מצטרפת לטרנד: בלגיה תאפשר לעובדים שבוע עבודה של ארבעה ימים

ממשלת בלגיה הציגה השבוע רפורמה בשוק העבודה, לפיה משרה מלאה (38 שעות שבועיות) "תידחס" לארבעה ימים • מעסיקים יוכלו לדחות בקשה לעבודה מרוכזת בארבעה ימים, אך יצטרכו לספק לכך נימוק בכתב

בלגיה תאפשר לעובדים שבוע עבודה של ארבעה ימים / צילום: Reuters, Marine Strauss
בלגיה תאפשר לעובדים שבוע עבודה של ארבעה ימים / צילום: Reuters, Marine Strauss

ממשלת בלגיה הציגה השבוע רפורמה בשוק העבודה, שתאפשר לראשונה לעובדים במדינה לעבוד במשרה מלאה בארבעה ימי עבודה בלבד בשבוע. החקיקה היא חלק ממגמה אירופית לנסות ולנצל את היתרונות ששבוע עבודה מקוצר אמור להעניק - איזון בין עבודה לחיים פרטיים, עובדים מרוצים ובריאים, מניעת שחיקה ואפילו, לפי כמה מחקרים ראשוניים, תפוקה מוגברת.

החקיקה הבלגית לא מתקדמת כפי שנבחן במסגרת ניסוי ארוך טווח בספרד, או בדיונים בנוגע לעניין בפינלנד ובאיסלנד, וכוללת למעשה "דחיסה" של שעות העבודה השבועיות לארבעה ימים, ולא הפחתה שלהן. העובדים בבלגיה יכולים למעשה לעבוד את כל 38 השעות השבועיות המקובלות במשק בארבעה ימים, ואז לזכות בסוף שבוע ארוך של שלושה ימים. משום שיחסי העבודה מפוקחים וחוסים תחת תקינה ממשלתית במדינה, השינוי נדרש כדי לאפשר את הגמישות החדשה.

לפי הצעת הממשלה, שהיא חלק מרפורמה כוללת שנועדה להגדיל את שיעור התעסוקה וההשתתפות בעבודה במדינה, מעסיקים יכולים לדחות בקשה לעבודה מרוכזת בארבעה ימים, אך יצטרכו לספק לכך נימוק בכתב. ראש ממשלת בלגיה נימק את הרפורמה בצורך להגביר את הדינמיות בשוק העבודה הבלגי. "אם תשוו את המצב במדינה שלנו למדינות אחרות, תראו שאנחנו הרבה פחות דינמיים", אמר לפי דיווח ב"גרדיאן", "אחרי שנתיים קשות, שוק העבודה השתנה. בעזרת ההסכמים החדשים, אנחנו בונים את הבסיס לכלכלה משגשגת".

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו / צילום: Reuters, Johanna Geron
 ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו / צילום: Reuters, Johanna Geron

בבלגיה כ-71.4% מהאוכלוסייה בגיל העבודה שבין 20 ל-64 מועסקים, לעומת יותר מ-80% בהולנד ובגרמניה השכנות. מטרת הרפורמות היא להגיע לשיעור של 80% עד סוף העשור הנוכחי. למרות ההצהרות לגבי דינמיות, חלק מהרפורמה כולל ציפייה מחברות בינוניות וגדולות (יותר מ-20 עובדים) להעניק לעובדים את האפשרות להתנתק מענייני העבודה ולא לענות להודעות או טלפונים בין 23:00 ל-05:00. עם זאת, בהקלה למעסיקים, תעריפי לילה ייחשבו כעת בבלגיה רק מחצות, ולא משמונה בערב כפי שהיה עד כה. "מגיפת הקורונה הכריחה אותנו לעבוד באופן גמיש, שוק העבודה חייב להסתגל לכך", אמר ראש הממשלה.