עסקת טאואר-אינטל: הרווח הגדול של הפניקס, ההחמצה של עידן עופר

חברת הביטוח הפניקס החזיקה ב-6.8% ממניות טאואר בסוף שנה שעברה, והיא צפויה לקבל תמורתן סכום של כ-389 מיליון דולר • גם מגדל, כלל ביטוח והראל נהנות מהחזקות בשווי של מאות מיליוני דולרים • עופר, שהיה אחד האנשים המזוהים עם החברה לאורך השנים, כבר לא מחזיק במניות שלה

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

יצרנית השבבים הישראלית טאואר סמיקונדקטור ממגדל העמק נמכרת לענקית השבבים אינטל לפי שווי פעילות של 5.4 מיליארד דולר. מחיר המניה בעסקה מגיע ל-53 דולר המשקף לטאואר שווי גבוה יותר של למעלה מ-5.7 מיליארד דולר, יחד עם המזומנים שבקופתה. מדובר על שווי שבו טאואר  מעולם לא נסחרה כחברה עצמאית, גם בתקופות השיא. מחיר המניה משקף פרמיה של כ-60% על המחיר בו נסחרה המניה בנאסד"ק קודם לדיווח. 

המפעל שנבנה על אדמה ב-50 אלף דולר: כך נולדה טאואר ממגדל העמק
המנכ"ל שמאחורי האקזיט: אמריקאי מורמוני שהפך את טאואר לסיפור הצלחה

מי המרוויחים הגדולים מרכישת טאואר על-ידי אינטל? בטאואר אין כיום בעל שליטה, ובעלי המניות הגדולים בה הם מסחר גופים מוסדיים מארה"ב ומישראל. מניית טאואר נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל אביב.

דיווחים עדכניים על החזקות הגופים המוסדיים במניית טאואר בסוף 2021 מצביעים על כך שבעלת המניות הגדולה היא Wellington מארה"ב, המחזיקה ב-9.4% מהמניות ששוויין בעסקה יגיע ל-540 מיליון דולר. חברת השקעות אמריקאית נוספת היא בעלת המניות השנייה בגודלה בטאואר, Senvest מניו יורק שמחזיקה ב-7.1% ממניות החברה, אשר שווין בעסקה הוא 407 מיליון דולר.

הגוף הישראלי בעל ההחזקה הגדולה ביותר היא חברת הביטוח הפניקס, שנכון לסוף 2021 החזקתה בטאואר היא 6.8% מהון המניות, והיא צפויה לקבל תמורתן סכום של כ-389 מיליון דולר. מגדל מחזקה ב-6.2%, החזקה ששוויה בעסקה הוא 355 מיליון דולר.

כלל ביטוח מחזיקה גם היא במניות, בשיעור של 5.2% מההון, ובשווי של כ-298 מיליון דולר, והראל עם החזקה של 4.9%, בשווי כ-285 מיליון דולר. מנורה מבטחים, שמחזיקה ב-4.6% מטאואר, תרשום רווח של 179 מיליון דולר. לילין לפידות יש קצת יותר מ-1% בטאואר, בשווי 70 מיליון שקל בקרנות ו-50 מיליון שקל בגמל. כמו כן לעמיתים  החזקה של 2.14%, בשווי 255.8 מיליון שקל.

עידן עופר התנתק מטאואר בשנת 2016

מי שהיה אחד מהאנשים המזוהים ביותר עם חברת השבבים טאואר לאורך השנים הוא עידן עופר, שהיה בעל השליטה בחברה באמצעות החברה לישראל. החברה לישראל החזיקה בטאואר כשהוחלט על השקעה מסיבית בבניית מפעל הייצור השני במגדל העמק, וכשהחובות שלקחה מהבנקים לצורך בניית המפעל העיקו על פעילותה עד כדי חשש שלא תוכל לעמוד בהם. בראיון לגלובס ב-2015 סיפר מנכ"ל טאואר, ראסל אלוואנגר, על חשיבותו של עופר לחברה: "אני לא יכול להגזים בחשיבות של עופר לכך שהחברה עדיין קיימת. הוא נשאר מחויב אלינו בזמן שמשקיעים אחרים עזבו".

אמירות דומות ניתן לשמוע על עופר מכיוון חברת התובלה הימית צים, שכיום מככבת בוול סטריט. החברה הונפקה בשנה שעברה וזינקה מאז ב-358% לשווי של 8.1 מיליארד דולר, וגם היא עברה בדרך קשיים רבים ואף נאלצה להגיע להסדרי חוב. עופר המשיך להאמין בחברה גם בתקופה הקשה, ונהנה היום כבעל מניות בצים מהגאות במניה.

מטאואר, לעומת זאת, עופר התנתק בשנת 2016. החברה לישראל פוצלה קודם לכן לשתי חברות: קנון יצאה מתוך החברה לישראל, כאשר החברה לישראל קיבלה את ההחזקות ב- ICL ובזן, וקנון - את ההחזקות בטאואר, צים, חברת המכוניות הסינית קורוס והשקעות אחרות. את ההחזקה בטאואר חילקה קנון כדיבידנד בעין לבעלי המניות שלה כך שהיא כבר אינה בעלת מניות בחברה ולא תהנה מהמכירה שלה לאינטל. עופר עצמו אינו בעל מניות בטאואר כיום.

אגב, סיפור מעניין נוסף שסיפר אלוואנגר בראיון לגלובס ושנוגע לאינטל ולעופר, עוסק בחוזה שנחתם בין טאואר ואינטל לייצור המוני של חיישני תמונה, ששולבו במוצרי אינטל. לקראת החתימה על ההסכם לפני מספר שנים, הגיעו נציגי אינטל לבחון את המפעל של טאואר במגדל העמק. "כינסנו את העובדים ואמרתי להם שבניגוד לשמועות אנחנו לא קונים את אינטל", סיפר אלוואנגר בחיוך. "אז עידן עופר, שגם היה כאן, צעק מהקהל: 'עדיין לא'".

גולדמן זאקס ומשרד עוה"ד יגאל ארנון ייעצו בעסקה לאינטל, ג'יי.פי מורגן ופישר (FBC&co.) ייעצו לטאואר.