצ'יינים שונים תוך הבנה שכנראה לא תהיה רשת אחת מובילה כי אם כמה. בין המתחרות הבולטות שצוברות פופולריות ובמהירות אדירה ניתן למנות את Solana ו-CARDANO, אשר מתמקדות בהגדלת והאצת הבלוקים, ואת Avalanche, ו-PolkaDot אשר מכוונות להיות 'אינטרנט' או 'בלוקצ'יין' של בלוקצ'יינים.

Solana לקחה את הסקלביליות והמהירות לקיצון עם פוטנציאל למעל 700 אלף עסקאות לשנייה באופן תאורטי, בכך שהיא מאפשרת לבצע אימות לבלוקים ולחוזים חכמים באופן מקביל ולא לפי סדר כרונולוגי. למרות הפופולריות האדירה שצברה והפוטנציאל שבה, היא הספיקה לקרוס שלוש פעמיים. זהו הדבר היחיד שאסור בתכלית האיסור שיקרה לרשת מבוזרת, ועלול להעיב על פוטנציאל המשיכה שלה לחברות עסקיות בעתיד הקרוב.

CARDANO נבנתה בכוונה תחילה לאפשר פעילות עסקית וממשלתית ענפה על גבי הרשת. נכון להיום כבר התחילה לעבוד עם שתי ממשלות ומספר חברות עסקיות שיפעילו פרוטוקולים על גבי הרשת, ואף מצליחה להשוות את היקף העסקאות היומי לזה המבוצע על גבי רשת האת'ריום (הרבה תודות למסחר ב-NFT), אך בשבריר מהעמלה. הרשת מאוד מתודית ומתוכננת, ואמורה להיות פרוסה סופית רק ב2025, כך שיש עוד מקום להתפתחויות לטוב ולרע.

Avalanche ו-PolkaDot מכוונות שתיהן להיות רשת להקמת תתי בלוקצ'יינים המשתמשים בהן כתשתית לחיבוריות אחד לשני, בנוסף לחוזים חכמים, כאשר ניתן להסתמך על מנגנון הקונצנזוס של הרשת הראשית או לבנות אחד עצמאי לפי דרישות רגולטוריות. לדוגמה על מנת לאפשר העברת כספים בקלות ובמהירות מחשבון בבנק אחד לחשבון בבנק אחר, שלשניהם יש תת בלוקצ'יין על הרשת הראשית, עם מנגנון קונצנזוס עצמאי המותאם לדרישות המפקח על הבנקים.

בניגוד למודל של Solana ו-CARDANO המותאם לשרת את הצרכים והביקוש הנוכחיים של עולם הקריפטו, למודל "אינטרנט של בלוקצ'יינים" פוטנציאל משמעותי לשלב שבו ישתלבו בתחום חברות מסחריות המעוניינות בבלוקצ'יין עצמאי עם קישוריות קלה ומהירה לשותפים עסקיים. ככל שארגונים עסקיים ומדינתיים יכנסו לתחום, ייתכן שנראה את המודל הזה זוכה לפופולריות גוברת.

הרבה הייפ ומעט ערך כלכלי אמיתי, עד עכשיו

במטרה לתת פתרון לבעיות בסיסיות שהקשו על הפעילות בה ולהילחם באיום מהמתחרות, עוברת רשת האת'ריום שדרוגים משמעותיים. אחד הפתרונות הוא RollUps, פרוטוקולים עצמאיים אשר העסקאות בהן מבוצעות בנפרד מהרשת ובעמלה זולה משמעותית, אך המידע הסופי מאומת על ידה, כך שהמשתמשים נהנים מהביזור והביטחון שהיא מקנה. עוד שיפור הינו EIP 1559 אשר מאפשר להכיל יותר עסקאות בכל בלוק כתנאי לביקוש לתעבורה ברשת, יחד עם מנגנון עמלות בסיס דיפרנציאלי ידוע מראש, כאשר עמלת הבסיס 'נשרפת' ויורדת מסך המטבעות ברשת והכורה זכאי רק ל"טיפ" מעבר לעמלת הבסיס, פלוס תגמול לכרייה. מטרת התיקון היא להפחית מתנודתיות העמלות ולצמצם מצבים שהן מגיעות לרמות קיצוניות. המהלך אינו באמת מוזיל את העמלות או מגדיל משמעותית את מספר העסקאות, אך הוא עוד שלב בשדרוג המשמעותי של את'ריום - ETH2.0.

שדרוג זה שהחל ב-2020 וצפוי להסתיים ב2023, יעביר את הרשת ממודל קונצנזוס PoW למודל PoS, תוך שימוש במבנה ייחודי של רשת מרכזית אליה מקושרות עוד כ-62 תת רשתות המאשרות עסקאות עצמאית, כאשר הרשת המרכזית מתעדת את כל הבלוקים של הרשתות הבנות. מודל זה, יחד עם התיקונים והשיפורים האחרונים, אמורים להביא את קיבולת רשת האת'ריום קרוב ל-100 אלף עסקאות בשנייה, ואף להוביל לירידה בסך הכולל של טוקני ה-ETH הקיימים.

למרות שהפך לנושא החם בשיחות סלון וטוויטר, הבלוקצ'יין הוא עדיין נישה למעטים, האלמנט הספקולטיבי בו חזק ויש לצעוד בתחום בזהירות הנדרשת. הרבה נכסים דיגיטליים בנויים על הייפ ונטולי ערך כלכלי פונדמנטאלי, אבל מולם יש תשתיות בלוקצ'יין עוצמתיות שנבנות במטרה להפוך לבסיס טכנולוגי חשוב, והשימוש בהן מתאפשר עם החזקת הטוקנים שלהן. לראשונה ניתן להצביע על בסיס כלכלי התלוי במנגנון המוניטרי הפנימי של הרשת, שככל שתבסס את עצמה ותמשוך יותר חברות לגיטימיות כגון ויזה ומאסטקרד להשתמש בה כתשתית, כך יוקנה שווי כלכלי אינהרנטי ומבוסס יותר לטוקן המאפשר שימוש בה.

הפונקציונליות של בלוקצ'יין עבור העולם העסקי עדיין נמצאת בחיתוליה (וזה עוד לפני WEB3.0), ומוקדם להניח מי תהיה הרשת הדומיננטית - את'ריום הפופולרית ולמודת הקרבות או אחת המתחרות החדשות שצצו, אבל את הטכנולוגיה הזו כבר לא ניתן לבטל בתור שגעון חולף. החשיפה לעולם זה מתאפשרת דרך תעודות המשקיעות בחברות הקשורות לתחום הבלוקצ'יין והנכסים הדיגיטליים, כגון BKCH של Global X הנסחרת בנאסד"ק ו-DAPP של VanEck הנסחרת באירלנד, או באמצעות קרנות נאמנות אמריקאיות המשקיעות ישירות בנכסים דיגיטליים או חוזים עליהם, כמו ETHE של Grayscale המשקיעה באת'ריום, ו-BITW של Bitwise.

זיו אדאטו הוא מנהל השקעות ראשי אינפיניטי גמל. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם