נגיף הקורונה | שאלות ותשובות

וריאנט הקורונה ba.2: מה החוקרים יודעים והאם מחלימי האומיקרון עמידים?

עוד לא לגמרי יצאנו מגל האומיקרון, אבל נראה שהווריאנט החדש כבר כאן • מה מצב התחלואה ב-ba.2 בישראל, האם הוא צפוי להשפיע על הימשכות הגל החמישי, האם גם אלו שחלו באומיקרון נמצאים בסכנה להדבקה חוזרת, ועד כמה הווריאנט החדש מסוכן ביחס לזנים קודמים? • גלובס עושה סדר

אומיקרון. האם היציאה מהגל החמישי נמצאת בסכנה? / צילום: Shutterstock
אומיקרון. האם היציאה מהגל החמישי נמצאת בסכנה? / צילום: Shutterstock

הגרפים של גל האומיקרון נמצאים בירידה ברוב המדינות שבהן החל הגל מוקדם, וגם הגרפים העוקבים אחרי רמות התחלואה בעולם כולו נמצאים במגמה דומה. בישראל נרשמה גם ירידה חדה במספר המאושפזים, כאשר כעת מספר המאושפזים החדשים היומי עומד על כחצי מהנתון שנרשם בשיא - לפני שלושה שבועות בלבד. ובכל זאת העולם מתקשה לנשום לרווחה אפילו זמנית, בגלל דאגה אחת: וריאנט ba.2.

לפני שלושה שבועות סיכמנו את מה שהיה ידוע לגבי וריאנט Ba.2, אך בשלב זה לא הרבה היה ידוע. גם כעת, כאשר ברור שהווריאנט איתנו, ישנם לגביו סימני שאלה מהותיים, ולא ברור איך, אם בכלל, הוא ישפיע על המשך התחלואה, אך בכל זאת השבועות האחרונים אפשרו לקבל מעט מידע נוסף וחשוב.

האם הווריאנט כבר משפיע על מגמות התחלואה בישראל?
Ba.2 כבר נמצא בישראל, והוא מהווה כ-7.7% מהריצופים בישראל, ושיעורו גבוה יותר בקרב מאומתים המגיעים מחו"ל. בערים מסוימות, למשל באום אל פאחם, הוא כבר מהווה 20% מההדבקות. בניטור הביוב שהחל עם תחילת גל האומיקרון, נמצא הווריאנט ביhשובים נוספים באזור השרון, ביניהם רעננה ונתניה, וגם באתר השפד"ן, המרכז את הביוב של גוש דן, אך בכמויות נמוכות יותר.

למרות התפשטותו של הווריאנט, התחלואה בישראל כאמור יורדת. אולם במדינות אחרות, למשל ארה"ב, נראה כי גם במקומות בהם התחלואה יורדת, התחלואה ב-Ba.2 עולה. כלומר, נראה כי ברוב המקומות שכבר הוכו באומיקרון, הוא לא חזק מספיק כדי להפוך את המגמה, אבל הוא מחותר נגד המגמה ועלול להאט את קצב הירידה של הגל.

האם תחלואה באומיקרון מגנה מפני ba.2?
Ba.2 מדבק יותר מאומירקון. לולא הייתה חסינות בקרב האוכלוסייה בשל תחלואה באומיקרון, היינו כנראה רואים התפשטות מהירה הרבה יותר שלו באוכלוסייה. אולם, ישנן עדויות אנקדוטליות להדבקה חוזרת באומיקרון, וייתכן כי האשם הוא בווריאנט החדש.

מאמר בהובלת חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה שפורסם לאחרונה באתר MedRxiv, ניסה לנבא את החיסוניות שמקנה הדבקה באומיקרון נגד וריאנטים חדשים. המחקר הראה כי אם מפגישים מחלימים מדלתא ומחלימים מאומיקרון עם וריאנט ווהאן המקורי, המחלימים מאומיקרון בכלל, וספציפית אלה שהייתה להם מחלה קלה מאוד, פחות מוגנים משמעותית מאשר המחלימים מדלתא.

ההערכה היא כי המחלה הקלה יותר, שאנחנו מברכים עליה, גם גורמת לפחות פעילות של מערכת החיסון, ולכן לפחות הגנה. ייתכן כי זה יהיה המצב גם לגבי וריאנט Ba.2, ומי שחלו במחלת אומיקרון קלה, יהיו חשופים לו.

אם כך, התוצאות הן מעורבות. חיסוניות העדר החלקית, שכבר נוצרה נגד אומיקרון, אמורה לעזור למנוע התפשטות של ba.2, אבל אם בכל זאת תהיה התפשטות משמעותית של ba.2 - אם בשל הדבקה רחבה של מי שטרם נדבקו או בשל הגעת נדבקים רבים עם הווריאנט מחו"ל - היא יכולה לפגוע גם במי שכבר חלו.

