דליפת דלק ממיכל של קצא"א באשקלון: "ניסתה להסתיר את האירוע"

במוקד איגוד ערים לאיכות הסביבה התקבלו הבוקר תלונות רבות של תושבי אשקלון על מפגעי ריח הקשורים לדלק • לאחר בדיקה של הפקחים, התגלה כי מקור הריח הוא דליפת דלק ממיכל במתחם קצא"א באשקלון • לפי הודעה משותפת של עיריית אשקלון והאיגוד, "רק לאחר כניסתם של כונני הסביבה של האיגוד למתקני החברה קצא"א דיווחו למשרד להגנת הסביבה על הדליפה" 

הדליפה במתחם קצא''א באשקלון / צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה, נפת אשקלון
הדליפה במתחם קצא''א באשקלון / צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה, נפת אשקלון

האם חברת הדלקים המאובנים קצא"א ניסתה להסתיר דליפת דלק ממיכל במתחם בו היא פועלת באשקלון? כך חושדים בעיריית אשקלון ובאיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון. הבוקר (ג'), התקבלו במוקד האיגוד והגנת הסביבה תלונות רבות של תושבים על מפגעי ריח הקשורים לדלק. לאחר בדיקה של הפקחים, התגלה כי מקור הריח הוא דליפת דלק ממיכל המכיל היקף מוערך של כ-20 מטר קוב במתחם קצא"א באשקלון.

בהמשך לכך, יצא למקום בשיתוף המשרד להגנת הסביבה כונן החירום של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון יחד עם צוות של כבאות והצלה לישראל, ומצאו שהתרחשה דליפת דלק במתחם החברה. מבדיקה ראשונית עולה כי הדליפה התרחשה בעקבות תקלה באחד המיכלים. היקף הדליפה עדיין בבירור, אך לפי ההערכות - לא מדובר בדליפה קטנה.

"לא נאפשר לחברת קצא"א לסכן את בריאות התושבים"

אלא שכעת, בעיריית אשקלון ובאיגוד ערים בודקים האם קצא"א פעלה על פי הנהלים כאשר החלה הדליפה במיכל. לפי הודעה משותפת של הגופים הללו, "עולה חשש סביר כי חברת קצא"א ניסתה להסתיר אירוע דליפת דלק גולמי שהתרחש היום והוביל לתלונות רבות של תושבי אשקלון. בעת הבדיקה נצפה שופל אשר כיסה את האדמה הרטובה באזור המפגע. רק לאחר כניסתם של כונני הסביבה של האיגוד למתקני החברה קצא"א דיווחו למשרד להגנת הסביבה על הדליפה".

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון, מדגיש כי העירייה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כנגד חברת קצא"א, "שפעלה בניגוד לנוהל המקובל בעת אירוע דליפה. לא נאפשר לחברת קצא"א לסכן את בריאות התושבים ולהתעלם בצורה מחפירה מהנוהל. בריאותם ואיכות חייהם של תושבי אשקלון אינם הפקר".

מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, אומרת כי האיגוד רואה בחומרה רבה את המקרה ואת התקלות החוזרות ונשנות בקצא"א. "חמור מכך הוא חוסר הדיווח של קצא"א על הדליפה", היא אומרת. "אנו רואים בכך ניסיון להסתיר את הנזק והמפגע הסביבתי, זהו מצב מסוכן ופגיעה באמינותה של חברת קצא"א, מדובר בתנהלות בעייתית שיש לטפל בה. אנו נמשיך לפעול על מנת למנוע אירועים מסוג זה וכמובן נפנה בנושא למשרד להגנת הסביבה".

רק היום הורשעו קצא"א ובכיריה בבית המשפט בגין אחריותם לאסון האקולוגי שהתרחש בשל דליפה בצינור החברה לפני 11 שנה בנחל צין. בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע, כי חברת קצא"א, מנכ"ל קצא"א דאז - יאיר וידה, סמנכ"ל הנדסה בקצא"א ואחראי על עבודות השיפוץ בעת האירועים - שלומי לוי, ומנהל הפרויקט מטעמה של קצא"א - ניר סביון, נושאים כל אחד לפי חלקו באחריות למחדלים ולכשלים שהובילו לדליפת מאות אלפי ליטרים של דלק סילוני, שזיהמו שטח נרחב בנחל ובסביבותיו ועקב כך נגרמה פגיעה סביבתית בהיקף עצום. "כשל זה רובץ ישירות לפתחם של מנהלי קצא"א, אשר מכירים ומבינים את הסיכונים טוב מכלל מי שפעלו בשטחי העבודה הרלוונטיים", כך לפי בית המשפט. שלומי לוי וניר סביון עדיין מועסקים בחברת קצא"א.

תגובת קצא"א: "המקרה דווח על ידי החברה למשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטים על פי הנוהל".