מחקר משותף של סורוקה ותיקון עולם: "קנאביס רפואי מפחית שימוש בתרופות אחרות"

בית החולים סורוקה ותיקון עולם בחנו את השפעת צריכת קנאביס רפואי על בריאות מטופלים • המחקר מבוסס על שאלון שהועבר ל-8,500 מטופלים, אך ללא קבוצת ביקורת • בין התוצאות: מטופלים דיווחו על הפחתה או הפסקת טיפול בתרופות אחרות, עלייה באיכות החיים ושיפור בתסמינים קליניים

חממת גידול קנאביס של תיקון עולם / צילום: יח''צ
חממת גידול קנאביס של תיקון עולם / צילום: יח''צ

מחקר משותף של חברת קנביט תיקון עולם  ובית החולים סורוקה בבאר שבע, שפורסם בכתב העת "Frontiers of medicine", ביקש לכמת את ההשפעה של צריכת קנאביס רפואי על בריאות המטופלים. המחקר נערך בקרב 8,500 מטופלים, אם כי לא הייתה לו קבוצת ביקורת. מובילי המחקר היו ליהי בר-לב שניידר, החוקרת הראשית של תיקון עולם, יחד עם פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בסורוקה. המטופלים שרואיינו השתמשו בזנים של חברת תיקון עולם קנביט.

לאחר חצי שנה של טיפול, 52.5% מהמטופלים דיווחו כי הפסיקו או הפחיתו את מינון האופיואידים שלהם. 39.2% הפחיתו מינונים של משככי כאבים אחרים. 36.9% הפחיתו שימוש בתרופות אנטי פסיכוטיות, ו-35.3% הפחיתו שימוש בתרופות הרגעה.

כאמור, התוצאות לא השוו לאלה של מטופלים בשיטות אחרות שאינן קנאביס רפואי, וכן לא נערך מעקב בפועל אחר צריכת התרופות, אלא המחקר הסתמך על שאלונים שניתנו למטופלים. כמו כן, הניסוי נערך רק בקרב מי שהתמיד בטיפול, ואלה כנראה מי שהרוויחו ממנו. 1,735 מבין המטופלים הפסיקו את הטיפול במהלך שישה חודשי הניסוי.

בכל זאת, התוצאות הן חדשות וייחודיות בתחום הקנאביס, שבו לא נערכים מחקרים רבים מסוג זה, אלא מחקרים ממוקדים בהתוויות ספציפיות, וגם אלה נערכים פחות ופחות, ככל שהשוק העולמי לקנאביס גולש בהדרגה מן הרפואי אל הפנאי.

על פי המחקר, 70.6% מהטיפולים סווגו כהצלחה, על פי קריטריונים של הרופאים בסורוקה. 90.8% מהטיפולים ב-PTSD (תסמונת פוסט טראומטית) סווגו כהצלחה. המטופלים השתפרו בפרמטרים כמו התקפי זעם, אי שקט והפרעות שינה. בתחומים אחרים, 88.9% מהנבדקים דיווחו על שיפור בבחילות. אצל מטופלי כאב, 62% דיווחו על רמות כאב גבוהות לפני הטיפול ו-5% בלבד דיווחו על רמות כאב גבוהות אחרי הטיפול. בעוד שרק 12.9% מהמטופלים דירגו את איכות החיים שלהם "טובה" או "טובה מאוד" לפני תחילת הטיפול - 69.9% מהמטופלים דיווחו על איכות חיים טובה "טובה" או "טובה מאוד" לאחר חצי שנה של טיפול פעיל.

לקנאביס היו תופעות לוואי. בין אלה: סחרחורות אצל 8.2% מהמתמידים בטיפול, יובש בפה אצל 6.7%, תיאבון מוגבר אצל 4.7%, ישנוניות אצל 4.4% והשפעה פסיכוארקטיבית (שינוי בתפיסת המציאות) אצל 4.3%.

ליהי בר לב שליידר, החוקרת הראשית של תיקון עולם / צילום: אלי שרם
 ליהי בר לב שליידר, החוקרת הראשית של תיקון עולם / צילום: אלי שרם

בר-לב שליידר, החוקרת הראשית של תיקון עולם קנביט: "כבר הראנו בעבר כי הטיפול במוצרי קנאביס רפואי מקל על סימפטומים ומשפר את איכות החיים עבור המטופלים, אך זוהי הפעם הראשונה שבוצע ניתוח מעמיק, מסודר ושיטתי של נתונים רבים על קבוצה גדולה מאוד של מטופלים. מצאנו כי הטיפול בזנים של תיקון עולם יעיל, בטוח ומהווה אלטרנטיבה טיפולית לאופיואידים, במקרים מסוימים".