השרים ידונו ב"עסקת החבילה"; ליברמן דורש לא להכניס בה שינויים

חברי כנסת ממפלגת העבודה, מכחול לבן וממרצ דורשים לתקן את מתווה העלאת שכר המינימום בחוק, בטענה כי אינו מעלה את השכר אלא להיפך • אלא שבנוסח שיובא לאישור הממשלה ישנו סעיף הקובע כי בכל שינוי שיעשה בחוק בכנסת – הממשלה תוכל למשוך את תמיכתה מהחוק

שרי הממשלה / צילום: יוסי זמיר
שרי הממשלה / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי יביאו הבוקר (א') לממשלה את עסקת החבילה לדיון בממשלה - אל מול התנגדות חברי הכנסת ממפלגות העבודה, מכחול לבן וממרצ לפרטי התוכנית.

החוק כולל את פרטי העסקה שחתם שר האוצר בחודש נובמבר האחרון מול נציגי המעסיקים וההסתדרות, אך בנוסח שיובא לממשלה ישנו סעיף הקובע כי בכל שינוי שיעשה בחוק בכנסת - הממשלה תוכל למשוך את תמיכתה מהחוק. כלומר: ליברמן וברביבאי דורשים מהקואליציה להעביר את החוק ככתבו וכלשונו.

אלא שעוד לפני שהחוק הגיע לכנסת כבר אמרו השבוע חברים במפלגת העבודה שיידרשו לתקן אותו בין היתר במהלך הכנתו לקריאות שנייה ושלישית בוועדת העבודה והרווחה שבראשות ח"כ אפרת רייטן.

חברי כנסת נוספים בהם יו"ר הסיעה רם שפע ונעמה לזימי דורשים לתקן את מתווה העלאת שכר המינימום בטענה כי אינו מעלה את השכר אלא להיפך. השר נחמן שי כבר הביע את התנגדותו לחוק בדיון ועדת שרים שהתקיים בשבוע שעבר, ולנוכח מצב זה בכנסת, החליט ליברמן להביא את ההצעה גם לממשלה הבוקר.

בסעיף מספר ארבע לחוק נכתב כי "אם תאשר הכנסת את פיצול החוק, או אם תאשר הכנסת שינויים בהצעת החוק לקריאות שנייה ושלישית המחייבים ביצוע פעולה מאוזנת (כלומר תקציב נוסף - ש.א.כ), תחזור בה הממשלה מהצעת החוק".

ח"כ לזימי צייצה אתמול בתגובה לפרסום של גלובס: "ברוך השם יש כנסת מתפקדת שלא רואה בעצמה חותמת גומי. תכנס העסקה ויהיו בה שינויים גדולים. לא ירצו? יהיה מוטב שלא תכנס אל הכנסת בכלל. כמו שהיא כרגע, העסקה הזו מזיקה לציבור העובדים בישראל".

בשבוע שעבר בוועדת שרים לחקיקה אמרה השרה תמר זנדברג שנמנעה בהצבעה על החוק כי "שכר המינימום הוא הצד השני של מחאת יוקר המחיה. העסקה נקבעה לפני מספר חודשים וכעת יש לפתוח אותה מחדש ולעדכן אותה בהתאם למציאות של השכר והמחירים בישראל. כאשר שכר נמוך פוגש עלייה של מחירים שהם גם ככה גבוהים נוצרת מצוקה. ההצעה יוצרת שחיקה ריאלית של שכר המינימום במקום עליה שלו ובנוסף מרעה את המצב ביחס לשעות הנוספות של העובדים. מול יוקר מחיה משתולל יש להעלות את השכר ולחזק את העובדים".

השר ליברמן שמבחינתו החוק מקיים את התחייבויותיו למעסקים ולהסתדרות איתם נחתמה העסקה לא נכון להכניס בה שינויים, אלא שנראה שבמפלגות העבודה בעיקר, אבל גם במרצ, לא מתכוונים להיות "חותמת גומי".

הבוקר בדיון בממשלה ליברמן יידרש להציע שינויים שיספקו את מפלגות השמאל או לחזור בו מהעסקה כולה. בדיון שיתקיים בישיבת ראשי מפלגות קודם לכן הנושא צפוי גם כן לעלות לדיון.

תנועת "עומדים ביחד" המובילה את קמפיין "מינימום 40" מסרה בתגובה כי "בעוד רוב מובהק של חברי הכנסת תומכים ביוזמה להעלאת שכר המינימום, הממשלה מצידה מנסה לדרוס את סמכותה של הכנסת, להפוך אותה לחותמת גומי ולהעביר סעיף שאוסר על הכנסת לתקן את ההחלטה האטומה והמרושעת לשחיקת שכר המינימום. אנחנו קוראים לחברי הממשלה להתנגד להחלטה הזאת".