אחרי ההנפקה: מור מתקרבת להשקת קרן הפנסיה

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות החלה להיסחר בבורסה וסגרה את היום עם זינוק של 17.6% • לגלובס נודע שבימים האחרונים היא קיבלה מרשות שוק ההון טיוטת היתר להפעלת קרן הפנסיה וצפויה להשיק אותה בקרוב, יותר מחודש לפני המועד שהקציבו לה ברשות

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור השקעות / צילום: יח''צ
יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור השקעות / צילום: יח''צ

קרן פנסיה חדשה תתחיל בקרוב את פעילותה ותצטרף לשבע קרנות הפנסיה החדשות הפועלות היום. לגלובס נודע כי חברת הגמל והפנסיה של  מור  קיבלה טיוטת היתר פעילות מרשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על עולם הפנסיה. משמעות הדבר היא שברשות שוק ההון עברו על ההכנות שהגישו בחברת הגמל והפנסיה של מור וכי החברה מוכנה להפעלת הקרן, וכי ההשקה קרובה מאוד.

בין הצדדים נותרו כמה סיכומים לפני שהקרן תתחיל לפעול באופן רשמי. כשקרן הפנסיה אכן תתחיל לפעול, ככל הנראה בימים הקרובים, היא תקדים ביותר מחודש את המועד אותו קבעה הרשות לתחילת הפעילות - אפריל 2022. מדובר בקרן פנסיה חדשה אשר זכתה במכרז הקרנות הנבחרות של רשות שוק ההון יחד עם שתי קרנות קיימות - אלה של אלטשולר שחם ושל מיטב דש, וכן זו של אינפיניטי שגם היא קרן שלא הייתה קיימת עד למכרז האחרון, והיא מתוכננת להתחיל בפעילות עד אפריל הקרוב. בכך יחזור מספר הקרנות החדשות לתשע, לאחר שבשנה האחרונה מוזגה הקרן של פסגות לתוך אלטשולר שחם וזו של הלמן אלדובי לתוך מיטב דש (לאחר שפעילות הפנסיה של הלמן אלדובי נרכשה מהפניקס אשר רכשה את בית ההשקעות הלמן אלדובי כולו).

קפיצה של 17.6% ביום המסחר הראשון

במקביל לקבלת טיוטת היתר הפעילות, החלה היום (א') חברת הגמל והפנסיה של מור להיסחר בבורסה בתל אביב. זאת לאחר שבשבוע שעבר היא השלימה הנפקה. את יום המסחר הראשון של החברה היא סיימה עם קפיצה של 17.6% בשווי המנייה, שעלתה ממחיר של 5.95 שקל למחיר של 6.98 שקל.

חברת הגמל גייסה בהנפקה כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל (לפני הכסף). בהנפקה נרשמו ביקושים של מעל לפי שלושה, כלומר יותר מ-300 מיליון שקל, שהוזרמו על ידי הגופים המוסדיים המובילים בישראל, מרביתם על ידי מתחרים של מור בתחומי החיסכון וההשקעות.

עצם השלמת ההנפקה, אותה הובילה דיסקונט קפיטל, הבטיח למור גמל השקעה של כ-54 מיליון שקל מצד קבוצת משקיעים שהתנתה את השקעתה בקיום ההנפקה. קרן ספרה, שהשקיעה 25 מיליון מתוך סכום זה תחזיק עתה בכ-4% ממור גמל, אייל לפידות (באמצעות חברת מונסטון שבשליטתו) השקיע כ-6 מיליון שקל ויחזיק ב-0.96% ויתר המשקיעים לפי הסכמי ה-SAFE יחזיקו ב-3.65% ממניות חברת הגמל.

חברת האם של מור גמל, מור השקעות, הינה בעלת המניות העיקרית בחברה ולאחר ההנפקה תחזיק ב-66.36% מהמניות. בית ההשקעות נסחרת בבורסה לני"ע בתל אביב החל משנת 2017 וכיום עומד שוויו על 1.1 מיליארד שקל, כלומר החברה הבת תסחר בכ-70% מהחברה האם.

בעלי השליטה בבית ההשקעות שהוקם לפני כ-16 שנים הם משפחת מאירוב ומשפחת לוי, והוא מנוהל על ידי יוסי לוי ואלי לוי - המשמשים כמנכ"לים משותפים במור השקעות. יו"ר הדירקטוריון הוא מאיר גרידיש, המשמש גם כיו"ר חברת הגמל. הרוויח הגדול מההנפקה הוא אורי קרן, המשמש כשותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל, שרכש בשנת 2019 15% ממניות חברת הגמל ב-1.5 מיליון שקל, והיום מחזיק בשיעור קטן יותר מהמניות אך שווי החזקותיו עמוד על כ-90 מיליון שקל. החברה מנוהלת על ידי אורי קיסוס המכהן כמנכ"ל החברה, שמחזיק בעצמו באופציות אותן יכול לממש בהטבה השווה לו 4 מיליון שקל.

חברת הגמל וההשתלמות של מור מנהלת נכון לסוף דצמבר 2021 כ-30 מיליארד שקל, והיא רשמה צמיחה של כ-212% בשנת 2021. לפי נתוני הגמל נט, מור גמל סיימה את 2021 עם העברות נטו של 12.9 מיליארד שקל (ראשונה בענף הגמל) וצבירה נטו של 17.6 מיליארד שקל.