אחרי עשור וחצי חברת קריון נמכרת, אבל המשקיעים לא יצאו מורווחים

קריון, שהוקמה ב-2008 ועוסקת בתחום של טכנולוגיית אוטומציה, נמכרת לנינטקס האמריקאית בעסקת מזומן • קריון, שפועלת בשוק תחרותי מאוד ונפגעה מתקופת הקורונה, נמכרת תמורת כ-75 מיליון דולר, פחות או יותר הסכום שגייסה

צוות קריון / צילום: שי שבירו
צוות קריון / צילום: שי שבירו

חברת קריון הישראלית (Kryon) הישראלית, העוסקת בתחום של טכנולוגיית אוטומציה (RPA), נמכרת לחברת נינטקס האמריקאית (Nintex), הפועלת בתחום משיק של אוטומציה של תהליכים עסקיים.

קריון היא חברה ותיקה שהוקמה עוד ב-2008 וגייסה עד היום כ-77 מיליון דולר. סכום העסקה לא נמסר באופן רשמי, אך לפי הערכות בשוק הוא עומד על כ-75 מיליון דולר במזומן, כך שמרבית המשקיעים לא יצאו מרווחים בעסקה. מנכ"ל קריון הראל טייב סירב להתייחס לסכום ואמר כי "לחלק מהמשקיעים העסקה עשתה טוב ולאחרים פחות".

קריון מאפשרת להחליף תהליכים רפטטיביים שנעשים בארגון, כמו מילוי דוחות וטפסים, לאוטומטים. כאשר הכלים של קריון מאפשרים לעובד וירטואלי לבצע את המשימה באופן עצמאי או בשיתוף פעולה עם עובד אנושי. חלק ייחודי בטכנולוגיה של קריון הוא הזיהוי של תהליכי עבודה שחוזרים על עצמם והיכולת להתאים אוטומציה לתהליך. בין הלקוחות של קריון אפשר למנות את AIG, ורייזון וחברת המלונות ונדום הפתרונות שלה צפויים להיות מוטמעים בתוך המוצרים של נינטקס כעת.

קריון מעסיקה כ-140 עובדים, מתוכם 80 בישראל. בשלב הראשון העובדים צפויים להיקלט כולם לחברה הרוכשת נינטקס, אך במורד הדרך ייתכן ויהיה קיצוץ כתוצאה מכפילויות בעיקר בעולמות של שיווק ומכירות, כפי שמקובל ברכישות. נינטקס נרכשה בשנה שעברה על ידי קרן הפריווט אקוויטי TPG לפי שווי של כ-2.5 מיליארד דולר ודרך הרכישה הנוכחית מקימה מרכז פיתוח ראשון בישראל.

קריון פועלת בשוק תחרותי מאוד עם מגוון שחקנים חזקים למדי. חברות בולטות בתחום של טכנולוגיית אוטומציה הן Uipath, שנסחרת לפי שווי של כ-19 מיליארד דולר בניו יורק; Automation Anywhere, שגייסה מימון ב-2019 לפי שווי של 6.8 מיליארד דולר ומסומנת כמי שהולכת להנפקה; וגם מיקרוסופט הענקית. גם תקופת הקורונה לא הייתה פשוטה לקריון שרגילה לבצע מכירות לתאגידים פנים מול פנים בעסקאות גדולות והייתה צריכה לעבור לעבוד מרחוק.

"המתחרים שלנו כוללים חברות שגייסו מיליארדים. אנחנו יכולנו לגייס עוד כסף ולצמוח לינארית אבל הרכישה הנוכחית הייתה הנתיב הטוב ביותר עבור הלקוחות והשותפים שלנו", אומר טייב, שהצטרף ב-2017 לקריון כמנכ"ל, כאשר העסיקה 18 עובדים בלבד. טייב ניהל בעבר את פעילות חברת האנטי וירוס AVG בישראל. לפי נתוני IVC, בין המשקיעים של קריון נמנים Aquiline קפיטל פרטנרס, ורטקס, פורט רוס ונצ'רס, בנק הפועלים ו- Oak HC/FT.