עם הזמן, נוגדני קורונה דועכים (במיוחד אצל מחלימים שלא חוסנו), כך שייתכן שרמת ההגנה שאנחנו רואים נגד הווריאנט כרגע, שמונעת את התפשטותו כפי שהתפשט אומיקרון, עלולה לרדת.

אם זה יקרה, ייתכן כי נראה גל ba.2 חדש שיפגע גם באחוז מסוים ממחלימי אומיקרון, אם כי סביר להניח שהוא לא יוכל להגיע לעוצמות של גל אומיקרון. אולם מדובר בלוחות זמנים של כמה חודשים, ועד אז ייתכן שנראה כבר אפילו וריאנט חדש.

בדנמרק, היכן שווריאנט ba.2 הגיע במקביל לגל האומיקרון ולא אחרי, לא רואים את סוף הגל. מספר המאומתים גבוה ויציב, ומספר המאושפזים ממשיך לטפס. אולם דנמרק גם הטילה מגבלות להאטת גל האומיקרון ורק לפני כמה שבועות שחררה אותן, דבר שיכול להשפיע על דפוס התחלואה, בנוסף או בלי קשר לווריאנט. מדינות אחרות שבהן וריאנט ba.2 אושר כווריאנט העיקרי, לא מספקות מידע מפורט על מאושפזים, ולכן קשה יותר לדעת איך הגל הזה מתפתח אצלן.

האם ba.2 גורם לתחלואה קשה יותר מאומיקרון המקורי
כרגע אין עדויות ברורות מן העולם כי הווריאנט החדש גורם למחלה קשה יותר מאשר האומיקרון. עם זאת, רק חלק קטן מן החולים היום מרוצפים באופן מדגמי כדי לקבוע באיזה וריאנט חלו, ואין שום פילוח לפי מידע זה בדשבורדים של המדינות השונות, כך שאין מידע מאוד ברור ושקוף בידי הציבור בעניין זה. רופאים בבתי החולים ובקהילה עדיין אינם מדווחים שהם רואים "קורונה חדשה" עם תסמינים חדשים או חמורים משמעותית.

מחקר בהובלת חוקרים מכמה אוניברסיטאות ביפן, שפורסם באתר BioRxiv, הראה כי באוגרים, וריאנט ba.2 גרם לתחלואה חמורה יותר, דומה יותר לזו שגרם וריאנט דלתא. נראה כי דרושים בהקדם מחקרי עולם אמיתי מסודרים, כדי לאשש או לשלול שהווריאנט קטלני יותר.

האם התרופות הקיימות יעילות נגד ba.2 כמו נגד אומיקרון?
כאשר וריאנט אומיקרון הגיע, מספר תרופות מבוססות שהיו עד אז בשימוש מוצלח נגד תחלואה קשה בקורונה, נמצאו מיד כבלתי יעילות - למשל התרופה של חברת ריג'נרון. תרופות אחרות מבוססות נוגדנים נכנסו לשימוש נגד אומיקרון, למשל נוגדים של גלקסו סמית'קליין ושל אסטרהזנקה, אבל מחקר ראשוני של חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק מעלה את הספק לגבי יעילותם.

הנוגדן של אסטרהזנקה אמור להיות כלי מאוד חשוב במערכה, שכן הוא יכול להגן על מדוכאי חיסון כנוגדן מניעתי למשך חצי שנה. הגנה על מדוכאי חיסון היא קריטית להפחתת מספר החולים הקשים בקורונה, וגם יכולה לעזור במניעת היווצרות של וריאנטים חדשים. יעילותו נגד אומיקרון הייתה חדשות מצוינות, והאפשרות כי נוגדן זה לא יהיה יעיל נגד ba.2 היא אפשרות בעייתית מאוד.

לעומת זאת, התרופות האנטיויראליות שאינן מבוססות נוגדנים, ובעיקר התרופה פקסלוביד של פייזר, אשר ניתנת בשלבים מוקדמים של המחלה ויכולה למנוע התדרדרות לתחלואה קשה, לא צפויות להיות מושפעות מהשינוי בווריאנט.

האם מגיע לו אות יוונית חדשה?
מספר רופאים טוענים שההבדל בין אומיקרון ל-ba.2 מבחינת מספר המוטציות המבדילות ביניהם, הוא משמעותי כמו ההבדל בין אלפא, לגמא ולדלתא, ולכן מגיעה לו אות יוונית משלו.

זה משנה, כי כאשר הווריאנט מכונה אומיקרון 2, הציבור עלול באופן לא מודע לייחס לחיסוניות מאומיקרון יותר הגנה גם מפני הווריאנט החדש, ומקבלי החלטות עלולים שלא לקחת בחשבון אפשרות של גל חדש לגמרי של הווריאנט. לכן נשקלת כעת האפשרות לתת לווריאנט אות חדשה. על פי האלף בית היווני, פי היא האות הבאה אחרי אומיקרון.