ה-SEC חוקר את הקשר בין בורסת הקריפטו בייננס וחברות בעלות קשרים למייסד

בסוכנות הרגולציה מעוניינים לדעת מה אופי הקשרים בין שתי חברות המסחר למייסד בינאנס, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא

צ'אנגפנג זאו / צילום: Reuters, Darrin Zammit Lupi
צ'אנגפנג זאו / צילום: Reuters, Darrin Zammit Lupi

הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) בוחנות את הקשר בין הסניף האמריקאי של בייננס (Binance), בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם, ושתי חברות מסחר בעלות קשרים למייסד בייננס, כך אמרו אנשים המכירים את החקירה.

שתי חברות המסחר, Sigma Chain AG ו-Merit Peak, פועלות כחברות עושות שוק (market makers) הסוחרות במטבעות דיגיטליים בבורסה של בייננס בארה"ב. אחד מתחומי ההתמקדות של הרגולטורים הוא איך בייננס מגלה ללקוחות את קשריה לחברות המסחר, כך אמרו האנשים.

באתר של בייננס, כתוב שחברות עושות שוק עשויות לסחור בבורסה שלה, אם כי היא לא נוקבת בשם החברות העשויות לפעול כך.

ה-SEC ביקש מידע על שתי ישויות מידי Binance.US, חברת הבת של בייננס בארה"ב ויעד לחקירת אכיפה מתמשכת, כך אמרו האנשים.

מסמכים תאגידיים מ-2019 קושרים בין צ'נגפנג ז'או, מייסד ומנכ"ל בייננס, ושתי חברות המסחר, ומנהלים לשעבר אומרים שנכון לסוף שנה שעברה ז'או שלט בשתיהן.

דובר של Binance.US, זכרי טינדל, סירב להגיב על חקירת ה-SEC ועל כל קשר בין שתי חברות המסחר. "Binance.US מחויבת לעמוד בסטנדרט הציות הגבוה ביותר", אמר הדובר.

דובר של בייננס, סטיפן מילטון, אמר שכחברה פרטית בייננס לא צריכה לגלות פרטים על מבנה המשקיעים או המבנה התאגידי שלה. "עם זאת, המידע הזה משותף עם רגולטורים כשהם מבקשים אותו", אמר מילטון. כמו כן הוסיף שז'או לא זמין להגיב. ז'או הוא בעל רוב המניות בבייננס ו-Binance.US, כפי שדווח בעבר על ידיד הוול סטריט ג'ורנל.

השאלה  היא "האם אתה נותן לחברת-בת איזשהו יתרון לא הוגן"

חברות עושות שוק הן שחקניות חשובות בעולם המסחר. הן עוזרות להחליק את שינויי המחיר בכך שהן תמיד קונות ומוכרות, גם כשגרפים בעליות וגם בירידות. הן מקבלות שכר על ידי גביית הפרש קטן בין המחיר שמציעים משקיעים לשלם על מניה למחיר בו היא מוצעת למכירה.

ה-SEC כבר נקט בעבר פעולות אכיפה נגד אפיקי מסחר שלא עשו גילויים על כך שבפלטפורמות שלהם נמצאות חברות הקשורות אליהן מבחינת בעלות. ב-2015, Investment Technology Group, שאחר כך נרכשה על ידי Virtu, שילמה 20 מיליון דולר והודתה בפעולה לא ראויה, כולל העובדה שהפעילה דסק מסחר סודי שעבד עם הזמנות שנשלחו לפלטפורמת המסחר של ITG, מה שמכונה דארק פול.

השאלה, אמר ג'יימס איינג'ל, פרופסור לפיננסים בביה"ס לעסקים ע"ש מקדונו באוניברסיטת ג'ורג'טאון, היא "האם אתה נותן לחברת-בת איזשהו יתרון לא הוגן והאם היא מקבלת יחס מועדף? האם הם עושים פעולות מסחר מהר יותר?".

שלא כמו עם חברות עושות שוק הסוחרות בניירות ערך שנתונים לרגולציה כמו מניות או קרנות סל, עושות השוק בתחום הקריפטו לא מפוקחות ויכולות לנהוג מאוד שונה זו מזו, כך אמר רוב קטלנלו, אחד המנהלים בחברה עושת שוק הקריפטו B2C2. "יש חוסר עצום בקריטריון מוסכם", אמר.

