אקרו נדל"ן | בלעדי

צחי ארבוב נכנס לבורסה בסערה: אקרו מונפקת לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל

חברת הנדל"ן היזמי צפויה להפוך לאחר הנפקתה לשלישית בגודלה בת"א לאחר דמרי וישראל קנדה ולפני חברות ותיקות כאזורים ואפריקה מגורים • עדות לביקוש הגבוה בהנפקה: אקרו גייסה מהגופים המוסדיים סכום של 500–600 מיליון שקל ביום שבו נפל מדד הנדל"ן ב-4%

צחי ארבוב / צילום: אלכס פרגמנט
צחי ארבוב / צילום: אלכס פרגמנט

תוצאות הנפקתה הראשונית של קבוצת אקרו בבורסה בת"א מעידות על עוצמת ענף הנדל"ן בכלל ותחום המגורים הלוהט שבו היה מתמקדת בפרט. לגלובס נודע כי אקרו, שבשליטת צחי ארבוב, צפויה להשלים את הנפקתה לפי שווי גבוה מהמשוער, לאחר שהבטיחה ככל הידוע גיוס של 600-500 מיליון שקל לפי שווי חברה של 3.4-3.5 מיליארד שקל "לפני הכסף".

מדובר בגיוס גדול מההערכות המוקדמות, לפיהן תכננה החברה לגייס 400 מיליון שקל לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל לפני הכסף. הבטחת הגיוס, במסגרתו הוזרמו ביקושים של כ-1.6 מיליארד שקל, בולטת גם נוכח התזמון המאתגר שבו בוצעה ההנפקה - בסוף יום א' השבוע שבו נרשמו ירידות שערים חדות בת"א ושבסיכומו צלל מדד הנדל"ן בכ-4%. 

ככל הידוע בהנפקת אקרו לקחו חלק המוסדיים הבולטים בשוק ההון, מנהלי חסכונות הציבור ובהם חברות הביטוח וגופי הגמל. את ההנפקה של אקרו, אחת מהגדולות שידעה הבורסה בשנים האחרונות (בוודאי בענף הנדל"ן), מובילה חברת החיתום של ברק קפיטל. 

קבוצת יזמי נדל"ן צעירים ואגרסיביים

גיוס ההון הראשוני של אקרו יהפוך אותה לאחת מחברות ייזום הנדל"ן הגדולות בבורסה, בשווי של כ-4 מיליארד שקל אחרי הכסף - יותר מהשווי שבו נסחרת כיום חברת אזורים (3.8 מיליארד שקל), וכן לפני חברות מובילות כפרשקובסקי ואפריקה מגורים. לפניה ניצבות רק ענקיות הענף ישראל קנדה ודמרי בשווי שוק של כ-5.5 מיליארד שקל כל אחת.

את השוויים המרשימים שלהן השיגו יזמיות הבנייה למגורים הנסחרות בת"א אחרי זינוקים של מאות אחוזים במניותיהן מאז פרץ משבר הקורונה בשנת 2020 - נוכח הפריחה חסרת התקדים שממנה נהנה תחום הנדל"ן בישראל, ובייחוד תחום המגורים, בזכות מחירי וביקושי השיא לדירות למגורים בישראל.

 
  

צחי ארבוב (47), בעל השליטה באקרו, מכהן כיו"ר החברה. את ארבוב ואקרו נהוג לשייך לקבוצה של יזמי נדל"ן צעירים ואגרסיביים שהפכו בשנים האחרונות לגורמים המובילים בענף, קבוצה הכוללת מלבד אקרו גם את החברות ישראל קנדה וקבוצת חג'ג'.

אותם יזמים רכשו בעשור האחרון קרקעות בת"א ובסביבתה לצורך בניית פרויקטים שאפתניים של מגורים ומשרדים, במחירים גבוהים, ששיקפו גאות צפויה בשוק ומיקסום של זכויות הבנייה. תחזית זו אכן התממשה בפועל, והניבה לאותן חברות רווחים יפים בשנים האחרונות, שמתבטאים גם בשוויין, שעקף את זה של חברות נדל"ן וותיקות מהן בהרבה.

בבחינת נתוניה הפיננסים של אקרו עולה, בין היתר, כי מכפיל ההון (שווי  חלקי הון עצמי) לפיו מנפיקה אקרו גבוה יחסית לחברות אחרות הפועלות בענף הנדל"ן היזמי, ועומד על כ-3.5. זאת בעוד מכפילי ההון לפיו נסחרות כיום אזורים, פרשקובסקי ואפריקה מגורים נעים סביב כ-2.5. מאידך, מכפילי ההון של דמרי וישראל קנדה גבוהים יותר מזה של אקרו טרם הנפקתה ונעים סביב 4.

הצפת ערך משמעותית לבעלי המניות

אקרו, בניהולו של זיו יעקובי, מחלקת את פעילותה לשני תחומים מרכזיים - נדל"ן יזמי, שבמסגרתו היא עוסקת ברכישת קרקעות, מתכננת, משביחה ומפתחת פרויקטים, ובתחום המניב, בו היא עוסקת באיתור, פיתוח והשכרת נכסים - כל זאת בעיקר בתל אביב וסביבתה.

