אינטל | ניתוח

לאחר עסקת הענק: טאואר תהנה ממס מופחת, וכמה צפויה להרוויח המדינה?

טאואר, ששילמה 7.5% מס, תהנה מעתה מהטבת חוק עידוד השקעות הון • מהעסקה עצמה עשויה המדינה להרוויח כמיליארד שקל

מעבדת טאואר / צילום: איל יצהר
מעבדת טאואר / צילום: איל יצהר

"המס על עסקת טאואר-אינטל יכול להגיע למיליארד שקל בישראל, אבל לא יתקרב למספרים של 4-5 מיליארד שקל", כך מעריך מומחה המס עו"ד יניב שקל.

הסיבה לכך שרשות המסים תגזור קופון יפה, אך לא כזה שמשקף את היקף עסקת הענק (5.4 מיליארד דולר) נובעת ממבנה ההחזקות בחברת טאואר. "מרבית המחזיקים במניות החברה הם מחזיקים זרים וגופים מוסדיים הפטורים ממס", מסביר עו"ד שקל.

"עסקה למכירת מניות" מסווגת לצורכי מס כעסקה הונית (לא הכנסה מעבודה). המס בעסקה כזו מוטל על הרווח על ההון שהניב כל אחד מבעלי המניות הישראלים, בשיעור של כ-25%. כלומר, הפער בין מחיר הקנייה של המניה למחיר המכירה ימוסה ב-25%. במקרה של עסקת מניות, רשות המסים זוכה לתשלומי מסים רק בגין החזקותיהם של תושבי ישראל במניות החברה הנמכרת.

בעלי המניות הגדולים: מוסדיים מארה"ב וישראל

בטאואר, הנסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל אביב, אין כיום בעל שליטה, ובעלי המניות הגדולים בה הם גופים מוסדיים מארה"ב ומישראל. דיווחים עדכניים על החזקות הגופים המוסדיים במניית טאואר בסוף 2021 מצביעים על כך שבעלת המניות הגדולה היא Wellington מארה"ב, המחזיקה ב-9.4% מהמניות. חברת השקעות אמריקאית נוספת היא בעלת המניות השנייה בגודלה בטאואר Senvest מניו יורק שמחזיקה ב-7.1%. הגוף הישראלי בעל ההחזקה הגדולה ביותר היא חברת הביטוח הפניקס, שנכון לסוף 2021 החזקתה בטאואר היא 6.8% מהון המניות. מגדל מחזיקה ב-6.2%, כלל ביטוח ב-5.2% מההון, הראל עם החזקה של 4.9%, ומנורה מבטחים ב-4.6% מטאואר.

"הגופים הזרים פטורים ממס בעסקאות כאלה בישראל", מסביר עו"ד שקל. "וכך גם המוסדיים בכל הנוגע לכספים שהם מנהלים עבור החוסכים. כל ההחזקות שהפניקס והמוסדיים האחרים מנהלים עבור תכניות הפנסיה, פוליסות וקופות גמל שייכים לחוסכים, הפטורים ממס עד למימוש".

עם זאת, החזקות המוסדיים עבור עצמם - נוסטרו (החזקות של המוסדיים עבור עצמם), אינן פטורות ממס והרווחים מהמכירה עליהן יחוייבו במס של 23% (בתנאים מסוימים יכול להיות גם מס של 34%).

לדברי עו"ד שקל, "מלבד הנוסטרו מי שעוד משלם מס על הרווחים אלה כמובן המחזיקים הישראלים והעובדים שמחזיקים מניות. מהמידע שגלוי עולה שעובדים בחברה, גורמים קשורים לחברה - בהם דירקטורים, המנכ"ל ובכירים אחרים - מחזיקים ב-2% מהמניות בלבד. ככל שהם ישראלים חל עליהם מס בשיעור 25%. 60% מהמניות מוחזקות על ידי גופים מוסדיים, מתוכם המחזיקים הגדולים ביותר זרים אז הם פטורים ממס ומוסדיים ישראלים שרובם גם פטורים ממס כיוון שהם מנהלים כספים עבור הציבור".

כ-40% מהמניות של טאואר מוחזקים בידי בעלי מניות שחלקם ישראלים וחלקם זרים. "אם נניח, בהערכה גסה מאוד, שחצי מהם ישראלים, אז יכול להיות מהם מס של כ-100 מיליון דולר אולי. יחד עם בעלי המניות הקשורים ומיסוי הנוסטרו, המדינה יכולה לראות סכום יפה מהעסקה שיכול להגיע למיליארד שקל, אבל לא הרבה יותר".

נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב בקשר לתשלומי המס של טאואר בעקבות העסקה, היא העובדה שמרגע מימוש המכירה טאואר זכאית לכלל הטבות המס על ההכנסות להן זכאית חברת אינטל. המשמעות היא שהמס על ההכנסות של טאואר ירד מ-7.5% מס - שיעור מס נמוך ממילא לו זכתה החברה עד כה כמפעל שממוקם באזור פיתוח (מגדל העמק), ל-6% בלבד - שיעור המס לו זכאית אינטל כמפעל מועדף בתחום הטכנולוגיה. זאת, במקום שיעור מס חברות של 23%.

טאואר תהיה זכאית למס מופחת

"ברגע שטאאור הופכת לחלק מהפעילות של אינטל אז הנחות המס שאינטל מקבלת כקבוצה רב לאומית חלות גם עליה כאחת מחברות הקבוצה", מסביר עו"ד שקל.
ההטבות שלהן זכאית אינטל מעוגנות בחוק עידוד השקעות הון, וכוללות שיעורי מס מטיבים של 6% בלבד כ"מפעל טכנולוגי מועדף". טאאור כאמור נהנתה עד כה משיעור מס מיטיב של 7.5% מכח החוק בשל מיקומה באזור פיתוח בצפון, אך כעת תכלל בהגדרת "מפעל טכנולוגי מיוחד" והמס על הכנסותיה יצנח לרמה הנמוכה ביותר בישראל - 6% מס כאמור.