FTX, מתחרה של בייננס, ו-Alameda Research, אחת מעושות השוק של FTX, נוסדו על ידי אותו אדם, סם בנקמן-פריד. בנקמן-פריד אמר שבעוד ש-Alameda סוחרת בבורסה FTX, "הנפח שלה הוא חלק מזערי מכלל נפח המסחר, והגישה שלה לחשבון זהה לגישה שיש לחברות אחרות".

דובר של Coinbase Global, עוד בורסת קריפטו גדולה, אמר שאין אף חברה עושת שוק הקשורה לבורסה, מנהליה או חברי הדירקטוריון.

רשות ניירות הערך תצטרך להראות שמדובר בתחום השיפוט שלה

על מנת להביא פעילות אכיפה לזרוע של בייננס בארה"ב, יצטרך ה-SEC להראות שיש לו יכולת שיפוט על מטבעות הקריפטו ש-Binance.US סוחרת בהם. ב-SEC אומרים שמטבעות דיגיטליים רבים מהווים ניירות ערך ולכן נמצאים בתחום השיפוט של הרשות, בעוד שבחברות הקריפטו אומרים שהרגולטורים לא הוכיחו איזה מהמטבעות נחשבים לניירות ערך. לבייננס מטבע דיגיטלי משלה, BNB, שהחל להימכר לציבור ב-2017 ונסחר הן ב-Binance.Us הן בבייננס.

הדובר של Binance.US, טינדל, סירב להגיב על BNB. מילטון, הדובר של בייננס, אמר שהבורסה לא מחזיקה שום ניירות ערך.

ב-SEC נפתחות לעתים חקירות שנסגרות בלי לעשות האשמה בפעולה לא ראויה ו/או נקיטת פעולות אכיפה כלשהן.

באופן מקורי שלח ה-SEC זימון לזרוע של בייננס בארה"ב בסוף 2020, כך דיווח בעבר הוול סטריט ג'ורנל. הרשות ביקשה מידע על השאלה מי שולט בבייננס, איך החברה מרוויחה כסף, איזה גילויים היא עושה ללקוחות והאם המסחר ב-Binance.US עצמאי מהפעילות בבורסה העולמית הגדולה יותר, כך כתוב בזימון, שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

סוכנות הרגולציה, שמשימתה היא הגנה על משקיעים, עשתה כמעט 100 פעולות אכיפה הנוגעות למטבעות קריפטו. יושב ראש הרשות גארי גנסלר אמר ששוק הקריפטו הוא "מערב פרוע" הזקוק לכללי פורמליים כדי להגן על סוחרים. גנסלר מיקד את תשומת הלב בבורסות הקריפטו.

בייננס נוסדה בשנחאי ב-2017 על ידי ז'או, מתכנת מחשבים קנדי-סיני, וצמחה לבורסה המעבדת מיליארדי דולרים בעסקאות קריפטו כל יום. החברה בנתה את פעילותה עם מעט פיקוח רגולטורי או אפילו ללא שום פיקוח, ויצרה את מערכות המסחר שלה מאפס.

שתי חברות המסחר הנבחנות על ידי ה-SEC, Sigma ו-Merit Peak, החלו לסחור במטבעות קריפטו על גבי Binance.US זמן קצר לאחר שהבורסה הושקה ב-2019, כך אמרו מנהלים בכירים לשעבר. הבכירים לשעבר אמרו שצוותי הציות והצוותים המשפטיים ב-Binance.US חששו מכך שלא הבינו בבירור מאיפה מגיעים הכספים בהם סחרו שתי החברות.

ב-Sigma ביצעו את כל ההזמנות ב-Binance.US שבהן לקוחות קנו או מכרו מטבע קריפטו מסוים במחיר השוק הקיים, כך אמרו הבכירים לשעבר. ב- Merit, ואחר כך גם בחברות עושות שוק אחרות, אמרו המנהלים לשעבר שנוהלו הזמנות שהיו מתבצעות רק במידה ומחיר של מטבע קריפטו מסוים הגיע לערך קבוע מראש.

גם הדובר של בייננס וגם הדובר של Binance.US לא הגיבו על שתי החברות עושות השוק וקשריהן לז'או.

ז'או נרשם כיושב ראש הדירקטוריון ב-Sigma בינואר 2019 במסמך משווייץ, אם כי אחר כך הוחלף על ידי אדם אחר שגם לו קשרים לבייננס. בסוף 2019, ז'או חתם, בשם חברת Merit, על מסמך שאישר הזרקת הון (capital infusion) מ-Merit ל-Binance.US בתמורה למניות בחברה. בדצמבר 2020 בזימון של ה-SEC, התייחס ה-SEC ל-Merit כישות השייכת ל-Binance.