על הפריחה בתחום המגורים בישראל מלמדים דוחותיה הכספיים של החברה. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 צמחו הכנסותיה של אקרו ממכירת דירות ב-25% והגיעו ל-290 מיליון שקל. זאת לצד עלייה בהיקפי שערוכים שביצעה, והגדלת חלקה ברווחי חברות מוחזקות, הובילו לטיפוס של יותר מ-50% בכלל הכנסותיה, שהגיעו בתקופה זו ל-452 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של אקרו בין ינואר לספטמבר 2021 זינק ב-190% והגיע ל-135 מיליון שקל.

בסיכום שנת 2020 כולה הציגה אקרו זינוק של 330% בהכנסותיה ממכירת דירות, שהגיעו ל-341 מיליון שקל, וסך הכנסותיה לאותה שנה התחזק בכ-75%, ועמד על 490 מיליון שקל. ואולם, בסיכום 2020 גם עלויות הפעילות של אקרו גדלו, כך שהרווח הנקי שלה לתקופה זו הצטמק בכ-20% והסתכם ב-109 מיליון שקל.

לפי הנתונים שמציגה אקרו, כיום היא שותפה בייזום, תכנון והקמת 45 פרויקטים (בשלבים שונים ויחד עם שותפים) הכוללים כ-7,200 דירות, מהם 26 פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, והם כוללים גם שטחי משרדים ומסחר בהיקף מצרפי של כמה עשרות אלפי מ"ר.

עוד לחברה, יחד עם שותפים, ארבעה נכסים להשכרה בהיקף של כ-55 אלף מ"ר (פחות משליש מהם שלה) ו-13 פרויקטים בתכנון ובהקמה של משרדים, מסחר ומלונאות.

מלבד בעל השליטה ארבוב, המחזיק ב-29% מההון ובכ-55% מזכויות ההצבעה בחברה בזכות ייפוי כוח שהעניקו לו בעלי מניות נוספים בחברה, בעלי מניות בולטים נוספים באקרו טרם ההנפקה הם חברת הביטוח והפיננסים הפניקס ורעיה שטראוס בן דרור (באמצעות חברת שביל האלה). הללו צפויים לרשום הצפת ערך משמעותית בשווי החזקותיהם, לאחר שרכשו אותן לפי שוויים נמוכים משמעותית בשווי לפיו צפויה להיסגר ההנפקה.

כך למשל, הפניקס השקיעה באקרו בשנת 2018 כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-355 מיליון שקל בלבד, וב-2020 מימשה אופציה לרכישת נתח נוסף ממניות אקרו, הפעם לפי שווי חברה של כ-620 מיליון שקל. 

לקראת ההנפקה מציגה אקרו כמה פרויקטים בולטים שבהם היא שותפה. עם אלה נמנים בניין המשרדים של מיקרוסופט בהרצליה, שבו היא שותפה בכרבע מהזכויות, יחד עם תדהר, ישראל קנדה ואלייד, ופרויקט המגורים והמשרדים של דה וינ'צי בתל אביב, שבו היא שותפה שווה של ישראל קנדה.

בנוסף בתל אביב, בידיה של אקרו פרויקט גולף, בעיקר למגורים, בנאות אפקה, פרויקט פינוי-בינוי בנווה שרת ומגדל מגורים בין הרחובות יצחק שדה, מנחם בגין, קרליבך ומאז"ה. עוד נכללים בין הפרויקטים שהיא מקדמת פארק עסקים בצומת סביון ומגדל משרדים במתחם הבורסה ברמת גן.

במבט קדימה מציגה אקרו נתונים מרשימים לגבי עתיד פעילותה, עם הערכות ולפיהן היקף המכירות שבו תהיה מעורבת בין השנים 2022-2029 יגיע לכ-20 מיליארד שקל - וחלקה האפקטיבי בכך יגיע לכ-12 מיליארד שקל. הרווח הגולמי מאותם פרויקטים יגיע לכ-6 מיליארד שקל, וחלקה בו יעמוד על כ-3.4 מיליארד שקל.

אקרו נדל"ן

תחום עיסוק: נדל"ן בישראל בשני תחומים מרכזיים - נדל"ן יזמי שבמסגרתו היא רוכשת קרקעות, מתכננת, מפתחת ומשביחה פרויקטים, ונדל"ן מניב שבו היא מאתרת, מפתחת ומשכירה נכסים, בעיקר בת"א וסביבתה
היסטוריה: החלה לפעול בנדל"ן בישראל ב־2006. בעל השליטה הוא צחי ארבוב
נתונים: פרויקטים בולטים בת"א (חלקם עם שותפים): דה וינצ'י (מגורים ומשרדים), גולף בנאות אפקה, פינוי־בינוי YARD בנווה שרת, מגדל מאז"ה. בגוש דן: קמפוס מיקרוסופט בהרצליה, פארק עסקים בצומת סביון