"שנה חיובית בביקושים אך מורכבת בהיבט הייצור": סולאראדג' עקפה תחזית ההכנסות אך נחלשה ברווח

חברת האנרגיה הסולארית סיכמה את הרבעון הרביעי של 2021 עם הכנסות של 552 מיליון דולר, צמיחה של 54% מהרבעון המקביל • סיפקה תחזית הכנסות גבוהה לרבעון הראשון של 2022, לצד צפי לשחיקה ברווחיות הגולמית

בנין חברת סולאראדג' / צילום: איל יצהר
בנין חברת סולאראדג' / צילום: איל יצהר

חברת סולאראדג'  העוסקת בתחום האנרגיה הסולארית, עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות אך הציגה רווח נמוך מהתחזיות ברבעון הרביעי, ובמקביל סיפקה תחזית הכנסות גבוהה לרבעון הראשון. החברה בניהולו של צבי לנדו, ספקית מערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית ופתרונות בתחומי אגירת האנרגיה, רשמה ברבעון הכנסות של 552 מיליון דולר, צמיחה של 54% מהרבעון המקביל, ובכך הסתיימה 2021 עם צמיחה של 34.6% והכנסות של 1.96 מיליארד דולר. זאת, על אף משבר הרכיבים והעלייה בעלויות השינוע, שפוגעים בשיעורי הרווח אך לא בהכנסות.

הרווח הנקי GAAP הסתכם ב-41 מיליון דולר ברבעון וב-169 מיליון דולר ב-2021, ועל בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח היה 62.8 מיליון דולר שהם 1.1 דולר למניה, ובשנה כולה הרווח הסתכם ב-273 מיליון דולר, עלייה של 21.6% מ-2020.

ברבעון הראשון הצפי הוא להכנסות גבוהות בכ-10% מתחזיות האנליסטים, 615-645 מיליון דולר, אך הרווחיות הגולמית תישחק מ-32.5% ברבעון המקביל ל-28%-30%.

ביקוש לאנרגיה סולארית ומצוקת רכיבים

רונן פייר, סמנכ"ל הכספים, מסביר כי "הייתה שנה חיובית, אך מורכבת. החיובי מגיע מכיוון הביקוש, והמורכבות מעולם הייצור והרכיבים. אנחנו מעריכים ש-2022 תהיה דומה ל-2021, אולי עם קצת האצה". לדבריו, "בתמונת הביקושים, הכל תומך באנרגיה סולארית: כמות ההתקנות גדלה, מחירי החשמל באירופה עולים והופכים את הסולאר לאטרקטיבי, חברות מסחריות רוצות להוריד את הפליטות וגם ממשלות דוחפות לכיוון, ובארה"ב אנשים רוצים להיות פחות תלויים ברשת שאינה יציבה בגלל שריפות וסערות ופונים לסולאר. כל זה מייצר ביקוש מאוד חזק. מהצד השני, יש מצוקת רכיבים: קשה מאוד להשיג רכיבים אלקטרוניים, אנחנו במצב טוב יחסית כי אנחנו מצליחים ברוב המוחלט לייצר ולא לוותר על עסקאות, אבל זה עולה לנו בעלויות שילוח גדולות פי 5-20 מאשר לפני המשבר. שילוב הדברים מביא לעלייה מאוד גדולה בהכנסות, ושחיקה זמנית בעיקרה בשולי הרווח".

ירידה מתונה יחסית לחברות טכנולוגיה

סולאראדג' ייצרה ב-2021 כ-214 מיליון דולר מפעילות ובסיום השנה היו לה בקופה 1.18 מיליארד דולר לעומת חוב לטווח ארוך של 622 מיליון דולר. החברה נסחרת בשווי 13.8 מיליארד דולר. מנייתה אמנם נפלה בכ-29% מהשיא של 2021, אך זו ירידה מתונה ביחס לחברות טכנולוגיה ישראליות אחרות. "היינו בעולם של מחירים גבוהים", אומר פייר. "יש טרנדים ואנחנו לא חומקים מהירידות בשוק, אבל בסוף יש הפרדה, סולאראדג' ייצרה השנה 214 מיליון דולר במזומן והרווח שלה 273 מיליון דולר. ראינו חברות שמוכרות 70 מיליון, מפסידות 100 מיליון ועם ואלואציה של חצי מאיתנו. פה יש הבנה שזו חברה אמיתית, בריאה, צומחת ורווחית אז יש פחות ירידה בתמחור לעומת חברות שמבוססות בעיקר על חלום".

לדבריו יש לחברה פוטנציאל גדול קדימה: היום הסולאר הוא 6% מייצור האנרגיה בעולם וכדי להגיע ל-0 פליטות ב-2050 הוא נדרש להגיע ל-40%. "פוטנציאל הגדילה והרווחיות של החברה עדיין לפנינו. בסוף זה יתורגם גם למחיר המניה", הוא אומר. לדבריו יש רמה חדשה של ביקושים שהחברה רואה, וכמו כן סולאראדג' צפויה להתחיל להפעיל בקרוב את מפעל סלע 2 בקוריאה (מפעל סלע 1 הוקם לאחרונה בציפורית, ושניהם קרויים על שם גיא סלע, מייסד ומנכ"ל החברה שנפטר ב-2019).